Hristo Manov, director general al companiei de vanzari directe Avon pentru Europa Centrala, sustine ca un roman aloca un buget anual pentru cosmetice de maxim 50 de euro, de sase ori mai putin decat un ceh sau un slovac. In acest context, potentialul industriei locale este enorm, piata urmand sa se dubleze in urmatorii 10-15 ani.
La 41 de ani, Hristo Manov (foto) coordoneaza din sediul regional din Varsovia operatiunile Avon din Europa Centrala, mai exact 19 piete, printre care cele mai mari sunt Polonia si Romania.

In primele sase luni ale anului industria de cosmetice din regiune a afisat o “evolutie lenta”, cresterea inregistrata fiind de circa 2-3%. Manov vorbeste de o intensificare puternica a competitiei pe fondul extinderii agresive a comertului modern si a retailului online.

“Unele piete au continuat sa creasca, insa au fost si cazuri – Cehia, Slovacia – care au scazut usor. Dupa un an de stagnare, lucrurile au inceput sa se miste din nou si suntem din nou pe crestere, inclusiv in Romania. Anul acesta este categoric mai bun decat 2012. Suntem mai atenti la consumatori si la reprezentanti si incercam sa lansam cat mai multe inovatii in marketing. Am inceput sa castigam cota de piata”, afirma directorul general al Avon Europa Centrala.

In Romania, Avon este prezenta de 20 de ani, in 2012 ruland afaceri de 98 mil. euro, in scadere cu 2,4% fata de 2011. Americanii detin pe plan local un centru de distributie, o investitie de 11 mil. euro, care deserveste atat Romania, cat si Macedonia si Bulgaria.

“La inceput, deschideam o fabrica in fiecare tara in care intram, mai ales in SUA, Marea Britanie, Brazilia, Argentina, Germania, China. Acum nu mai este necesara o astfel de strategie. Putem servi clienti din Romania de la fabrica de la Garwolin in 24 de ore. In ultimii 10 ani ne-am consolidat facilitatile de productie, renuntand la fabricile vechi si mici precum cele din Marea Britanie si Germania si am investit milioane de dolari in fabrici precum cea din Polonia. Are sens din punct de vedere al costurilor cu forta de munca, proximitatea”, explica Manov.



Fabrica Avon de la Garwolin este cea mai mare unitate de productie de acest tip din Europa. Zilnic, pe poarta fabricii ies 1,5 milioane de produse destinate unor piete precum Rusia, Ucraina, Kazahstan, Europa de Vest, Turcia, Grecia, Africa de Sud si cele 19 tari din Europa Centrala – in total 38 de state. In fiecare an, la Garwolin sunt produse 500 de milioane de articole din categoriile parfumuri, make-up si ingrijire a pielii. Singurele produse care nu sunt realizate in Polonia sunt cele din categoria accesorii (ex. genti, bijuterii), aceastea fiind originare din China, Turcia, America Latina sau SUA.

Acestea sunt si categoriile care inregistreaza cele mai mari vanzari la nivel local. Astfel, romanii cheltuie cei mai multi bani pe parfumuri, produse de make-up si produse de ingrijire a fetei. Spre comparative, cehii se indreapta cu precadere spre produsele de ingrijire a pielii, in timp ce consumatorii rusi opteaza pentru articolele de make-up.

In medie, un roman cheltuie pe an in jur de 40-50 de euro pentru cosmetice, de sase ori mai putin decat un ceh sau un slovac. Cei care aloca cel mai mare buget pentru astfel de achizitii sunt consumatorii din SUA, Marea Britanie, Brazilia, Germania, Finlanda, Cehia, Slovacia, Polonia, potrivit datelor furnizate de reprezentantii Avon.

“In tarile gen Bulgaria sau Romania pentru ca pentru atatia ani nu am avut acces la produse de calitate a existat un apetit masiv. Oamenii cheltuiau foarte mult, piata crestea pe toate segmentele si asta s-a intamplat pana in 2008. Am profitat de aceasta crestere alaturi de alte companii prezente aici. Dupa inceputul crizei, consumatorii au inceput sa gandeasca. Analizeaza mai mult pana cand achizitioneaza un produs. Petrec mai mult timp planificand o achizitie”, crede Hristo Manov.

In Romania, industria de cosmetice a atins valoarea de circa 820 de milioane de euro, printre cei mai importanti jucatori numarandu-se alaturi de Avon giganti precum Procter&Gamble, Beiersdorf si L’Oreal. Principalul competitor al Avon pe zona vanzarilor directe este Oriflame Romania.

“Ne asteptam ca piata cosmeticelor sa se dubleze in Romania in 10-15 ani daca evolutia se mentine in linie cu cea de acum. Mai ales in conditiile in care segmentul parfumurilor ramane unul foarte competitiv”, afirma Manov.

O alta oportunitate de crestere sesizata de reprezentantul Avon o constituie comertul online, in prezent comenzile companiei pe plan local realizandu-se 100% digital.

“Vedem o crestere de 15-20% pentru acest canal, in conditiile in care piata creste cu 2-3%. Mai avem premise de crestere si pe fondul consumului inca scazut si a publicului tanar, mai numeros decat in tari precum Bulgaria”, adauga Hristo Manov.

In Romania, compania investeste in mediul online circa 10-15% din bugetul de marketing.

“Am investit foarte mult in ultimii doi ani. Ne-am concentrate pe trei directii – cresterea numarului de clienti, al reprezentantilor si dezvoltarea canalului online. Am crescut investitiile in marketing in Europa Centrala si am incurajat companiile sa fie mai creative in modul in care alcatuiesc brosurile si campaniile. Lucram cu vedete locale, acum colaboram cu Antonia, am realizat reclame TV, o miscare pe care o facem foarte rar”, explica Manov.

O alta directie de dezvoltare o constituie inovatiile. Anual, bugetul dedicat cercetarii si dezvoltarii de noi produse se ridica la circa 300 milioane de dolari, compania avand o medie de 10-12 lansari importante in fiecare an.

La nivel global Avon are 6 milioane de reprezentanti.

“Oamenii ajung reprezentanti pentru ca vor venituri suplimentare, pentru interactiune, pentru ca pot achizitiona produse pentru familie si prieteni cu discount, in conditiile in care nu toata lumea isi permite branduri de lux. Avem reprezentanti care isi dedica activitatea integral Avon si pot ajunge la venituri de mii de dolari pe luna. Aici faci atat de multi bani cat timp investesti. Nu e ca un job intr-un birou. Tu decizi cum arata viitorul tau, daca vrei sa castigi 10.000 de dolari pe luna e posibil, trebuie doar sa faci un efort”, declara directorul Avon pe Europa Centrala.

Cine este Hristo Manov

Hristo Manov s-a alaturat echipei Avon in anul 2005 ca director general pentru Bulgaria. Ulterior a ocupat functia de director general pentru Rusia si a coordonat intreaga regiune pentru Europa de Est (Rusia, Ucraina, Kazahstan si Kyrgystan).

Inainte de Avon, Manov a lucrat timp de zece ani in cadrul Xerox, unde a ocupat diferite pozitii printre care cea de director general pentru Ungaria, Danemarca sau Scandinavia.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri