In ochii investitorilor straini, Romania este cu atit mai atractiva, cu cit este o piata de consum care e departe de a fi saturata. Marile retele internationale intrate pe piata romaneasca au adus, pe linga noi concepte de comert, si investitii masive, care nu se vor opri aici daca tinem cont de intentiile comerciantilor respectivi. Construirea unui magazin de dimensiuni mari inseamna, de cele mai multe ori, reabilitarea unui teren viran plin de gunoaie. Actionarii lanturilor internationale nu au facut rabat de la calitate si au investit milioane de euro in ridicarea unui magazin modern, cu parcari incapatoare, ceea ce a modificat substantial si ratingul zonei. Numai firmele asupra carora ne-am indreptat atentia au investit mai mult de jumatate de miliard de euro in opt ani si au creat locuri de munca pentru cel putin 12.000 de oameni.

Anul 1993 a deschis timid portile lanturilor de magazine care aveau actionari straini.
Mai intii au aparut supermarketurile care puteau comercializa lejer sute de produse. Noile magazine din Romania au atras o mare parte din clientii pina atunci fideli chioscurilor de cartier.
Statistici oficiale arata ca, in vreme ce numarul acestora din urma s-a redus cu 6% in perioada 1999-2001, cel al supermarket-urilor a crescut de la 270 de unitati la 546 in 2001.

Strainii au promovat politica preturilor reduse

Primii mari competitori au ajuns in Romania in 1996 si s-au trezit in fata unei uriase piete de consum, in ciuda faptului ca nivelul de trai era cu mult inferior celui din Europa de vest. Cei dintii care si-au directionat banii catre piata romaneasca au fost nemtii si austriecii. Au urmat retelele internatioanale din Belgia, Anglia si Franta, care au inceput sa cistige tot mai mult teren. In scurt timp, concurenta a devenit tot mai strinsa, iar marii cistigatori s-au dovedit a fi romanii. Managerii marilor magazine privilegiaza producatorii autohtoni, mai ales pentru preturile accesibile. De asemenea, perioadele de dinaintea sarbatorilor, ce abunda in promotii si oferte generoase, garanteaza valuri de clienti care au dat de gustul discount-urilor.

Metro, deschizator de drumuri

Metro Cash&Carry a fost primul lant comercial care a mizat pe Romania: in urma cu opt ani a inaugurat Metro Otopeni. Succesul pe care l-a avut pe piata a motivat grupul german sa construiasca alte sase magazine in numai patru ani. La mijlocul lunii decembrie 2004, compania a deschis cel de-al 21-lea magazin din retea, care este, totodata, al doilea din orasul Constanta. Numai acesta a creat pe piata locala aproximativ 230 de noi locuri de munca. Ultima investitie a depasit 15 milioane de euro. Compania s-a dovedit un deschizator de drumuri si in ce priveste conceptul de “marca proprie”. Cea dintii marca proprie, “Aro”, a prins la romani, lucru care a motivat Metro sa lanseze pe piata alte citeva marci. Fiecare magazin Metro Cash&Carry deschis in Romania reprezinta o investitie de aproximativ 15 milioane euro si 300 de locuri de munca.

In trei ani, Selgros a construit sapte magazine

Al doilea mare concurent al grupului Metro, un competitor direct de altfel, s-a dovedit Selgros, care a intrat pe piata romaneasca in 2001, o data cu deschiderea primului magazin la Brasov, unde se afla si administratia centrala. Selgros Cash&Carry este o societate a grupului Fegro/Selgros Germania. Asociatii grupului, avind cote egale, sint grupul comercial Rewe Koln si Otto Hamburg. Selgros are in Romania sapte magazine: cite unul la Brasov, Tirgu-Mures, Constanta si Timisoara si trei in Bucuresti (Pantelimon, Baneasa, Berceni). “In primavara lui 2005 vom deschide cel de-al 8-lea magazin in Oradea. Planul de expansiune prevede deschiderea a cel putin 15 magazine in Romania in urmatorii ani”, ne-a spus Pia Krauss, marketing manager la Selgros. Potrivit oficialilor firmei, cu fiecare nou magazin deschis, Selgros creeaza aproximativ 350 de locuri de munca si investeste in jur de 15 milioane de euro. “In 2003, cifra de afaceri a magazinelor noastre a fost de 6.400 miliarde lei, iar in 2004, vinzarile vor depasi cu siguranta 9.000 miliarde lei”, precizeaza Pia Krauss.

Carrefour a investit 123 de milioane euro

Hypermarketurile, pina de curind o notiune straina pentru multi romani, si-au facut rapid loc pe piata noastra. Astazi, batalia se duce intre doua mari grupuri: Carrefour si Cora. In 1999 s-a creat societatea Hiproma, cu doi actionari egali: grupurile Carrefour si Hyparlo. Doi ani mai tirziu, in cartierul Militari din Capitala se inaugura primul hypermarket Carrefour. “Pina acum am deschis patru magazine: trei in Bucuresti (Militari, Orhideea si Colentina) si, cel mai recent, la Brasov, care a creat peste 600 de locuri de munca. Investitia in magazinul din Militari s-a ridicat la 30 de milioane de euro, Colentina a presupus o investitie de 35 de milioane de euro, iar hypermarketul din Brasov, 20 de milioane de euro. Orhideea a reprezentat cea mai semnificativa investitie: 38 de milioane de euro. Astazi, avem peste 2.200 de angajati”, ne-a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania. Planurile investitorului francez vizeaza construirea a inca doua magazine in Bucuresti si a cite unuia in fiecare oras cu peste 200.000 de locuitori. “Ne-am propus cite doua deschideri pe an”, completeaza Andreea Mihai.

Louis Delhaize rezerva 500 milioane euro pentru Romania

Cora, concurentul direct al Carrefour, membra a grupului Louis Delhaize, a patruns pe piata romaneasca in octombrie 2003, cind hypermarketul din Granitul (estul Capitalei) si-a deschis portile. Investitia masiva, respectiv 50 de milioane de euro si aproximativ 900 de locuri de munca noi, se explica prin faptul ca hypermarketul este cel mai mare din Romania: o suprafata totala de peste 40.000 mp, din care 16.000 mp reprezinta aria de vinzare. Planurile de viitor ale grupului francez sint la fel de ambitioase ca si cele ale concurentilor sai: pina in 2010, grupul Louis Delhaize intentioneaza sa deschida in Romania 14 hypermarketuri Cora in orasele cu peste 300.000 de locuitori, investitia totala fiind estimata la 500 de milioane de euro.

Bricolajul a prins la romani

Anul 2002 a fost marcat de aparitia retelelor specializate in a oferi “totul pentru casa si gradina”. Odata intrate pe un segment pina atunci vag exploatat de operatorii existenti, BricoStore si Praktiker au impus o moda care acum da roade. Alte citeva magazine, cu profil similar, au aparut in Romania, mizind pe simtul practic al romanilor si incearca sa se diferentieze de concurentii lor prin prisma serviciilor oferite. In ceea ce priveste BricoStore, parte a companiei Bresson, acesta a impus pe piata conceptul de bricolaj. Primul magazin a fost deschis la inceputul anului 2002, in cartierul Militari din Capitala. “Pe linga acesta s-au mai deschis BricoStore Pantelimon si Orhideea, fiecare reprezentind o investitie de aproximativ 10 milioane de euro. Incepind din 2005 vor fi inaugurate cite doua magazine pe an”, a afirmat Adina Burchioiu, de la BricoStore Romania. Fiecare nou magazin a insemnat crearea a circa 150 de locuri de munca. Investitiile realizate de companie se ridica la aproximativ 30 milioane de euro. La rindul sau, Praktiker AG, specializat in produse de bricolaj si amenajari interioare, a inaugurat, in acelasi an, centrul din cartierul bucurestean Voluntari, investitia fiind de 6 milioane de euro. Cel mai nou magazin, deschis anul acesta la Brasov, a creat circa 120 de locuri de munca si este cel de-al saselea Praktiker din Romania. Planurile pe termen mediu ale retelei vizeaza un lant de 15 magazine.

Calendarul retelelor comerciale

1996 - Metro, primul mare retailer intrat pe piata romaneasca
1999 - Billa, Gima si Profi
2000 - Delhaize - primul grup international care prefera sa cumpere un lant local (Mega Image)
2001 - XXL Mega Discount, Selgros, Carrefour
2002 - Bricostore, Praktiker
2003 - Cora

Retelele autohtone contraataca

Expansiunea retelelor care aveau in spate actionari straini, cu bugete considerabile, a fortat companiile autohtone sa se specializeze pe segmente de piata pe care primele nu le puteau acoperi suficient de bine. Astfel, in ultimii ani, au cunoscut o puternica dezvoltare lanturile de distributie cu amanuntul, care s-au specializat in domenii precum multimedia, electrocasnice si electronice, produse farmaceutice, mobila etc. In rindul retelelor de succes se inscriu grupuri precum Altex, Flanco si Domo, ale caror vinzari au crescut considerabil, fiind alimentate din plin de explozia creditului de consum. Segmentul produselor din gama IT&C a atras tot mai multi clienti, astfel incit din Grupul Altex, cu capital integral romanesc, a luat fiinta Media Galaxy, o retea care mizeaza pe uriasul potential al pietei. In urma cu nici o luna, Media Galaxy a inaugurat cel mai mare electrocomplex din Europa de est, care a creat pe piata bucuresteana aproximativ 100 de noi locuri de munca. Magazinul, al patrulea din Romania, este situat in zona complexului comercial Orhideea din Capitala si reprezinta o investitie de 5 milioane euro, la care se adauga alte 3 milioane euro pentru capital de lucru.