Timp de mai bine de 20 de ani, Franco del Fabbro a ocupat functia de director general si senior manager pentru pietele din Europa Centrala si de Vest in cadrul Kraft Foods, parte din Mondelez Interantional. Ultima functie ocupata inainte de a veni in Romania a fost cea de senior category marketing director Philadelphia Europe, iar anterior a fost director general al Kraft Foods Bulgaria, companie care fabrica si brandul romanesc Poiana.

Heidi Chocolat are un nou CEO, cu experienta in Mondelez

Heidi Chocolat are un nou CEO, cu experienta in Mondelez

Acesta sustine ca cele mai competitive piete pentru producatorii de ciocolata sunt in acest moment cele din vestul Europei, printre care se remarca Germania, insa in general consumul nu mai cunoaste acelasi ritm alert de crestere. “Avem piete unde exista stabilitate si unde competitia este de tipul <<brandul meu impotriva brandului tau>>. In tari precum Romania consumul este sub media din Europa de Vest, deci pe langa competitia cu alte branduri exista si provocarea de crestere a consumului, strans legata de puterea de cumparare. Daca ne uitam la consumul de ciocolata din Romania sau din Bulgaria, unde am lucrat timp de 4 ani, comparativ cu 10-15 ani in urma, este cu mult mai mare si cred ca va continua sa creasca pe masura ce oamenii vor castiga mai multi bani”, explica del Fabbro pentru wall-street.ro.

In opinia sa, principala provocare pe termen mediul o reprezinta pretul la cacao, aflat pe un trend ascendent. Daca in 2013 cacao era mai scumpa cu 30-40%, acest procentaj se va mentine si pentru acest an. “Nu imi place sa afirm asta, insa consumatorul se va vedea nevoit sa plateasca un pret mai mare pentru o tableta de ciocolata. Am putea apela la diferite cai pentru a absorbi o parte din aceste costuri, insa cu impact asupra calitatii, iar consumatorul nu cred ca va aprecia acest lucru”, spune CEO-ul Heidi.

Potrivit estimarilor sale, pretul unei tablete de ciocolata a crescut in ultimii 2-3 ani cu aproximativ 10-15%. “Doar untul de cacao ajunsese la un pret de 2.500 euro per tona. Consumul de ciocolata creste la nivel mondial, in special in pietele in curs de dezvoltare unde tot mai multi oameni isi pot permite sa cumpere ciocolata. In acelasi timp productia este limitata la un numar restrans de unitati de productie si acestea nu cresc in acelasi ritm. La acestea se poate adauga si vremea nefavorabila care duce la un deficit de cacao si preturile urca”, mai spune Franco del Fabbro.

Consumul de ciocolata a cunoscut o scadere in anul 2009, fiind urmata de un avans de 3% un an mai tarziu, cifre care reflecta cresterea economica. Astfel, consumul in tarile dezvoltate a ajuns la peste 5,5 milioane de tone, de zece ori mai mare comparativ cu zece ani in urma.

Ciocolata s-a vandut bine anul acesta: romanii au cheltuit peste 1 mld. lei

Ciocolata s-a vandut bine anul acesta: romanii au cheltuit peste 1...

Pana la finalul anului trecut, studiile aratau ca avansul in volum al sectorului (pentru cele mai importante 25 de tari) era de peste 3%. Cresterea era sustinuta in special de tarile mai putin dezvoltate – America de Sud si Asia – si mai putin de Europa sau SUA. In schimb, pentru anii urmatori firmele de cercetare estimeaza o crestere de cel putin 2%.

Citeste si:

Romanii au cumparat anul trecut 31.500 tone de ciocolata, cu 4,5% mai mult decat in 2012, valoarea vanzarilor fiind estimata la 1,13 mld. lei. In Romania, consumul anual de ciocolata este de circa 1,75 kg per persoana. Spre comparatie, consumul de ciocolata este de 11,9 kg per capita in Elvetia, 9,9 kg in Irlanda, Marea Britanie – 9,5 kg, Austria – 8,8 kg, Belgia – 8,3 kg, Germania – 8,2 kg, Norvegia – 8 kg, Danemarca – 7,5 kg, Canada – 6,4 kg si Franta – 6,3 kg.

In prezent, 50% din productia fabricii detinute de Heidi in comuna Pantelimon este destinat exportului, produsele ajungand in circa 50 de tari, dintre care cele mai importante piete sunt Germania, Canada sau China. Planurile companiei vizeaza ca in urmatorii cinci ani acest procent sa se majoreze spre 65-70%. “Ne place sa credem despre Heidi ca este un jucator global, unul mai mic, insa cu o prezenta in 50 de tari. Ambitia noastra este ridicata. Ne dorim sa vedem brandul Heidi oriunde pe glob. Acum discutam daca pastram toate pietele in care exportam sau sa ne concentram pe mai putine. In urmatoarele 2-3 luni vom lua o decizie”, spune del Fabbro.

Fara sa ofere detalii cu privire la rezultatele financiare obtinute anul trecut, executivul Heidi vorbeste despre o crestere sustinuta a business-ului in ultimii 5-6 ani la nivel de “doua cifre”, ceea ce a determinat noi investitii in capacitatea de productie, cea mai recenta urmand sa fie operationala din luna septembrie.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finante, producatorul de ciocolata a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 76,1 mil. lei si un profit de 3,2 mil. lei. Compania are in prezent 400 de angajati. Pozitionata pe segmentul premium, Heidi concureaza cu nume precum Lindt sau Frey.

In urmatorii cinci ani vad o coada la intrare formata din oameni care isi doresc sa lucreze pentru Heidi. In prezent, tinerii absolventi sunt in continuare atrasi de marile corporatii, unde poti invata foarte mult. Vad insa o schimbare in modul in care multinationalele opereaza astfel incat exista din ce in ce mai putine decizii si libertate la nivel de tara si mai multa centralizare la nivel de sedii ale companiilor. Astfel ca oportunitatea de a invata ceva versus doar a executa ce vine de la centru a mai scazut. Si aici intervin companiile mai mici, cu o scara ierarhica mai mica, unde deciziile sunt luate de noi”, mai afirma CEO-ul Heidi.

Heidi Chocolat a fost fondata in anul 1994 de catre familia elvetiana Laederach, proprietarul companiei Confiseur Läderach AG, un faimos producator de produse de cofetarie si ciocolata premium. Kex a cumparat Heidi Chocolat la sfarsitul lui 2012.

Heidi Chocolat este oficial in proprietatea Kex Confectionary, dupa avizul CC

Heidi Chocolat este oficial in proprietatea Kex Confectionary, dupa...