Consiliul Concurentei a lansat “Monitorul Preturilor”, platforma care afiseaza preturile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din cosul zilnic. Proiectul, la care s-a lucrat mai bine de 3 ani, este momentan disponibil in varianta pilot doar pentru Bucuresti si Ilfov.

Monitorul Preturilor” este un proiect pilot, care, pentru inceput, este accesibil pentru Bucuresti si Ilfov, oferind preturile pentru 128 de produse din 64 de categorii. Platforma a fost realizata cu sprijinul ANPC, Nielsen si GS1. In “Monitorul Preturilor” sunt inscrisi in acest moment retailerii Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny si Profi. Vorbim de 303 de magazine din zonele mentionate. Bucurestiul reprezinta 30% din consumul din comertul modern.

“Instrumentul este gandit sa ajute consumatorii sa afle mai usor preturile cosului de consum care ii intereseaza, ii ajuta sa economiseasca timp. Speram ca asta va genera si o concurenta mai intensa intre lanturile de magazine. Avem concurenta, stam bine la capitolul acesta in retail. Stam mai bine decat alte tari din UE. Eurostat spune ca avem preturile mai mici decat multe alte tari UE. Zona produselor alimentare este mai complicata, a trebuit sa trecem peste o lipsa de incredere care exista in poata, ne-a luat mai mult timp sa ne sincronizam. Din fericire, majoritatea au acceptat sa participe din voluntariat la platforma”, a precizat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Acesta a afirmat ca dupa un an de functionare va fi realizata o evaluare urmand sa se decida daca acest proiect va fi extins la nivel national.

“Cred ca proiectul va trebui la un moment dat externalizat, sa isi ia zborul de la stat. A venit statul si a dat un prim imbold, desi initiativa in alte zone vine din partea industriei, nu a statului”, a mai punctat Chiritoiu.

Actualizarea preturilor va fi realizata minim o data pe saptamana, retailerii avand libertatea sa faca acest lucru de mai multe ori in decurs de sapte zile.

Potrivit Danielei Badila, director Consiliul Concurentei, Mega Image si Selgros sunt singurii retaileri din platforma care nu ofera pretul detaliat pentru fiecare produs din cosurile de consum. Mai mult, Cora si Auchan nu sunt prezenti inca in proiect.

“Cora a refuzat sa participle, in timp ce Auchan are probleme cu sistemul de conectivitate a datelor si in momentul in care le va rezolva va fi prezent in Monitorul Preturilor”, a explicat Badila.

Sugestii de la ANPC pentru Monitorul Preturilor

“Acum 20 de ani am incercat sa facem un astfel de proiect, destul de greu din punct de vedere logistic. Am renuntat dupa cateva luni de zile, acum avem tehnica, avem retailerii. Va creste transparenta si o dinamica corecta a economiei. Ca sugestii: sa se tina cont de promotiile periodice ale marilor retaileri, sa se precizeze daca este vorba de un produs proaspat sau congelat si un link care sa directioneze consumatorul direct catre ANPC daca sunt nemultumiri”, a punctat Marcel Pandelica, presedintele ANPC.

Acesta a adaugat ca, incepand de anul viitor, va exista o platforma similara si pe zona serviciilor financiar-bancare, unde consumatorii vor avea acces la comisioanele practicate de banci.

“ANCOM are un comparator de preturi, pe benzina exista cateva initiative, pe servicii financiare este obligatie pentru statul roman. Platforma va fi finalizata in martie – aprilie. Sunt obligate toate bancile sa participe, este vorba de o directiva europeana”, a mai spus Pandelica.

In acest context, presedintele Consiliului Concurentei a afirmat ca exista o initiativa in Parlament prin care se vrea introducerea unui criteriu de obligativitate si pentru Monitorul Preturilor, astfel incat toti retailerii sa fie prezenti pe platforma.

Informarea populatiei, esentiala pentru succesul Monitorului Preturilor

“Este un proiect social, alegerea in functie de pret se adreseaza celor care au resurse financiare limitate. Trebuie sa ne gandim si la cei care nu au acces la Internet, vrem sa ajungem si la pensionari. Ar trebui sa existe puncte de informare, brosuri. De multe ori in spatele pretului se ascund si produse non – calitative. Vrem ca si viitorul Guvern sa asigure fondurile necesare acestui proiect, care nu se poate face doar cu voluntariat. Informarea consumatorilor se realizeaza cu fonduri, in Romania se aloca 0,03 bani pentru informarea consumatorilor, in Luxembourg se aloca 9 lei”, declara Costel Stanciu, presedinte Asociatia Pro Consumatori.

Sursa foto: Shutterstock/sathaporn

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri