Noile tendinte au modificat comportamentul de consum, romanii incepand sa prefere vinurile rosii. “Daca tendintele sunt de crestere, observam ca publicul incepe sa renunte la vinurile albe si dulci, in favoarea celor rosii demi-seci si seci”, a declarat pentru Wall-Street Delora Panga, director de marketing, Cramele Halewood. Un alt factor important notat de producatori este integrarea in UE, benefica industriei vinului, mai ales ca “accelereaza alinierea consumului din Romania la trendul mondial. Altfel spus mai mult vin rosu si mai mult vin sec”, potrivit lui Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar.

Principalii jucatori de pe piata romaneasca de profil, au ramas, ca si in anii trecuti, Murfatlar, cu o cota de piata de 30%, Cotnari, cu 18,7%, Jidvei, cu peste 17%, si Vincon, cu 10%. Murfatlar a avut o cifra de afaceri 36 milioane de euro in 2006, obiectivul pentru acest an fiind de 42 milioane euro. Compania intentioneaza sa achizitioneze anul acesta o noua linie de imbuteliere, urmarindu-se astfel o crestere a productiei cu 100.000 de sticle pe zi, pe langa cea de 150.000 de sticle. Murfatlar Romania exploateaza aproximativ 3000 de hectare, compania investind in ultimii ani peste 10 milioane euro. In 2006 productia companiei a fost de aproximativ 16 milioane litri de vin, potrivit lui Daniel Negrescu.

Un alt jucator mportant de pe piata, Grupul Halewood Romania, cel mai mare exportator de vin imbuteliat din tara, estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 12,5 milioane euro, in crestere cu circa 13% fata de anul trecut. “Firma are un plan de investitii de aproape doua milioane euro pentru 2007, in principal pentru cresterea suprafetelor de vita-de-vie administrate si modernizarea tehnologica a cramei de la Tohani”, a precizat reprezentanta companiei Cramele Halewood, vorbint despre intentiile companiei pentru acest an.

Citeste si:

O polemica disputata pe piata in ultimii ani este cea a importurilor si faptul ca acestea ar putea reprezenta o amenintare pentru vinul romanesc. Reprezentantul Murfatlar precizeaza ca, desi acestea pot fi un pericol pentru industria romaneasca de vinuri, sunt in acelasi timp si o mare oportunitate pentru piata. “Diferenta intre cele doua o pot face doar producatorii romani care, daca vor sti cum sa vorbeasca si sa-si fidelizeze consumatorul, vor transforma cresterea pietei provocata de importuri intr-o oportunitate pentru ei. Daca nu, importurile vor fi o mare amenintare”.

Compania Halewood se ocupa atat cu productia proprie comercializata in Romania, cat si de export si import. Cel mai mare avantaj al importurilor, potrivit reprezentantei companiei, este ca aduce un numar mare de clienti, interesati si de experienta unui vin exotic sau de un nume cunoscut la nivel mondial.“Suntem unul dintre importatorii relevanti de vin, iar vinurile spaniole, italiene si chiliene pe care le aducem in Romania ne sporesc semnificativ numarul de clienti atat in retail, HoReCa, magazine specializate, precum si in randurile consumatorilor finali, cunoscatori ai vinurilor de calitate premium si super-premium”, spune Delora Panga.

Reprezentantul PNVV a precizat ca pe pietele internationale, cel mai cautat vin romanesc este Feteasca Neagra, considerata “port-drapelul Romaniei”. “Pe piata mondiala se cauta vinurile exotice, toata lumea are Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay, soiurile internationale. Port-drapelul Romaniei este Feteasca Neagra, si intr-adevar producatorii de vin din Romania au inceput sa planteze mai multa Feteasca Neagra, fiindca este un vin rosu deosebit, care nu se regaseste nicaieri in intreaga lume”, a adaugat Ovidiu Gheorghe.