Perdantii acestor procese de delocalizare sunt sutele de angajati ramasi fara locuri de munca, respectiv actorii publici, care nu inteleg aspecte precum rolul comunitatii locale sau regionale in a atrage si mentine un investitor important sau implicarea autoritatilor in redinamizarea unui teritoriu afectat de o delocalizare.

BPI: De ce vor continua marii actori globali se se deplaseze spre Est

Viorel Ghete, managing partner BPI Romania, a explicat, pentru Wall-Street, ca, pe o piata atat de concurentiala cum este cea a FMCG, relatia unei companii de dimensiune globala cu un teritoriu este foarte pragmatica.

“O companie globala sta intr-o tara atat timp cat costurile de productie in general sunt avantajoase. Odata produse, acest tip de bunuri circula cu mare usurinta, productia nefiind destinata exclusiv unei piete nationale”, declara Viorel Ghete.

In Romania, avantajul competitiv dat de o forta de munca relativ ieftina nu mai este demult un criteriu definitoriu in contextul de reorganizare al industriei FMCG, crede Viorel Ghete.

“Delocalizarile sunt prin esenta de natura ciclica si sunt cu atat mai vizibile cu cat se deplaseaza dintr-o tara in alta. Costul de productie inseamna in egala masura si infrastructura de transport sau terenurile disponibile pentru extinderea activitatii. Atat timp cat aceste criterii nu vor fi in avantajul tarii noastre, marii actori globali vor continua sa se deplaseze catre Est”, spune Ghete.

Potrivit acestuia, pierderile de locuri de munca datorate delocalizarii sunt inferioare din punct de vedere numeric celorlalte restructurari care au avut loc deja sau care sunt pe cale sa se produca din cauza crizei economice mondiale. Pentru a sustine aceasta afirmatie, Ghete citeaza studii europene care arata ca circa 8% din pierderile de locuri de munca se datoreaza delocalizarii ca atare.

In ceea ce priveste relocarea activitatilor de productie din strainatate in Romania, reprezentantul BPI spune ca, in contextul actualei crize, este posibil ca Romania sa mai poata reprezenta o destinatie pentru unii investitori straini care cauta sa micsoreze costurile de productie.

“Firmele de confectii (textile sau pielarie) care au lucrat in sistem lohn au fost primele care s-au dezvoltat in Romania prin delocalizarea productiei din Italia, Franta sau Germania. De asemenea cazul Nokia a fost intens mediatizat atat in Europe occidentala cat si in Romania. Exista si alte companii, de exemplu, din industria de subansamble auto, care au migrat catre Romania”, afirma Viorel Ghete.

In schimb, marirea costurilor cu forta de munca sau presiunea imobiliara duc la diminuarea progresiva a atractivitatii primare a Romaniei, considera Ghete.

In opinia acestuia, impactul delocalizarilor din FMCG este semnificativ la Brasov, cu atat mai mult cu cat in aceasta regiune au fost anuntate si alte diminuari de locuri de munca, in contextul restructurarilor anuntate in ultimele saptamani.

Primele semne de delocalizare a productiei in FMCG, vizibile din 2007

Bunge, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de uleiuri vegetale din Romania, isi inchidea anul trecut fabrica de uleiuri Kaliakra (Bulgaria) si isi reloca productia in Romania.

In acest sens, Bunge a investit anul 25 mil. euro in modernizarea fabricii detinute in Buzau, unde a transferat si productia de ulei de la unitatea din Iasi, care a fost inchisa. Planul de restructurare a presupus concentrarea intr-un singur loc, la Buzau, a tuturor operatiunilor de zdrobire, rafinare si imbuteliere pe care Bunge le desfasoara in Romania.

Aleasa datorita apropierii de cea mai importanta regiune cultivata cu floarea soarelui si de portul Constanta, fabrica de la Buzau mai este pozitionata strategic si datorita proximitatii fata de Bucuresti si granita cu Bulgaria.

Prezent in Romania din 2002, grupul american Bunge a achizitionat fabrica de ulei de la Buzau si marcile produse de aceasta in luna martie a anului trecut de la compania Agricover.

La randul sau, Unilever isi informa angajatii, in luna martie a anului trecut, despre decizia de a reloca productia brandului Kaliakra din Bulgaria in Romania. Decizia era parte a planului companiei de a isi concentra operatiunile de productie in locatii strategice, capabile sa sustina cresterea pe termen lung.

Ca si consecinta a acelei decizii, operatiunile de productie ale fabricii din Dobrich, Bulgaria, incetau imediat. Toata productia fabricii din Dobrich se va transfera pe platforma industriala de la Ploiesti, unde sunt produse brandurile Knorr, Rama si Delma ale companiei Unilever.

"Nu a fost o decizie usor de luat. Suntem constienti de implicatiile sociale asupra angajatilor nostri din Dobrich, de aceea as dori sa le promit fiecaruia dintre ei ca ne vom comporta responsabil si ii vom trata cu respectul si demnitatea pentru care compania Unilever este cunoscuta", declara la momentul respectiv Marc Engel, vicepresedintele pentru operatiuni logistice al Unilever Europa.

Decizia de a opri operatiunile de productie de la Dobrich a afectat un total de 70 de angajati directi ai companiei Unilever si 30 de persoane aflate sub contract de colaborare.

Colgate-Palmolive alege Polonia in detrimentul Romaniei

La inceputul lunii martie a acestui an, compania Colgate-Palmolive a inchis fabrica din Brasov si a transferat productia in Polonia, ca urmare a unui program de reorganizare a activitatii.

Colgate-Palmolive isi declara atunci intentia de a consolida productia de produse de curatat din Europa de Est. Anuntul facea parte din programul de reorganizare al activitatii anuntat anterior, program ce va eficientiza si intari operatiunile acesteia.

Planurile de consolidare au fost implementate treptat, de-a lungul unei perioade de tranzitie, urmand sa fie finalizate pana la sfarsitul anului 2008. Ca urmare a acestui proces, fabrica companiei din Brasov va fi inchisa, productia urmand sa fie transferata la fabricile companiei din Polonia.

"Compania si-a asigurat angajatii din Brasov ca intentia de a inchide fabrica nu este rezultatul contributiei lor si a performantelor acestei fabrici. Angajatii au fost de asemenea informati si asigurati ca tuturor celor afectati compania le va oferi asistenta si ca planurile organizate vor reflecta valorile companiei", spuneau in luna martie oficialii companiei.

Luna septembrie, o perioada dificila pentru angajatii Nestle si Coca Cola HBC Romania
Bulgaria s-a dovedit a fi o optiune viabila si in cazul Nestle Romania, care si-a transferat, in luna septembrie a acestui an, productia de inghetata din Bucuresti, la fabrica pe care o opereaza in Varna, ca urmare a reorganizarii operatiunilor din sud-estul Europei.

Potrivit companiei, Nestle urma sa asigure pachete salariale compensatorii tuturor celor 76 de angajati afectati de aceasta reorganizare si sa isi continue investitiile pe piata de inghetata din Romania, mai ales in forta de distributie si cea comerciala.

Nestle Romania, companie condusa de Paul Nuber, a realizat vanzari totale de peste o jumatate de miliard de lei in 2007, cu 30 % mai mult fata de 2006 si o contributie importanta a avut-o diversificarea portofoliului de produse. In prezent, portofoliul Nestle Romania este format dintr-o gama larga de produse, dintre care napolitanele Joe, specialitatile Nescafe 3 in 1, Nescafe 2 in 1 si mustarul Maggi sunt produse in Romania.

Tot in luna septembrie, Coca-Cola Hellenic Bottling Company Romania hotara sa inchida fabrica din Oradea in vederea eficientizarii activitatilor desfasurate la nivel local, axandu-se in acelasi timp pe consolidarea capacitatii de productie in unitatile din Iasi, Timisoara, Ploiesti si Dorna.

Activitatea in fabrica din Oradea era programata sa continue pana la jumatatea lunii noiembrie, depozitul urmand sa ramana un centru zonal de distributie.

Potrivit oficialilor companiei, cei 102 angajati primeau fiecare, la finalizarea procesului, un pachet compensatoriu de sapte pana la zece salarii, in conformitate cu prevederile din cadrul contractului colectiv de munca. In plus, acestia urmau sa beneficieze de”sprijinul companiei, precum si de cel al firmelor de recrutare si selectie care ii vor ajuta in gasirea unui nou loc de munca adecvat pregatirii lor profesionale”.

De asemenea, cele 102 de persoane puteau sa ocupe pozitii disponibile in cadrul companiei, “conform pregatirii lor profesionale”.

Coca-Cola Hellenic Bottling Company (HBC) este a doua companie de imbuteliere a produselor Coca-Cola din lume. Compania deruleaza afaceri in 28 de tari, printre care Irlanda, Rusia, Estonia si Nigeria, are 41.000 de angajati si serveste peste 540 de milioane de consumatori.

Compania Coca-Cola HBC a fost infiinta in anul 2000 in urma fuziunii dintre Athena-Bottling Company S.A. si Coca-Cola Beverages plc.

Citeste si:

Friesland Food Romania, transferuri de productie la nivel local

Compania Napolact, aflata in portofoliul Friesland Food Romania, a anuntat, la mijlcoul lunii octombrie, ca va transfera capacitatea de productie din Huedin la fabrica situata in Baciu (judetul Cluj). Decizia a fost luata in urma realizarii unor studii riguroase privind necesitatea investitiilor in conformitate cu legislatia de mediu in vigoare, anunta atunci compania.

Capacitatea totala de productie a companiei, precum si relatiile cu fermierii nu vor fi afectate de acesta decizie.

“In timp ce continuam sa facem eforturi sustinute pentru a ne creste competitivitatea, rationalizarea capacitatilor de productie este necesara pentru a corespunde cerintelor pietei din Romania”, declarau reprezentantii Napolact.

Fabrica din Huedin isi va inceta activitatea de productie spre finele anului 2008, in timp ce procesul de transfer al capacitatii de productie va dura 1-2 luni, conform estimarilor companiei.

Ca parte a procesului de transfer, 50 angajati, reprezentand aproximativ 50% din totalul de angajati care lucreaza in prezent in fabrica din Huedin, ar putea sa-si continue activitatea in noua locatie de la Baciu.

Fabrica de la Baciu a intrat intr-un proces de modernizare, in urma derularii unor investitii din fonduri Sapard. Procesul de transfer va fi implementat respectandu-se legislatia muncii in vigoare si prevederile Contractului Colectiv de Munca. De asemenea, sindicatul va fi consultat pe tot parcursul procesului.
Chiar in urma cu un an, producatorul de lactate Friesland Foods Romania, filiala locala a grupului olandez Friesland Foods, a inchis fabrica de la Deta, judetul Timis, pentru ca unitatea avea o capacitate de productie mica.

Din cauza capacitatii relativ reduse a fabricii din Deta, judetul Timis, precum si a costurilor ridicate necesare alinierii la standardele de mediu si de productie, Friesland Foods Romania a luat decizia este de a nu extinde capacitatea de productie din aceasta locatie, ci de a transfera productia la celelalte fabrici din Romania.

Compania a anuntat atunci ca relocarea activitatii nu va avea implicatii asupra activitatilor de colectare a materiei prime si de distributie din zona Timis.

Sfarsit de an sub semnul inchiderii fabricii Kraft Foods din Brasov

Cu toate ca au analizat si alte alternative care ar fi permis o extindere a capacitatii de productie in Romania, Kraft Foods a hotarat, in luna noiembrie, sa inchida fabrica de ciocolata din Brasov, decizie care afecteaza un numar de 440 de angajati.

Dezvoltarea accelerata a afacerii Kraft Foods Romania, lider pe piata locala a ciocolatei, a generat nevoi suplimentare de extindere a capacitatii de productie, irealizabile in contextul limitarilor de spatiu si al amplasamentului fabricii din Brasov.

Relocarea productiei de la Brasov in Bulgaria s-a datorat capacitatilor de extindere, in locatia existenta, a fabricii de ciocolata din regiune, precum si proximitatii spatiale care face fezabila mutarea din punct de vedere logistic. In ceea ce priveste transferul productiei de la Brasov si in alte unitati Kraft Foods din regiune, Doina Cavache, Corporate Affairs Manager al companiei preciza ca, la momentul respectiv, nu fusese luata nicio decizie in acest sens.

Totodata, cei aproximativ 440 de angajati ai fabricii vor fi disponibilizati pana la finele anului 2009.

“Disponibilizarea se va face in mai multe etape. In perioada ce urmeaza vor avea loc negocieri cu sindicatul pentru definitivarea pachetului compensatoriu. Vom colabora cu angajatii nostri pe tot parcursul acestei perioade dificile. Le vom acorda un pachet compensatoriu cat mai avantajos, suport pentru gasirea unor noi locuri de munca si pentru a face cat mai usoara perioada de tranzitie”, declara atunci Doina Cavache.

Potrivit reprezentantei Kraft Foods, afacerile companiei nu vor fi afectate de inchiderea unitatii de productie de la Brasov, in cadrul careia erau fabricate diferite sortimente de ciocolata comercializate atat in Romania, cat si pe pietele din alte tari.

Evaluata anul trecut la peste 186 de milioane de euro, Kraft Foods Romania este lider pe piata ciocolatei, cea mai vanduta marca a sa, Poiana, inregistrand vanzari de peste 350 de milioane de tablete de la lansarea sa, in 1995, si pana in prezent.

Kraft comercializeaza produse alimentare in peste 150 de tari din intreaga lume. Printre marcile Kraft se numara branzeturile, semipreparatele si dressing-urile Kraft, mezelurile Oscar Mayer, crema de branza Philadelphia, cafeaua Maxwell House, prajiturile si biscuitii Nabisco si marca Oreo, cafeaua Jacobs, ciocolata Milka, Cote d’Or si biscuitii LU.

Kraft Foods este una dintre cele mai mari companii de produse alimentare si bauturi din lume, cu venituri anuale care depasesc 37 miliarde dolari, cu peste 100.000 de angajati si peste 180 de unitati de productie.

Compania este cotata la indicele bursier Standard&Poor’s 100 (NYSE: KFT) si Indicii Dow Jones Sustainability si Ethibel.

Romania, locatie strategica pentru gigantul Procter&Gamble

Cu toate ca anul 2008 nu a fost o perioada favorabila atragerii investitiilor straine, a existat si un semnal pozitiv pe piata bunurilor de larg consum. Astfel, Procter&Gamble (P&G) anunta, in luna septembrie, o investitie de pana la 100 mil. dolari in primul Greenfield de la Urlati, langa orasul Ploiesti.

Centrul de la Urlati va avea o suprafata de 25 ha, ceea ce va asigura spatiu pentru o viitoare extindere a capacitatii de productie. Terenul a fost concesionat pentru o perioada de 45 de ani.

Inceputul productiei este planificat pentru prima jumatate a anului 2010, fabrica fiind specializata, pentru inceput, pe segmentul sampoane si balsamuri. 90% din productia de la Urlati urmeaza sa fie exportata, planul actual incluzand regiuni din Europa Centrala si de Est.

Analiza proiectului fabricii de la Urlati a inceput in anul 2007, printre tarile vizate numarandu-se, pe langa Romania, si Turcia, Rusia, Polonia, Ucraina.

Deschiderea fabricii va genera, intr-o prima faza, peste 300 de noi locuri de munca, ritmul de crestere a numarului de angajati fiind determinat, in opinia directorului de relatii externe, si de finalizarea unor parteneriate cu autoritatile romane privind calificarea fortei de munca.

In schimb, compania si-a reevaluat planurile, mentionand ca marimea investitiei va depinde si de deschiderea autoritatilor romane in a identifica parteneriate si modalitati care sa permita realizarea acestui obiectiv.

“P&G a decis sa investeasca in Romania intr-un moment in care multe alte companii fie isi retrag productia de aici, fie decid sa o reduca substantial - forta de munca sau de productie. De aceea, este nevoie ca riscul «asumat» de noi sa fie compensat de un efort si din partea statului roman”, spunea Ramona Brad, director relatii externe P&G.

Totodata, P&G considera ca autoritatile romane, printre care si Minsterul Economiei si Finantelor sau Agentia Romana de Investitii Straine, beneficiaza de un numar important de “instrumente” care pot fi utilizate in vederea maximizarii unei astfel de investitii.

P&G detinea in anul 2007 o cota de 40% la detergenti si produse de infrumusetare, peste 60% la produse de ingrijire a copilului (scutece de unica folosinta) si produse de igiena feminine, si aproximativ 20% la produsele de igiena orala.

Pentru anii ulteriori deschiderii fabricii de la Urlati, compania estimeaza o crestere de minim 15% overall business.

Cu o traditie de aproape 170 de ani, Procter&Gamble a fost infiintata in Statele Unite, desfasurandu-si in prezent activitatea in peste 180 de tari.

Portofoliul companiei include produse din categorii precum detergenti, produse de igiena feminina, scutece pentru copii, produse de infrumusetare si produse alimentare.

P&G este prezenta in Romania din anul 1992. In 1995, P&G a realizat in Timisoara o investitie in productia detergentilor si a inalbitorilor, cu o valoare de peste 40 de milioane de dolari.

In 2006, P&G a deschis Centrul Regional de Servicii, care ofera servicii de achizitii tuturor sediilor P&G din Europa, avand tranzactii anuale de peste 150 mil. dolari.