De asemenea, aceasta decizie de reducere a costurile se afla pe lista de intentii a 19% dintre respondenti.

Studiul releva ca 70% companiile din domeniul Industriei au disponibilizat personal sau urmeaza sa faca acest lucru, in timp ce 54% dintre respondentii din domeniul serviciilor profesionale au mentionat ca au redus din personal sau urmeaza sa faca acest lucru.

Potrivit studiului, aproape 50% dintre companiile care si-au manifestat sau chiar au concretizat interesul pentru concedieri au realizat evaluari ale performantei angajatilor.

“Ordinea in care companiile au recurs la implementarea unor masuri de combatere a crizei este usor haotica. La nivel declarativ, mai putin de 50% dintre companiile care au recurs deja la masuri drastice, precum intreruperea activitatii sau disponibilizarea de personal, au intreprins premergator o serie de actiuni preventive cu un efort redus precum planificarea in baza de scenarii, reducerea costurilor cu chiriile", a declarat Constantin Turmac, Managing Partner Compas Consulting.

In opinia sa, rezultatele ar putea fi chiar mai putin imbucuratoare, tinand cont ca, lucrand cu cateva sute de organizatii, compania a intalnit diferente mari intre intentiile de implementare a unor planuri si modul in care acestea sunt transpuse in practica.

Evolutia cursului valutar este perceputa ca fiind cel mai important risc la nivel macroeconomic de catre 52% din respondenti, in timp ce doar 3% considera ca acest factor are un risc mic.

Alti factori care sperie companiile din Romania sunt instabilitatea si inconsecventa la nivel politic, circa 73% dintre companiile respondente mentionand acest lucru. Aceeasi importanta este acordata de respondenti si politicilor de creditare din partea mediului bancar.

Scaderea puterii de cumparare si mentinerea volumului de vanzari si a preturilor sunt factorii de risc cheie pentru 80% dintre respondenti. Industriile Comert, Transport si Distributie sunt cele care percep cel mai acut acest risc drept foarte important, se mai arata in studiu.

Citeste si:

In plus, presiunile clientilor pentru reducerea preturilor sunt un alt factor care afecteaza puternic respondentii, 79% mentionand ca fiind important sau foarte important. Sectorul de Transport si Distributie percepe cel mai puternic aceasta presiune (din cauza volumelor in scadere si a nevoii de optimizare la nivelul clientilor).

Cele mai mari dificultati intampinate de companii, in ultimele 1-3 luni, se refera la dificultati sporite de incasare a facturilor, limitari in obtinerea unor noi vanzari si presiune din partea clientilor pentru renegocierea clauzelor contractuale, mai mult de jumatate dintre respondenti mentionand aceste aspecte. “Dificultatile in incasare consideram ca mai degraba reflecta in prezent o atitudine "proactiva" din partea companiilor de a-si proteja disponibilitatile si astfel a plati intarziat (chiar in situatiile in care dispun de bani), ceea ce poate reprezenta o "politica periculoasa" pentru sistem ca ansamblu (poate conduce la blocaje financiare, reintoarcere la "bartere" si "trocuri" etc), dar si pentru companii, caci vor acumula datorii mari pe care le vor putea diminua cu dificultate”, a declarat Adrian Bucica.

Potrivit studiului, 74% dintre intervievati cred ca in Romania vom avea criza si in anul 2010. Raspunsurile sunt impartite de la o perioada estimata a crizei de 4-6 luni pana la peste 24 luni sau chiar nu poate fi prezis. Doar 0,6% dintre respondenti considera ca in prezent in Romania nu este o perioada de criza si nici nu va fi in viitor.

“Opinia respondentilor reflecta mai degraba un “sentiment al (ne)increderii”, care insa poate fi influentat atat de prezentari subiective din media, cat si de factori obiectivi care tin de business-ul propriu.” “Desi in prezent este foarte dificil sau chiar imposibil a se face previziuni exacte referitor la durata crizei, este important ca planificarile sa se faca pe baza de scenarii pentru diverse durate si intensitati ale crizei”, a completat Turmac.

Studiul releva ca, la nivel de intentii, companiile din Romania nu sunt interesate doar de depasirea crizei, ci si de revenirea sustenabila dupa finalizarea crizei. Mai mult de jumatate dintre respondenti sunt total de acord asupra faptului ca in organizatia din care fac parte se are in vedere nu numai perioada de criza, ci si cautarea solutiilor/proiectelor care sa ofere posibilitatea unei reveniri sustenabile dupa finalizarea crizei. Cu toate acestea, concluziile cercetarii mentioneaza faptul ca firmele din Romania inca nu sunt pregatite intern pentru a face fata crizei. Mixul de solutii implementate este inca mic si aplicat doar la o pondere nemajoritara de companii.

“In 2009, si posibil chiar si in 2010, vom asista la o “testare dura” a abilitatilor managerilor din Romania de a lua cele mai potrivite decizii, dar si de a le integra in companiile pentru care lucreaza. Cel putin urmatoarele 4-6 luni vor continua sa fie caracterizate de incertitudine, dar managerii vor trebui sa ia decizii, decizii care vor influenta atat rezultatele pe termen scurt, dar si potentialul pe termen mediu/lung al dezvoltarii business-ului”, a concluzional Turmac.

Studiul a fost realizat pe perioada a doua saptamani – 23 ianuarie – 8 februarie 2009 – pe baza raspunsurilor a 182 de intervievati. Companiile respondente sunt atat din randul IMM-urilor, cat si al companiilor mari, iar domeniile de activitate acopera principalele sectoare ale economiei romanesti:
industrie, servicii, constructii si real estate, transport si distributie, IT&C, bunuri de larg consum, servicii financiare etc. Respondentii sunt in principal Top si Middle manageri (>73% din persoane intervievate), dar si alti specialisti din cadrul companiilor intervievate si care sunt implicati in gasirea de solutii anti-criza.