Liviu Florea22 Aprilie 2009 in Companii

Alina Popescu, Hay Group: Angajatii merg la sala si in 2009


Alina Popescu, Hay Group: Angajatii merg la sala si in 2009
Angajatorii nu vor taia beneficiile traditionale pe care le acorda angajatilor, cum ar fi tichetele de masa, in ciuda crizei financiare care a impins multe companii de pe piata locala sa inghete salariile.

“Nu cred ca angajatorii vor renunta la beneficiile destinate angajatilor, pentru ca acestea sunt stipulate in contractele colective de munca. Este foarte probabil ca angajatii sa-i actioneze in instanta pe angajatori, daca ar ramane fara beneficii”, spune Alina Popescu, manager Reward Information Service in cadrul Hay Group Romania.

In ultimii ani, beneficiile si bonusurile au inceput sa fie din ce in mai prezente in structura pachetului salarial al angajatilor romani, potrivit studiului PayWell-Salary and Benefits 2008, realizat de compania de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) si dat publicitatii in toamna anului trecut.

Astfel, daca in 2004 salariul fix reprezinta 75% din pachetul salarial, bonusurile variabile aveau o pondere de 13%, cele fixe - de 5% si beneficiile - de 7%, in 2008 salariul fix a ajuns sa reprezinte doar 65% din venitul lunar al unui angajat. Cel mai frecvent beneficiu oferit angajatilor a devenit tichetul de masa.

Cu toate acestea, beneficiile de genul abonamentelor la sala sau la o gradinita privata au devenit din ce in ce mai prezente in pachetul salarial al angajatilor. “Nici aceste beneficii mai putin obisnuite nu vor disparea din structura pachetului salarial, pentru ca nu reprezinta un cost important pentru angajatori. In conditiile in care o companie ingheata salariile, eliminarea acestor benefii ar putea sa-i demotiveze pe angajati”, apreciaza Popescu.

Mai mult de un sfert din companiile de pe piata locala au decis sa inghete salariile in acest an, comparativ cu celelalte state europene, unde 37% dintre firme vor face acelasi lucru, arata un studiu recent al Hay Group. “Inghetarea salariilor este o strategie buna pe timp de criza, mai ales ca angajatorii care aleg sa faca acest lucru ofera remuneratii destul de ridicate angajatilor, peste media pietei”, afirma Popescu.

Pe de alta parte insa, circa jumatate (80) din companiile aflate in baza de date a Hay Group Romania au marit salariile de la inceputul acestui an. “De obicei, cei mai multi angajatori cresc salariile la inceput de an, iar procentul de majorare se stabileste fie in functie de inflatia din luna ianuarie, fie in raport cu prognoza de inflatie pentru tot anul”, spune Alina Popescu. Analiza Hay Group mai arata ca romanii vor avea parte de o crestere salariala medie de 6,3% in 2009, in timp ce in tarile din aceeasi regiune geografica, cum ar fi Ungaria, Grecia sau Slovacia, salariile vor avansa cu doar 3,5%.

Angajatii pe pozitii de middle si top management din sectorul financiar au primit cresteri salariale de 4,7% in primele trei luni ale acestui an, in vreme ce salariatii de pe pozitii administrative au beneficiat de majorari de 4,6%. Daca pana acest an, angajatii din financiar-bancar erau « rasfatatii economiei », avand printre cele salarii la nivel national, cei din industria bonurile de larg au avut parte de cele mai importante majorari salariale in debutul anului.

La nivel de management si de specialistii cu functii administrative, cresterile salariale din FMCG au fost de 8,1%, in vreme salariatii de pe pozitiile de top management au primit majorari salariale de 7,6%, cu 0,1% mai mult decat cresterile de care au beneficiat muncitorii din sector. Chiar daca sectorul productiei a fost serios afectat de criza economica, numerosi angajati ramanand fara loc de munca, specialistilor si muncitorilor din domeniu le-au crescut salariile cu 6,3% de la inceputul anului, in vreme ce top managementul a avut o crestere salariala de 6,1%.

Principalii competitori ai Hay Group de pe piata locala sunt companiile de audit si consultanta financiara PricewaterhouseCoopers (PwC), KPMG, Ernst & Young si Deloitte, precum si Consulteam, compania care reprezinta in Mercer, gigantul mondial de consultanta in resurse umane.

Popescu nu a dorit sa precizeze la cat s-au ridicat afacerile Hay Group in Romania anul trecut, mentionand totusi ca “suntem in grupul filialelor cu afaceri anuale de peste un milion de euro”. In 2007, Hay Group Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 1,3 milioane euro si un profit net de circa 100.000 de euro.




Recomandare Rompetrol va deschide, in acest an, noua benzinarii in Georgia




Citeste si

mai multe articole din Companii