Dupa cum sugereaza si sloganul, “Patisserie fine pur beurre”, conceptul French Bakery se axeaza in primul rand pe bucataria frantuzeasca traditionala.

“Este vorba de un concept propriu. Sa iei o franciza e simplu, oricine poate sa o faca. Sa creezi tu un brand, un concept este o chestiune mult mai interesanta. Acum vreo 6-7 ani de zile, locuind la Paris, mi-a venit aceasta idee. Venind la Bucuresti nu mai gaseam magazinul din colt, de unde luam la Paris painea, produsele de patiserie”, a declarat, pentru Wall-Street, Dinu Cismarescu (foto).

Avand experienta restaurantului “Balthazar”, cu specific frantuzesc-asiatic, Dinu Cismarescu afirma ca piata romaneasca nu prezinta o oferta foarte variata in ceea ce priveste locatiile cu specific frantuzesc, un segment neexploatat suficient.

“Nu exista foarte multe restaurante frantuzesti in Bucuresti sau in Romania, in general. Exista insa sute de restaurante italienesti, si nu cred ca a existat vreodata o punte gastronomica romano-italiana”, spune Cismarescu.

Investitia pentru lansarea conceptului French Bakery a fost de “cateva milioane de euro”, suma care a fost “consumata” treptat, in prezent existand 11 locatii, in Bucuresti. Echipa este formata din 150-200 de persoane.

“Avem doua concepte - French Bakery Patisserie fine si French Bakery Restaurant. Doar in 3 locatii avem si conceptual de restaurant si cel de cafenea. Printre locatiile cu o evolutie buna se disting cele de pe Radu Beller, Nicolae Golescu sau din Piata Victoriei”, afirma managerul French Bakery.

Fiecare locatie French Bakery deserveste zilnic aproximativ 80 de clienti, portofoliul de produse incluzand sortimente de patiserie, brutarie, sandwichuri, salate, tarte sarate, specifice gastronomiei franceze, dar si produse cu tenta traditionala, precum cozonaci sau musaca. “Motorul” acestei afaceri este reprezentat de laboratorul propriu, cu o suprafata de 700 de metri.

“Nu putem depasi deocamdata limita Bucurestiului si a suburbiilor, suntem oarecum incorsetati intr-o cusca, deoarece tot ce facem noi este proaspat. Livram produsele in mai multe transe zilnice. Absolut tot ce vindem in momentul de fata ca si mancare este realizat de noi. De asemenea, cafeaua este creata de noi, ne-am ales aromele dintr-o gama de 20 de arome de cafea, de la un producator italian”, afirma Cismarescu.

Daca initial majoritatea materiei prime era importata, in prezent, French Bakery are 90% furnizori locali.

“In timp am inceput sa gasim furnizori locali, astfel incat am ajuns sa avem 90% din furnizori romani, cu produse de o calitate superioara. Mai ales in ultima vreme s-a intamplat acest lucru, cand micii antreprenori din domeniul agroalimentar si-au dat seama ca e stupid sa importe, din cauza cursului de schimb leu euro. Aici am gasit cel mai bun lapte, cea mai buna smantana si un unt extraordinar. Lucram cu furnizori din Harghita, Teleorman sau Slobozia”, declara oficialul French Bakery.

Costul unei francize pentru conceptul de cafenea - intre 45.000 si 70.000 de euro

French Bakery a inceput anul acesta francizarea pentru conceptul de cafenea, primind pana in prezent 70-80 de solicitari.

“Perioada aceasta de criza este una mai dificila, cu totii o simtim, insa este foarte buna pentru francizari. Nu suntem o franciza scumpa, ci oarecum complicata, in sensul ca e greu de digerat o franciza de acest fel, bazata pe produse proaspete, realizate in fiecare zi. Avem surprinzator de multi solicitanti, am primit deja 70-80 de solicitari. Francizarea nu este o chestiune simpla, reprezinta un parteneriat. Primul si cel mai important aspect este ca respectivul, caruia ii incredintam franciza, sa creada in concept si sa fie motivate”, explica Dinu Cismarescu.

Potrivit acestuia, costul unei francize French Bakery pentru conceptul de cafenea este cuprins intre 45.000 si 70.000 de euro, “incluzand absolut tot ce inseamna start-up-ul unei locatii, amenajarea, echipamentul, taxa de franciza”.

“Exista o cerere mare de franciza din partea unor persoane care au lucrat in middle-management si ca urmare a acestor tulburari economice se gandesc sa-si deschida propriul business, au niste bani pusi de o parte si le este teama sa-si faca propriul concept. Este poate mult mai confortabil sa iei o franciza pe care o simti”, spune Cismarescu.

Planurile French Bakery includ deschiderea in acest an a trei noi locatii in sistem de franciza.

“De asemenea, vrem ca in 2010-2011 sa demaram franciza si in provincie. Etapa a treia ar consta in francizarea conceptului de restaurant. Ne-am uitat si la o posibila extindere a conceputului pe piata din Bulgaria, insa vorbim totusi de o piata mai dificila, cu un nivel al preturilor mai scazut. In plus, avem in vedere crearea unui sub-brand, cu preturi mai mici, dar este un concept foarte greu de realizat”, declara Dinu Cismarescu.

Afacerile French Bakery au avut un ritm de crestere anual de 15-20%, finalizand 2008 la nivelul de 3 mil. euro. Pentru acest an, Dinu Cismarescu preconizeaza o cifra de afaceri similara, de 2,5-3 mil. euro.

Strategie pe timp de criza

Cele mai mari probleme cu care s-a confruntat de-a lungul timpului business-ul French Bakery au fost cele de personal.

“Cererea a fost mai mare decat oferta. Si astfel s-a ajuns la niste salarii aberante in contrapartida cu serviciile, cu prestatie de nivel modest chiar mediocru. Asta la nivel general. Trebuia sa apelez la un personal mai putin bine pregatit, insa lucrurile s-au imbunatatit pe parcurs. Important este sa ai o schema de training, o solutie de integrare. Nucleul a fost important, pe el am construit. Criza triaza, cerne, separa, clarifica niste lucruri. Cei care sunt pregatiti profesional, care au conduita onorabila, nu au de ce sa se teama. Cei care trebuie sa se teama sunt cei care au sovait, au ezitat, nu s-au responsabilizat, care nu s-au implicat”, spune Cismarescu.

De asemenea, printre solutiile adoptate ca urmare a actualului context economic se numara gasirea unor furnizori romani, renegocierea chiriilor, eficientizarea segmentului de logistica si personal.

“Locatiile sunt inchiriate pe termen lung, intrucat o locatie trebuie sa creeze un reflex, sa stii ca acolo te duci si iti gasesti croissant-ul, cafeaua sau painea. O poveste aberanta este cea a chiriilor. Avem chirii mai mari decat in Franta. Astfel, un alt beneficiu al crizei este revenirea la normalitate a chiriilor”, afirma Dinu Cismarescu.