Departe de a fi una de succes, povestea ARO Campulung continua. Intr-o noua incercare de salvare a ceea ce a fost odata ARO, Cross Lander a pus pe masa Adunarii Generale a Actionarilor, care a avut loc la sfarsitul saptamanii trecute, un plan de redresare a societatii. Planul americanilor de relansare a activitatii suna frumos si pare a fi foarte bine pus la punct.

La o prima vedere, ai putea crede ca este chiar unul bine intentionat. Asta, daca nu ar exista experienta anterioara si promisiunile care s-au dus pe apa sambetei, lasand din ARO doar un simbol. Concret, americanii de la ARO isi propun sa realizeze intr-o luna cat nu au facut intr-un an: 295 de autoturisme pe luna din iulie 2006, in conditiile in care in acest an au realizat doar 180 de masini, dintre care doua treimi fara motor. Un deziderat greu de atins, daca nu chiar imposibil, asta daca ne raportam la activitatea deloc sustinuta de pana acum. Desi au parafat contractul de privatizare in urma cu doi ani si au "amenintat" in repetate randuri ca vor invada piata americana cu noul model ARO, nu s-a intamplat nimic. Noul automobil nu exista, iar productia din cadrul societatii este in cadere libera.

Deoarece reprezentantul actionarului majoritar Cross Lander, in speta Fernando Bedros, a demisionat, uitand de promisiunile facute la sfarsitul lunii august, privind rezolvarea problemelor aparute ca urmare a neplatii drepturilor salariale pentru ultimul trimestru al anului 2004 si ianuarie 2005, precum si plata doar a avansului pentru lunile iunie si iulie ale anului in curs, americanii au trimis un nou insarcinat care sa se ocupe de tensiunile iscate in randul salariatilor. Noul reprezentat al actionarului majoritar Cross Lander, a prezentat un plan "fabulos" de restructurare si relansare a activitatii la ARO. Totusi, se pare ca noul trimis al americanilor nu a venit cu lectia foarte bine pregatita, el nestiind sa dea foarte multe explicatii referitoare la problemele grave cu care se confrunta societatea si implicit salariatii de la ARO.

295 de autoturisme pe luna!

In concret, planul americanilor de la ARO prevede reorganizarea societatii, avandu-se in vedere cresterea productivitatii pentru acoperirea banilor datorati creditorilor. "Este vorba de 550 de miliarde de lei vechi, bani pe care creditorii ii reclama. Insa, noul reprezentat nu a stiut sa ne spuna exact datele la care vor fi virati acesti bani", ne-a declarat liderul de sindicat de la ARO, Gheorghe Apostu. In plus, americanii de la ARO si-au propus sa produca din iulie 2006 (atentie!)... 295 de autoturisme pe luna! Tinta curajoasa, am putea spune, si totodata cam neverosimila, daca e sa avem in vedere ca in acest an, pe o perioada de 10 luni, au fost realizate doar 180 de masini, dintre care doua treimi fara motor! Ce se va intampla insa pana in iulie 2006 ramane mai departe o necunoscuta. Potrivit administratorului judiciar, in acest interval nu se va produce nimic, urmand sa aiba loc lucrari de reparatii in societate.

Bani din credite bancare si fonduri proprii

Si la capitolul resurse finaciare se pare ca totul este prestabilit. Astfel, o prima modalitate de atragere de capital ar fi din credite bancare. "Este vorba de 19,7 milioane de dolari pe care actionarul majoritar vrea sa ii ia din credite bancare, punand ca garant patrimoniul societatii. Insa, acest patrimoniu nu acopera decat o valoare de 8, 5 milioane de dolari", ne-a declarat Apostu. Ceea ce ridica noi semne de intrebare. In plus, alte 13,4 milioane de dolari ar urma sa intre, in doua transe, in conturile ARO prin finantare directa din fondurile proprii ale Cross Lander. "Prima transa in valoare de 9,6 milioane de dolari ni s-a spus ca va fi virata anul viitor, insa e greu de crezut ca acest lucru se va intampla, in conditiile in care in acest an nu au fost achitate integral nici macar salariile", a precizat Apostu. Pe langa aceste puncte, se mai are in vedere si vanzarea de active in valoare de circa 2 milioane de dolari. Planul prezentat are ca obiectiv un profit de 3 milioane de dolari, la finele anului 2007.

Pierderi de peste 150 de miliarde de lei vechi

Pana la a face planuri marete de redresare, americanii de la ARO ar trebui sa ia la puricat situatia economico-financiara actuala a societatii si faptele care au stat la baza decaderii producatorului de automobile de teren. "Dupa noua luni, societatea inregistreaza pierderi de circa 150 de miliarde de lei, iar pana la sfarsitului anului vom ajunge probabil cifra de 200 de miliarde de lei, acelasi nivel ca si in 2004", ne-a declarat Apostu. Din multe considerente, credibilitatea americanilor de la Cross este pusa la indoiala, si cei mai indreptatiti sa faca acest lucru sunt chiar reprezentantii salariatilor care s-au saturat sa aiba parte numai de vorbe, nu si de fapte. "Avand in vedere situatia anterioara, voi cere administratorului judiciar sa solicite garantii pentru ca acest plan sa fie aprobat", a precizat Apostu. Pana la a fi aprobat sau nu, cert este ca situatia salariatilor de la ARO este in continuare destul de problematica.