Daca in Statele Unite ale Americii discursul mediului de afaceri este legat de planurile de relansare, de ceea ce va face dupa ce economia reala isi va reveni, pe plan local lucrurile stau exact pe dos, sustine Mihai Ghyka, directorul general al producatorului de bere Bergenbier.
Mihai Ghyka (foto), unul dintre cele mai cunoscute nume din industria locala a berii, sustine ca este dezamagit de discursul “depresiv si dependent de lucruri exterioare” in privinta mediului de afaceri romanesc.

“In SUA discursul este legat de planurile de reluare, de ce faci cand economia va incepe sa-si revina. Fara indoiala exista un ciclu economic cu scaderi si cu cresteri. La noi acest lucru nu s-a deprins. Cand e crestere, ne inchipuim ca va fi cel putin 20 de ani si mai mult, iar cand e scadere la fel”, spune Ghyka.

Oficialul Bergenbier considera ca exista multe aspecte ce necesita amelioarare – sistemul sanitar si educatia – insa esential este ca mediul de afaceri sa gandeasca “sanatos, pe termen lung si sa vada ce e de facut pentru a se iesi din criza si ce e de facut pentru momentul cand vom fi acolo”. Cu toate acestea, Ghyka nu isi imagineaza cresteri substantiale pentru 2011.

“2010 a fost un an de declin, anul viitor este prevazuta o crestere 0. Pentru piata berii este greu de spus cum vor evolua lucrurile, este un mediu volatil care tine in mare parte de psihicul consumatorului – atata vreme cat acesta este unul depresiv si neincrezator in iesirea din criza, vom vedea un declin, atata vreme cat apare un sentiment de incredere in 2011 am putea vedea o usoara ameliorare”, explica Mihai Ghyka.

“Fudulia nu isi mai are locul in piata berii”

Consumul de bere din Romania a scazut cu aproximativ 11% in primul semestru al acestui an, fata de perioada similara din 2009, intregul sector inregistrand in prezent un volum de 8 milioane hl.

“Fara indoiala ca am avut un iulie si un august mult mai cald decat anul trecut, vremea intotdeauna ajuta, pe de o parte. Pe de alta parte suntem in continuare intr-o criza economica ce se face simtita la nivelul tuturor bunurilor de larg consum, prin urmare tendinta din primele 6 luni nu va fi inversata in urmatoarele 6 luni, ramane o scadere a consumului pentru 2010 fara indoiala”, spune Mihai Ghyka.

Potrivit acestuia, segmentul cel mai afectat este HoReCa, ce a inregistrat potrivit estimarilor un declin de peste 10% in primele 6 luni ale anului. La aceasta evolutie au contribuit si masurile de austeritate anuntate in acest an de Guvern.

“Am vazut o scadere dramatica a vanzarilor inca din prima saptamana de la anuntarea masurilor de austeritate. Fara indoiala in mintea consumatorului, in primul rand, si apoi in buzunarul sau, venitul disponibil pentru cheltuieli a scazut. Au scazut segmentul HoReCa si implicit berea la butoi, berile premium si superpremium. Romanii beau mai putin si opteaza pentru berile cunoscute si care se incadreaza intr-un pret mediu. Fudulia nu isi mai are locul in piata berii. Acel sentiment de mandrie ca ai o Stella Artois pe masa s-a retras spre un anumit segment, cel mai putin afectat de criza sau care nu tine cont de cheltuielile zilnice, din pacate un segment foarte restrans”, explica Ghyka.

Inchiderea fabricii de la Blaj – “din pacate o decizie ireversibila”

Pe fondul scaderii cererii pe piata locala a berii, Bergenbier a decis in luna octombrie 2009 sa intrerupa temporar activitatea fabricii de bere din Blaj, cei 172 angajati intrand in somaj tehnic. Activitatea urma sa fie suspendata pana in luna martie a acestui an, insa in luna august compania a decis sa inchida definitiv aceasta unitate si sa concentreze intreaga activitate la Ploiesti.

Fabrica de la Blaj reprezenta 20% din capacitatea de productie totala a companiei si avea 172 de angajati.

“Fabrica este inchisa fara posilibitatea de a redeschide. Angajatii sunt in perioada de preaviz. Din pacate este o decizie ireversibila, in natura economiei actuale – cand ai o supracapacitate de productie sa renunti la fabricile mai mici si sa te concentrezi pe cele mari”, declara Mihai Ghyka.

La fabrica din Blaj exista si o unitate de productie de malt, care a ramas functionala pana la sfarsitul lunii iunie 2010. Incepand cu luna iulie 2010, la Blaj a fost suspendata si activitatea de productie malt.

In prezent, la fabrica de la Ploiesti se produc toate marcile din portofoliul companiei. Unitatea a fost dechisa in 1999 si are 768 de angajati.

Producatorul Bergenbier a intrat pe piata locala in 1994. In prezent, compania produce si promoveaza marcile Bergenbier, Stella Artois, Beck's, Löwenbräu si Noroc si importa specialitatile belgiene Leffe si Hoegaarden.

Cititi si
Mihai Ghyka: Americanii cred ca pot schimba lumea. La noi, vad o lipsa de speranta
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri