Pe o piata in declin, planurile lui Dragos Petrescu, proprietarul grupului City Grill, sunt optimiste. Piata restaurantelor pare ca isi revine, iar grupul City Grill reia procesul de extindere.

Daca la inceputul lui 2009, Dragos Petrescu (foto) a decis sa inchida locatiile neprofitabile din grup, in 2011 proprietarul City Grill s-a reorientat. Acesta are in plan deschiderea de noi restaurante si cafenele.

"In 2007 si 2008 s-a petrecut un fenomen neprofesional - chiriile au crescut foarte mult. Totusi, s-au gasit, la momentul respectiv, foarte multi antreprenori care au platit acele chirii. In prezent insa, proprietarii de restaurante si cafenele au realizat ca pierderile nu au putut fi sustinute si au inchis businessul, neavand alta alternativa", arata el.

Unul dintre motivele pentru care City Grill nu a deschis multe unitati in perioada mentionata este acela ca se ajunsese la un nivel prea mare al chiriilor. Se inchiriau atunci spatii la preturi de doua-trei ori mai mari decat era normal. Un spatiu de circa 100 mp in centrul Bucurestiului se inchiriaza in prezent cu 5.000 euro, fata de 10.000 euro, in urma cu cativa ani, potrivit lui Dragos Petrescu.

Intrucat piata si-a revenit, grupul City Grill a inceput extinderea. Astfel, in februarie, urmeaza sa se deschida o noua shaormerie BundeTot, in martie – o brutarie BackWerk (a doua ca numar), precum si o cafenea, in Otopeni; in aprilie se va lansa, la Brasov, a treia brutarie a grupului, care este, totodata, prima din afara Bucurestiului, urmand ca in mai sa se inaugureze un restaurant City Grill, iar in iunie – un restaurant Hanu' Berarilor.

Beraria din Pache Protopopescu, care va fi inaugurata sub brandul Hanu' Berarilor si a carei deschidere a fost amanata pentru inceputul acestui an, va fi lansata in prima parte din 2011.

"Afacerea noastra este axata pe restaurante, insa divizia de shaormerii si brutarii este si ea in dezvoltare", afirma seful City Grill, companie care a inregistrat venituri peste estimari in anul precedent. In octombrie anul trecut se prognozau afaceri de circa 16 milioane euro pentru 2010.

In ceea ce priveste conceptul BackWerk, acesta este strans legat de deschiderea de magazine noi, operate in sistem de franciza. Asadar, brutariile se vor extinde la nivel national, Petrescu sustinand ca deja exista 18 candidati agreati, din diferite zone ale tarii, care vor deschide unitati.

In 2010, piata de profil a scazut, iar consumul, in general, s-a redus semnificativ, cu 6,4%, conform lui Petrescu.

"Hotelurile si cafenelele au fost grav impactate, iar restaurantele specializate pe tipul eveniment, cum sunt Hanu' Berarilor sau Caru’ cu Bere, au fost mai putin afectate. Oamenii au continuat sa mearga in aceste tipuri de localuri pentru conceptul de distractie oferit. Inceputul lui 2011 arata ca anul in curs va fi in continuare unul greu. In schimb, ne asteptam la o mica crestere pe final", explica antreprenorul.

In 5 ani, piata romaneasca de restaurante ar putea ajunge la maturitate, dar pentru acest lucru este nevoie si ca veniturile romanilor sa urce.

Mediul privat va avea de suferit si in primele sase luni din 2011, dar isi va reveni in al doilea semestru. La nivelul Romaniei, proprietarul City Grill declara ca totul depinde de cum va fi gestionata criza in continuare si de ce masuri de revenire va lua statul.

Bucuresti versus orasele din tara

Cand vine vorba de orasele mari din tara, Dragos Petrescu este foarte reticent. Romania este o tara in curs de dezvoltare, cu caracteristicile ei specifice. "Una dintre aceste trasaturi este ca in Capitala se concentreaza 45% din business si in restul tarii 55%. Exista o diferenta prea mare intre Capitala si restul Romaniei, iar asta este un lucru negativ pentru potentialul economic al intregii tari."

Motivul pentru care diferenta intre Bucuresti si provincie este atat de mare este dat de lipsa infrastructurii. Dupa cum afirma seful City Grill, sunt brutarii BackWerk de mare succes in Germania, Elvetia si Austria, in sate de 30.000 de locuitori.

Cu toate acestea, potentialul care exista pe piata de restaurante si cafenele este urias. Plusul pe care il are Capitala este acela ca piata este inca avida de servicii de calitate. Locatiile inca scumpe pun piedici celor care vor sa dezvolte un business in HoReCa. De asemenea, faptul ca relatiile intre proprietari si chiriasi sunt inca dezechilibrate, in favoarea proprietarilor, iar cultura de business nu este setata inca pe niste principii corecte, constituie niste minusuri pe care le detine Bucurestiul.

Centrul vechi

In orice capitala, Centrul vechi al orasului constituie principalul punct de atractie. "Era normal ca Centrul vechi din Bucuresti sa devina ceea ce este astazi si sa creasca la acest nivel, sa devina important", considera Petrescu.

Acesta are cinci unitati in aceasta zona si exista posibilitatea ca, in viitor, sa mai deschida noi locatii aici. Comparativ cu restul Bucurestiului, chiriile din Centrul istoric sunt cele mai mari din oras. Criza nu a afectat aceasta zona, din contra, chiriile de aici chiar au crescut, conform sefului grupului City Grill.

Ce ii lipseste Bucurestiului? "Acele zone stradale de unde romanii sa poata cumpara de mancare. La fiecare colt de strada din Statele Unite vezi acele magazine mobile cu hot-dog, iar in Austria, spre exemplu, poti gasi traditionalii carnati vienezi."

Totodata, antreprenorul este de parere ca Bucurestiului ii lipsesc antreprenorii care vor sa construiasca un business in industria restaurantelor, pe termen lung. La ora actuala, potrivit acestuia, sunt putini cei care inteleg businessul si raman in piata mai mult de trei ani.

"Afacerea de restaurante nu este usoara. Un restaurant este un business personalizat si, prin urmare, este dificil de vandut, dar nu imposibil", adauga Dragos Petrescu.

Desi orice tranzactie care are sens este binevenita, el nu intentioneaza sa vanda businessul City Grill si, mai mult decat atat, nu crede ca exista o piata de fuziuni si achizitii pentru asa ceva la ora actuala.

In prezent, grupul City Grill are 700 de angajati si 8.000 de clienti. Compania se indreapta spre atingerea unui numar de 1.000 de salariati, iar la jumatatea acestui an va inregistra 11.000 de clienti pe zi.

Citeste si Centrul vechi, o perla pentru capitalele europene: Ce ii lipseste batranului Lipscani?.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri