Canadianca Cheryl Cran a scris patru carti despre generatii, ofera consultanta pe plan global companiilor din aproape orice arie de activitate si sustine zeci de conferinte, anual, pe plan global.

Wall-Street.ro: Esti experta in studiul generatiilor…
Cheryl Cran: Este doar o nisa a expertizelor mele. Sunt specializata in leadership si, intr-adevar, in special pe generatii.

W-S.ro: Vreau sa ma intrebi 2-3 lucruri din care sa va dati seama din ce generatie fac parte.
CC: (zambind) O intrebare aparte, n-am fost niciodata intrebata acest lucru! Nu o sa te intreb cati ani ai, ar fi prea simplu. OK, te-as intreba la ce varsta te-ai jucat prima oara jocuri video, ce varsta au parintii tai si apoi, pentru o mai buna determinare, ce anume pretuiesti mai mult – libertatea sau proprietatea?

W-S.ro: La ultima intrebare as raspunde “libertatea”. Ce spune acest lucru despre cineva?
CC: Cel mai probabil, apartine generatiei Y. Daca ar raspunde ca proprietatea este mai importanta, acel om ar fi mai inclinat catre generatia X, mai in varsta.

Cum se definesc generatiile

W-S.ro: Haide sa definim mai bine, mai clar, aceste generatii.
CC: Sigur. Generatiile Y au 20-20+ ani, pana la 35 de ani. Generatiile X au 30 pana la aproape 50 de ani, desi Barack Obama considera ca face parte din generatia X si are 52 de ani, deoarece are o atitudine tinereasca, spune el. Apoi avem generatia Zoomer, acei oameni trecuti de 60 dar care “refuza sa imbatraneasca”, pastreaza spiritul tanar, conectat la tehnologie si la realitatile dimprejur. De asemenea, generatia care vine, Milenarii (Millennials – n.r.), mai tineri decat Y si Traditionalistii, mai in varsta decat Zoomerii.

W-S.ro: Unde anume te-ai incadra tu si de ce?
CC: M-as incadra undeva la generatia X, Zoomer deoarece tocmai am facut 50 de ani dar am tendinte mai degraba spre X decat spre Zoomer. Am atributii din ambele.

W-S.ro: Eu, “din afara” si fara sa am pretentii de studii pe aceasta tema, consider ca generatiile nu mai pot fi definite atat de “usor”; nu se combina, cumva? Linia dintre ele nu devine mai neclara?
CC: Da, dar vor exista si exista diferente. Chiar si intre cei din generatia Y care au acum 29-30 de ani sunt dintre aceia care spun ca nu-i inteleg si nu se identifica cu cei mai tineri care abia au 20 de ani. Desi tehnologia este factorul comun intre generatii, diferenta rezida in felul in care percep lumea in functie de cum au fost educati, inclusiv la locurile de munca.

Diferentele intre generatii, la munca

W-S.ro: Cum se simt diferentele intre generatii la locul de munca?
CC: Generatiile X sunt mai influentati de Zoomeri decat generatiile mai tinere, Y. Diferentele la locul de munca intre X si Y sunt deseori foarte mari, deoarece Y vin dintr-un mediu in care tehnologia a facut parte constant din viata lor, au stiut dintotdeauna ca au avut posibilitatea de a alege, au nevoie de distractie si de interactiune.

Generatia X si-a dorit de asemenea aceste lucruri dar din cauza faptului ca au lucrat cel putin o decada cu Zoomeri, au fost “indoctrinati” asa ca au ajuns sa considere ca pentru a reusi trebuie sa muncesti mult, sa nu te distrezi, sa fii serios, sa ai deadline-uri fixe si asa mai departe – atitudine si mentalitate mai “batrana”, tipica Zoomer-ilor sau Traditionalistilor.

W-S.ro: Deci, practic, de ce este important sa cunosti generatia din care fac parte angajatii, pentru productivitate, pentru business? Inteleg, daca ai 30 de ani si seful tau are 60, da, este evident. Dar daca ai 25 de ani si seful 35, sau vice versa?
CC: Exista mari diferente chiar si asa, in felul in care privesc munca. Generatia X prefera e-mail-urile, generatia Y considera ca e-mail-urile sunt deja arhaice. Generatia X considera ca generatia Y ar trebui sa fie fericita sa faca aceeasi treaba la infinit, fara mari variatiuni, pentru a-si castiga dreptul de a fi promovat. Generatia Y spune ca vrea creativitate, optiuni, “franghii” si parghii de promovare.

Nu uita, generatia X este un produs al Zoomerilor asa ca incearca sa transmita mai tinerilor “vreau sa muncesti asa cum o fac eu, pentru a avea succes”. Generatia Y raspunde si spune “nu, vreau sa ne si simtim bine, sa avem libertate, flexibilitate, creativitate”.

W-S.ro: Deci ce sfaturi poti oferi managerilor?
CC: Sa ne intoarcem la intrebarea ta “de ce este important sa cunosti generatiile” dintr-o companie. In primul rand, locul de munca devine din ce in ce mai complex, conditiile pentru ceea ce trebuie sa facem devin din ce in ce mai complexe. Apoi, tehnologia schimba felul in care muncim si pentru ca o companie sa fie competitiva trebuie sa fie capabile sa colaboreze si sa inoveze pe toate nivelurile, indiferent de generatii, intre ei.

De aceea este foarte important sa intelegi generatiile cat mai bine. Mai mult, prima ta intrebare a fost una foarte “tinereasca”, deschisa, interesanta, dar un zoomer ar fi putut sa o considere simpla, fara continut, fara ceva interesant, lipsita de practic. De aici, s-ar naste conflicte inca din start si un “Zoomer manager” trebuie sa stie sa aprecieze structura gandirii tale.

Daca tu ai fi fost un Zoomer, de exemplu, nu ai fi pus acea prima intrebare ci m-ai fi intrebat, probabil, “Cum afecteaza generatiile profitabilitatea unei companii?”. Dar nu ai facut-o, stiind, probabil, si deschiderea cititorilor tineri ai Wall-Street. De aceea cei mai buni jurnalisti sunt, de fapt, cei tineri, din generatiile Y si X, pentru ca ei stiu ce cauta cititorii tineri care citesc stiri online.

Cum rezolvi conflictele la locul de munca

W-S.ro: De aici si conflictele la locul de munca…
CC: Exact. Chiar astazi am vazut-o la o companie majora de consultanta cu activitate in Romania cand, intr-o camera, erau majoritari cei din generatia X si se plangeau de cum muncesc cei din generatia Y, cum acestia din urma vor program de munca flexibil, concedii sabatice, cum vor sa primeasca recunoastere si sa fie tratati bine.

W-S.ro: Si cum pot fi rezolvate astfel de probleme?
CC: In cartea pe care am scris-o in 2010, am avut intentia de a ajuta oamenii sa se invete intre ei, sa se ajute, sa comunice, sa depaseasca barierele generatiilor.

Pe masura ce te cunosc mai bine, pe masura ce cunosc mai clar atitudinile si gandirile unei generatii, cu atat mai bine pot empatiza. Trebuie ca managerii sa cerceteze lucruri despre generatii, sa citeasca mult pe aceasta tema, sa observe – de exemplu, la nivel global, cei din generatia Y stau acasa, cu parintii, pana au 36 de ani. Cum afecteaza acest lucru activitatea la munca?

W-S.ro: 36 de ani? Mi se pare extrem de mult.
CC: Este media globala, sunt unele regiuni unde se sta mai putin, altele mai mult.

Revenind. Un zoomer ar putea spune, poate, despre tine ca nu muncesti mult. De ce? Pentru ca acum “esti pe teren” si nu te vede stand in spatele biroului, la munca, toata ziua, cu nasul in computer. Pe de alta parte, generatia Y ar putea spune ca de fapt munceste foarte mult si pot sa stea si langa piscina, facand asta! Iti poti imagina deci intr-un mediu corporate ce diferente majore si ce influenta pot avea acestea asupra productivitatii si atmosferei, in general. Daca nu ai grija, pot creea conflicte majore.

Valorile generatiilor

W-S.ro: Care sunt, in opinia ta, valorile principale pe care le au generatiile X si Y?
CC: Cred ca generatia Y are un mare atuu - cunostiintele tehnologice pe care le detine. Daca Zoomerii ar reusi sa invete de la ei, cred ca rata inovatiei va exploda. Daca Zoomerii ar sta la aceeasi masa cu cei din generatiile tineresi i-ar intreba “cum ati folosi voi tehnologia pentru a realiza acest lucru”, productivitatea ar creste enorm.

W-S.ro: Si se intampla acest lucru, in practica?
CC: Absolut. Din pacate insa, exista Zoomeri care sunt prea atasati de lucrurile din trecut, asa cum le stiau ei. Zoomerilor le este frica de faptul ca o sa ramana fara job-uri, in favoarea unora mai tineri.

W-S.ro: Si plusurile generatiei X?
CC: Generatia X vine cu experienta capatata de la Zoomeri dar si inclinatia tehnologica a celor din generatia Y. Fara sa ma laud, cred ca de aceea fac bine ceea ce fac – apartin generatiei X, dar am legaturi si cu Zoomerii. Pot sa sparg barierele.

Citeste si:

W-S.ro: Pot fi comparate atitudinile si gandirea generatiilor actuale cu cele de pe vremea, sa spunem, parintilor nostri?
CC: Nu. Aceste date sunt relevante pentru ultimii 10 ani si asta din cauza sau datorita tehnologiei. Pe vremea aceea, nu exista tehnologia de astazi, viteza si adaptabilitatea la inovatii, deci nu pot fi comparate.

W-S.ro: Cum va fi peste 10 ani?
CC: (zambind) Mai rau decat este acum! Zoomerii si generatia X ori se vor adapta ori vor fi cotropiti de avansul tehnologic. Copiii de astazi, cei mai tineri de 20 de ani, invata si mai repede tehnologia. Evolutia tehnologiei va determina cum vom munci in viitor, cum ne vom adapta. Daca eu nu ma pot adapta la realitatea faptului ca tu scrii acest interviu si pe iPad, eu pierd o oportunitate de a ma conecta la realitatea de langa mine.

W-S.ro: Deci ce sfaturi poti oferi generatiilor X si Zoomerilor?
CC: Sa invete de la generatia Y. In companii, in loc sa cauti idei de la varf la baza, incepe invers, cauta idei de jos in sus. Iti trebuie, intr-adevar, curaj si gandire deschisa sa discuti, la nivel de top management, cu “simplul angajat”, dar deseori pot veni idei extraordinare de la generatia Y! Intreaba-i cum ar dezvolta ei business-ul, daca ar fi actionari in cadrul companiei. In SUA, progresul in cadrul multor companii se datoreste exact unei astfel de abordari deschise, CEO-ul din generatia X sau Zoomeri invita angajati tineri si ii intreaba “ce ai face tu daca ai fi in locul meu? Ce tehnologii ai folosi?” si asa mai departe. Functioneaza extrem de bine!

Generatia Y cunoaste cel mai bine la ce poate fi folosita tehnologia, indiferent de masterele, premiile, reusitele celor din generatiile X sau Zoomeri.

Mituri si clisee despre generatii

W-S.ro: Ce mituri si clisee despre generatii auzi des?
CC: Zoomerii ii vad pe cei din generatia Y ca fiind neloiali, deoarece petrec mai putin timp intr-o singura companie. Generatia Y spune ca vrea sa cumuleze cat mai multa experienta si ii considera pe cei din generatia Zoomer ca sunt “dinozauri” si nu incearca sa inoveze si sa schimbe – exista ceva adevar, dar este si cliseu pentru ca nu toti zoomerii sunt asa.

Cel ma intalnit cliseu pentru cei din generatia X este ca acestia vor job-urile Zoomerilor.

In final, cele mai multe clisee apar “pe spinarea” celor mai tineri, din generatia Y. Faptul ca nu sunt loiali, faptul ca sunt dezorganizati, lenesi, ca sunt apatici, ca sunt dezordonati, ca nu sunt implicati si lista ar putea continua mult de tot.

W-S.ro: Daca ai putea schimba ceva la generatia X si Y, ce anume ai modifica?
CC: (fara sa ezite) Le-as oferi vedere cu raze X, astfel incat sa vada fiecare, clar, ce gandeste celalalt, ce ii face sa “ticaie”, sa se inteleaga mai bine, mai rapid. Sa nu mai existe conflicte inutile. Sa inteleaga ca generatia Y nu incearca sa faca viata mai dificila celor mai in varsta si ca, pana la urma, toti avem aceleasi dorinte si nevoi, difera doar drumul pana la a le atinge.

Tocmai am terminat de citit o carte foarte interesanta despre superputeri, ador lucrurile astea! Cartea, pe care o recomand, este scrisa de Deepak Chopra: “The Seven Spiritual Laws of Superheroes”.

W-S.ro: Toate aceste informatii ajuta si vanzarile, tot ce tine de relatii cu clientii. Sa incercam ceva – tu faci parte din generatia Y si incerci sa vinzi o tehnologie noua unei persoane ce apartine de generatia Zoomer. Cum ai face-o?
CC: I-as pune intrebari precum “Ce anume vrei sa reusesti, ajutat fiind de tehnologie?” si “Care este cea mai mare provocare la munca, in fiecare zi?” si “Ce folosesti pentru a-ti aminti ce ai de facut?”; lucruri de genul acesta. Daca o persoana din generatia Y s-ar duce la un Zoomer si ar incerca sa-i vanda tehnologie bazat in special pe specificatii si date tehnice, este extrem de probabil sa nu devina niciodata clienti.

Milenarii, un "pericol" ignorat. Cum va arata viitorul?

W-S.ro: Cum vor evolua Milenarii, cei mai tineri dintre noi care, in prezent, nu sunt inca angajati?
CC: Prezic schimbari majore in urmatorii ani. Tehnologia va continua sa evolueze si lucrurile se vor schimba iar cei care vor reusi sa o inteleaga cel mai bine vor fi chiar copiii de astazi, cei foarte tineri. Candva, era important sa cunosti mai mult de o limba straina. Acum, tehnologia permite traducerea aproape instantanee si in viitor sigur va fi si mai precisa. In 2-3 ani o sa avem, probabil, casti speciale care vor traduce ce tu vorbesti in romana si vom putea comunica in timp real, in toate limbile Pamantului. Chiar cred asta.

Eu tot timpul spun audientei mele. Daca va este frica de generatia Y, temeti-va cel mai mult de Milenari! Ei invata acum sa munceasca conceptual, sa rezolve probleme in grupuri, sa rezolve probleme majore, la nivel global. Ei ne vor privi ca niste persoane absolut arhaice, nu vor intelege de ce trebuie sa stai la un birou, la munca! Ei vor dori sa isi ia tehnologia afara, sa lucreze in aer liber, sa comunice si mai mult decat o fac cei din generatia Y, acum.

W-S.ro: Deci cum o sa arate birourile viitorului?
CC: In niciun caz ca cele de astazi. Vor exista spatii de lucru, da, dar birourile vor fi inlocuite cu scaune foarte comode, fotolii, bauturi racoritoare, totul mai distractiv si implicit, pentru cei tineri, mai eficient. Nu va mai exista formalitatea de acum! Astazi, o persoana mai in varsta a fost de acord ca aceste schimbari vor veni dar “avem timp”. NU, nu mai este timp, nu mai ai timp. Schimbarile se intampla ACUM – si da, acest gen de persoane se incadreaza in stereotipul “dinozaurilor”.

W-S.ro: Vorbesti foarte repede, precis, clar. Ce ponturi poti oferi celor ce vorbesc in public?
CC: Intr-adevar, vorbesc repede si majoritatea audientei din generatiile X si Y apreciaza asta. Traiesc in “secolul vitezei”, totusi, vor sa fie alerti. Nu apreciaza speech-urile lente. Zoomerii nu apreciaza neaparat, dar majoritatea se adapteaza.

Totodata, le zic inca de la inceput sa isi lase telefoanele deschise, tabletele la fel – acest lucru uimeste, uneori socheaza, pentru ca speakerii nu spun asta. In America de Nord chiar, audienta mea imi trimite SMS-uri in timpul speech-urilor si le raspund in timp real. Nu toti pot face asta, dar, in timp, la fel cum tu te-ai adaptat muncii tale si stii ce sa intrebi, la fel m-am adaptat si eu – anual tin circa 50 de conferinte, de dimineata pana seara.

W-S.ro: Ce ar trebui sa faca managerii, imediat dupa ce citesc acest interviu?
CC: Sa convoace o sedinta mare si sa discute despre generatiile din firma, sa asculte ce are fiecare om de spus, cu ce idei pot veni si cei angajati pe pozitii entry level, sa fie incurajati sa comunice din ce in ce mai bine si deschis.

Apoi, creeaza zone de confort, placute, unde oamenii sa se poata relaxa, sa faca brainstorming. Nu birouri inchise, fixe, care limiteaza accesul la oameni noi, la potentiale idei noi, la feedback intre generatii si angajati.

Al treilea ar fi ca managerii sa spuna ca, formal, accepta programul de lucru flexibil, acolo unde este posibil, evident. Orarul de la 9 la 17:00 este mort si ingropat, de ceva vreme chiar.

W-S.ro: Si cum ramane, de exemplu, cu serviciile de relatii cu clientii, care trebuie sa aiba o structura orara fixa?
CC: Se poate lucra si acolo, tot cu ajutorul tehnologiei. Instant messeging, e-mail-uri “on the fly”, telefon mobil si asa mai departe. Nu trebuie sa intepenesti la un birou 8-9 ore pe zi! Generatia Y este, in final, “rebela”, fara reguli clare, scrise, considerand ca acestea inhiba creativitatea, generatia X considera ca este nevoie de “ceva reguli”.

Tu intampini probleme "generationale" in compania ta? Cum incerci sa le rezolvi? Ce idei din cele expuse de Cheryl Cran pot fi imbratisate de tine? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.