„E bine ca a fost introdusa cota unica de impozitare, iata s-au colectat cel putin tot atatia bani ca si anul trecut, din punctul asta de vedere nu avem nici o treaba cu Fondul Monetar International (FMI). Temerile nu s-au materializat. Firmele si persoanele salariate au ramas cu bani in plus, dar nu va iesi nimeni in strada sa demonstreze pe tema ce bine ne este“, afirma Ionita. El spune insa ca au fost balbaieli in administrarea reformei fiscale, in special in chestiunea noutatilor pe care le-a propus aceasta.

„Impozitele noi sau cele marite au fost introduse cu sincope. Componentele mari, impozitul pe venitul persoanelor si profitul firmelor au fost introduse de la inceput. Dar cand a venit vorba de taxarea marita a castigurilor de capital, sau de introducerea impozitului pe tranzactii imobiliare, toata lumea a sarit ca arsa. Lasa ca Ministerul Finantelor s-a miscat greoi, dar cand a ajuns legea in Parlament, politicienii de acolo au lasat portite de evitare a Fiscului exact in chestiunea impozitelor pe tranzactiile pe case si terenuri“, a adaugat directorul SAR.

Ionita crede ca ideea centrala a reformei fiscale, usor de inteles, a fost ingropata sub munti de retorica si argumente colaterale: s-a luat ca reper procentul fix de 16%, apoi tot ce era peste acest nivel a fost redus, iar ce era sub nivel a fost crescut catre aceasta tinta, pentru a face intregul sistem fiscal mai neutru“.

Rezultatele reformei sfideaza scenariul cel mai conservator

El spune insa ca, la doar patru luni de la aplicarea cotei unice este prea devreme pentru a face o judecata definitiva a efectelor acesteia. Un lucru este vizibil insa: impozitele scazute au avut ca efect marirea incasarilor la buget. „Chiar acolo unde incasarea scade putin, ca in cazul impozitului pe venituri personale, scaderea e mult mai mica decat cea calculata de guvern si FMI cu scenariul cel mai conservator“, spune Ionita.

Un al doilea efect pozitiv, mult mai greu de cuantificat cu precizie, vine de la eliminarea declaratiilor anuale de venit pentru contribuabilii cu un singur salariu. cam 80% din contribuabili vor scapa de drumuri la Fisc, estimeaza SAR.

Ionita sustine ca Ministerul Finantelor a fost criticat aiurea, deoarece lumea s-a facut ca nu intelege ca maririle de taxe pana la nivelul fixat prin cota unica erau parte din reforma. „Inainte de aceasta reforma castigurile de capital sau din jocuri de noroc erau mult mai putin impozitate decat cele din salariu, ceea ce e contraproductiv. Mai mult, deducerile existente si cele planificate ar fi avantajat pe cei cu venituri mari sau din mai multe surse si ar fi facut administrarea fiscala mai greoaie si permeabila la iregularitati“, spune Ionita. Aflat sub presiunea timpului, Ministerul Finantelor a intarziat elaborarea legislatiei secundare, mult dupa data de 1 ianuarie, spune SAR. Insa apar probleme de coordonare in aplicarea Codului Fiscal.

„Ei ignora total bugetele locale. Prin noua varianta a Codului Fiscal le-au luat o sursa de venit, impozitul pe terenul agricol, si primarii sunt furiosi. Ameninta ca vor largi suprafetele intravilane, unde pot lua taxe. Deci apar probleme de coerenta in aplicarea Codului si este de asteptat sa urmeze alte corectii la legea fiscala, ceea ce nu este in ordine“, a mai observat directorul SAR. Cea mai importanta scapare a Codului Fiscal a fost insa opera politicienilor de toate culorile. „S-a creat posibilitatea ca prin modificarea datei contractelor sau prin diverse scheme de donatii intre persoane fizice, sau intre persoane fizice si firme, sa se evite complet impozitarea castigurilor din tranzactii imobiliare. Cum politicienii romani sunt adesea acuzati ca s-au imbogatit inclusiv din afaceri cu terenuri si cladiri, se poate specula ca asemenea scapari nu sunt chiar greseli neintentionate.

Daca portitele din lege nu sunt eliminate nu vor veni probabil prea multi bani la buget pe aceasta sursa – dar nici nu se pierd bani pentru ca ea nu exista inainte“, adauga Ionita.