Desi cunosc generic posibilitatea redirectionarii celor 2% din impozitul pe venit, doar ceva mai mult de jumatate dintre aceste persoane au si actionat in aceasta directie in 2009 (56%).

In topul beneficiarilor se afla biserica sau fundatiile bisericesti - 29% din cei care au redirectionat.

La o distanta apreciabila se situeaza SMURD (10%), Salvati copiii (9%), Copii in dificultate (6%) si Crucea Rosie (aproximativ 6%).

De asemenea, aproximativ 8% dintre persoane au redirectionat 2% din impozitul pe venit catre diverse scoli sau fundatii care sprijina educatia sau cultura.

De departe criteriul care a stat la baza alegerii unei organizatii catre care sa orienteze cele 2 procente din impozitul pe venit in 2009 este recomandarea - fie din partea familiei, prietenilor sau cunostintelor, fie din partea companiei la care lucreaza - aproape 2 treimi dintre cei chestionati optand pentru una dintre cele doua variante. Exista insa si in jur de 15% dintre persoane care s-au documentat si au decis singure organizatia dupa anumite criterii.

Pentru alte 6% dintre persoane organizatia a fost impusa de catre compania la care lucreaza.

Principalele motive mentionate de catre cei care nu au redirectionat 2% din impozit in 2009 sunt fie lipsa de interes (28%), fie lipsa unui venit in 2009 (26%). Alte persoane invoca necunoasterea procedurii de redirectionare (15%), lipsa de incredere in ONG-uri (8%) sau faptul ca nimeni nu le-a solicitat acest lucru (7%).

Citeste si:

Intentia de redirectionare a 2% din impozitul pe venit in 2010 este la nivel declarativ sensibil mai mare fata de anul trecut, peste trei sferturi dintre persoanele care cunosc aceasta posibilitate spunand ca vor si actiona in consecinta. Ca posibili beneficiari, ierarhia este asemanatoare cu 2009, pe primul loc aflandu-se biserica sau fundatiile bisericesti (23% dintre cei care intentioneaza sa redirectioneze) urmata de organizatiile Salvati Copiii (14%), SMURD (13%), Copii in dificultate (10%) si Crucea Rosie (aproape 9%).

Pe de alta parte, gradul de notorietate al unor campanii de promovare tip 2% este destul de mic, doar aproximativ un sfert dintre persoanele care cunosc aceasta posibilitate putand mentiona campaniile. Acest lucru arata faptul ca decizia de redirectionare este mai puternic influentata de alti factori decat de campaniile de promovare realizate de organizatii si ONG-uri.

Cele mai cunoscute campanii sunt cele derulate de Crucea Rosie (9%), Salvati Copiii (7%), biserici sau fundatii bisericesti (5%), SMURD (peste 3%) sau diverse campanii pentru copii bolnavi, mentionate de 3% dintre cei intervievati.

Problemele copiilor abandonati sau aflati in dificultate sensibilizeaza cel mai mult opinia publica, aceasta fiind de departe principala cauza pentru care persoanele intervievate doresc sa fie folositi banii redirectionati din impozit (42%).

Alte cauze mentionate intr-o proportie mult mai mica sunt batranii abandonati sau afectati de saracie (10%), biserica (6%), persoane cu dizabilitati sau protectia mediului (cate 6% fiecare). Pe de alta parte, combaterea violentei in familie sau ajutorarea persoanelor infectate cu HIV/ SIDA sunt considerate prioritare de mai putin de 2% dintre persoanele intervievate.

Informatiile provin din studiul GfK Omnibus realizat in luna martie 2010, pe un esantion de 426 de persoane din mediul urban si rural care castiga venituri din salarii sau alte surse. Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 18 ani si peste.