Dupa ce i-a tinut jumatate de an pe cele doua Distrigaz cu pierderi, ANRGN va anunta o scumpire de cel putin 17% de la 1 ianuarie. Adica opt milioane de lei vechi vor costa 1.000 de metri cubi pentru cel care isi incalzeste casa cu gaz. E mult, dar va parea un mizilic fata de 2007 cind si gazul romanesc din tara va costa cit cel rusesc.
Miine, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) va anunta noile preturi la gaze, bani care se vor da de catre consumatorii casnici in primul trimestru din 2006. O veste proasta pentru consumatori, care isi vor vedea, probabil, factura cu abonament si cu cel putin 17% in plus pe ea, dar probabil o veste buna pentru Distrigaz Nord si Sud, ai caror patroni nemti si francezi au pierdut in ultimul an zeci de milioane de euro, pentru ca rusul le-a scumpit gazul, dar statul roman nu i-a lasat sa-l scumpeasca, la rindul lor, catre populatie.

Cei de la Ruhrgas (patronii distribuitorului Distrigaz Nord) au anuntat, vinerea trecuta, ca au pierdut 33 de milioane de dolari in acest an, pentru ca gazul rusesc (care ne asigura 40% din consum) costa, in 2004, 150 de dolari mia de metri cubi, iar acum a sarit de 280. Cum insa ANRGN nu a fost de acord (zic nemtii) ca Distrigaz Nord sa creasca si el proportional pretul catre consumatori, ei s-au vazut obligati sa-si taie din tariful lor de distributie. Cam acelasi lucru l-au spus ieri si cei de la Gaz de France (proprietarii Distrigaz Sud): Dorim sa se aplice metodologia care sa ne permita sa ne acoperim costurile, a declarat Bernard Arnaud, directorul general al Distrigaz Sud. Cei de la ANRGN n-au putut fi contactati pentru explicatii.

Nu avem de ales

Asadar, gazul cumparat de distribuitori de la Gazprom s-a scumpit, dar asta nu s-a resimtit si in facturile catre populatie, cel putin in ultimul trimestru. Si va trebui sa se simta. Nu mai putem tolera astfel de situatie si la anul, pentru ca afacerea este nerentabila, ne-au spus surse din industrie. Ca atare, factura populatiei se va incarca: si pentru ca gazul livrat de Gazprom va costa 285 de dolari mia de metri cubi (de la 250 acum), si pentru ca va creste inclusiv tariful distribuitorilor, cel putin cu rata inflatiei. Or, dat fiind ca nu au inca alta sursa de gaz (care e oricum putin probabil sa fie mai ieftina), consumatorii casnici nu au alta optiune: trebuie sa plateasca factura majorata de cele doua Distrigaz. Or, la 17% in plus (desi, potrivit unor surse guvernamentale, procentul de scumpire ar putea ajunge pina la 24%), inseamna ca, pentru o casa incalzita cu gaz, iese un pret de circa opt milioane de lei vechi la mia de metri cubi. Mult pentru noi, dar mai putin decit preturile din UE.

Viitor sumbru

Iar asta nu e tot. Romania isi asigura cam 60% din necesarul de gaz din productia interna. La preturi de 110 dolari mia de metri cubi. Numai ca UE nu accepta sa ne integreze la acest pret, in conditiile in care tarile membre cumpara gaz rusesc chiar si de trei ori mai scump. Asa ca s-a impus clar cerinta ca, la jumatatea lui 2007, gazul extras din tara sa fie luat de distribuitori la acelasi pret cu cel din import. S-a impus cind gazul din import costa 140 de dolari. La anul, se estimeaza 300, iar acesta este pretul la care productia interna trebuie sa se alinieze. Or, cum ea asigura aproape doua treimi din consum, este clar ca, pentru consumator, efectul scumpirii va fi mai puternic decit cel cauzat doar de cresterea preturilor la gazul rusesc.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri