Desi nu este puternic mediatizata, in Codul Fiscal exista o prevedere prin care angajatii din Romania pot decide sa redirectioneze 2% din impozitul pe venit catre o organizatie nonguvernamentala (ONG). Fiecare angajat poate sa aleaga un ONG catre care sa redirectioneze acest procent din impozitul pe care l-a platit pentru venitul realizat prin munca.

ONG-urile incearca in fiecare an sa atraga cat mai multe contributii de la angajatii din Romania, insa forta lor este destul de mica. Statul, pe de alta parte, nici nu incearca sa promoveze aceasta optiune a contribuabililor, sperand, probabil, ca astfel vor ramane mai multi bani la buget. Spre exemplu, pe pagina web principala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), nici nu este mentionata aceasta posibilitate.

Zilele acestea (11 - 13 aprilie), Petrom a lansat o campanie de comunicare interna prin care incearca sa ii familiarizeze pe cei 2.500 de angajati din sediul Petrom City cu optiunea de a ceda 2% din impozit catre un ONG. Astfel, voluntarii de la 30 de organizatii nonguvernamentale din toata tara si-au mutat locatia timp de trei zile in sediul Petrom, perioada in care incearca sa ii convinga pe angajatii celei mai mari companii din Romania sa le ofere acest procent din impozitul pe venit. Afla dintr-un reportaj foto marca Wall-Street.ro cum a fost atmosfera la acest eveniment.

Targul ONG-uri este, in fapt, spatiu de dialog in cadrul caruia reprezentantii organizatiilor si-au expus realizarile si initiativele viitoare, iar angajatii companiei au luat o decizie asupra destinatiei celor 2% din impozitul lor pe venit.

„Prevederea 2% a devenit mai cunoscuta in randul colegilor nostri, o data cu campaniile de informare pe care le dezvoltam inca din 2008. Anul acesta am vrut sa construim si o legatura directa intre societatea civila si angajatii companiei, astfel incat decizia de redirectionare sa fie bazata pe informatie corecta” afirma Mona Nicolici, sefa diviziei de CSR din cadrul Petrom.

Citeste si:

ONG-urile prezente la targ au fost impartite in patru categorii - mediu, sanatate, educatie, social. Voluntarii de la organizatii si-au amplasat standurile in holul principal al sediului Petrom, unde au prezentat fotografii, pliante si filmulete cu realizarile lor. In final, fiecare angajat poate alege doar o singura organizatie catre care sa redirectioneze 2% din impozitul pe venit.

In 2010, peste 1,53 milioane de angajati au redirectionat 2% din impozitul pe venit platit la stat pentru anul fiscal 2009, in usoara crestere fata de anul precedent, cand numarul persoanelor care au semnat prevederea 2% a fost de 1,32 milioane. Statul a redirectionat care ONG-uri, pentru anul fiscal 2009, suma de 117 milioane de lei, potrivit datelor publicate pe pagina doilasuta.ro.

Numarul total de entitati nonprofit/unitati de cult care au beneficiat de virarea pana la 2% din impozitul anual pe venit datorat statului a fost de 23.432.

Printre cele 30 de organizatii nonprofit care au participat la targul Petrom se numara MaiMultVerde, Asociatia Green Revolution. Fundatia pentru Smurd, Asociatia Salveaza Vieti, Fundatia Principesa Margareta, Fundatia Leaders Romania, Organizatia Salvati Copiii, Unicef.