Daca in 2010 preocuparea majora a companiilor de leasing era legata de rezolvarea problemelor generate de dificultatile de plata ale clientilor, precum rescadentari, reposesia si revanzarea bunurilor obiecte ale contractelor de leasing reziliate, in 2011 se manifesta preocuparea pentru reluarea finantarilor, urmare si a presiunii exercitate de comprimarea portofoliilor ajunse la maturitate.

Wall-Street.ro: Cum estimati ca va evolua piata de leasing in 2011 fata de anul trecut? Dar pe termen mediu ce puteti estima?

Felix Daniliuc: Raiffeisen Leasing estimeaza pentru acest an o crestere cu aproximativ 10-15% a pietei de leasing comparativ cu anul 2010 cand a atins un minim. Estimam astfel o crestere moderata si realista tinand cont de contextul anilor anteriori.

Bogdan Speteanu:
Pentru acest an prognozam o crestere de aproximativ 15% a pietei de leasing sustinuta de o crestere economica de 2%. Aprecierea noastra se bazeaza pe tendinta pozitiva a exporturilor, pe posibilitatea demararii unor proiecte in domeniile infrastructura, mediu, turism si agricultura, si pe o mai buna absorbtie a fondurilor europene. Desigur, in piata sunt voci mai rezervate care vorbesc de o mentinere a pietei la nivelul anului 2010.

Pe termen mediu, consideram ca se va pastra tendinta pozitiva insa cresterile anuale vor fi de cateva procente, semn ca piata se va echilibra.

WS.ro:
In jurul carei valori cifrati finantarile de bunuri acordate de companie in acest an? Cat la suta din acestea sunt reprezentate de vehicule comerciale?

B.S.:
Ne propunem sa crestem semnificativ volumul si valoarea finantarilor de bunuri per total precum si ponderea vehiculelor comerciale. Segmentul de leasing auto va ramane in continuare o prioritate in portofoliul nostru de produse. Finantarile de vehicule comerciale reprezinta in acest moment peste 40% din totalul finantarilor pe segmentul auto si mai mult de 20% din volumul total de business.

F.D.:
Pentru acest an vrem sa mentinem tendinta de crestere a volumului de bunuri finantate si ne asteptam ca la sfarsitul anului, vehiculele sa detina un procent de 55%-60% din totalul activelor finantate. Bineinteles, un rol important il reprezinta si evolutia economiei.

WS.ro: Cum se explica cresterea / scaderea afacerilor companiei?

F.D.: Comparativ cu primul trimestru al anului 2010, compania a crescut de aproape trei ori, aceasta ca urmare a faptului ca in zona de business au fost identificate si sustinute noi proiecte de investitii din sectoarele: infrastructura, transporturi internationale, agricultura si din sectorul medical.

B.S.: La BCR Leasing volumul de business a crescut semnificativ in 2011 fata de anul precedent iar acest fapt se explica prin optimizarile structurale deja implementate la nivelul companiei, prin sinergiile create in cadrul Grupului BCR si, mai ales, prin calitatea ofertei pentru clienti. Produsele marca BCR Leasing sunt inovative, usor accesibile si convenabile. Am avut in derulare promotii, am dezvoltat parteneriate cu dealeri si am extins canalele de vanzare.

WS.ro: Putem vorbi despre o revenire a finantarilor de automobile si vehicule comerciale pe piata de leasing din Romania?

B.S.:
Suntem optimisti si credem intr-o revenire a pietei auto nationale pe segmentul de autoturisme, in a doua jumatate a lui 2011, desi tendintele sunt inca negative (-12,14% dupa primele 5 luni). Tendinta de reviriment economic si eforturile jucatorilor din piata auto de adaptare a ofertelor la cerintele si posibilitatile financiare ale consumatorilor autohtoni vor contribui, speram noi, la atingerea unui volum de vanzari per total piata superior celui de anul trecut, desi cresterea nu poate fi spectaculoasa.

Pe fondul sporirii exporturilor, a crescut usor si volumul finantarilor in leasing pentru vehicule de peste 3,5 tone – un prim semnal considerat pozitiv pe piata de leasing. Consumatorii insa s-au indreptat catre masinile second hand: in 2010 au fost inmatriculate peste 200.000 de astfel de masini.

F.D.:
Conform datelor ALB, piata vehiculelor finantate prin sistem leasing a crescut cu 23% in trimestrul I din 2011 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Deci se poate trage concluzia ca exista o revenire pe acest sector, iar in plus sunt asteptate in partea a doua a anului demararea de proiecte de infrastructura care vor impulsiona per ansamblu piata, inclusiv sectorul de leasing.

WS.ro: Cate automobile si vehicule comerciale ati finantat in primul trimestru din 2011?

F.D.:
Raiffeisen Leasing a finantat in primul trimestru aproape 300 automobile si vehicule comerciale, valoarea totala a acestora fiind de 10,6 milioane euro, dintre care aproximativ doua treimi au fost reprezentate de vehicule comerciale.

B.S.:
In primul semestru, volumul finantarilor BCR Leasing pe segmentul auto a fost de circa 16 milioane de euro, incluzand atat automobile cat si vehicule comerciale. Pe segmentul auto am incheiat circa 850 de contracte. In acest moment avem in derulare aproximativ 12.000 de contracte.

WS.ro: Ati avut clienti care v-au solicitat finantari de flote in acest an?

B.S.:
Desigur, am finantat atat flote de automobile, cat si de vehicule comerciale. Beneficiarii au fost companii din turism, distributie si constructii.

F.D.: Am avut cateva solicitari din partea clientilor pe zona de finantari de flote. Una am concretizat-o cu succes si a constat in achizitia de camioane.

Citeste si:

WS.: Ce marci auto au fost preferate in S1 de clientii care au solicitat finantari?

F.D.: Statistica APIA actuala ne arata faptul ca din categoria de marci premium, Mercedes, BMW si Porsche au fost printre primele optiuni ale romanilor, iar din categoria medie, optiunile au fost pentru Renault, Skoda si Logan. Clientii cu stabilitate financiara si-au pastrat optiunile de achizitii, dar cei cu anumite modificari in structura veniturilor, n-au renuntat la masina si s-au indreptat spre second hand.

B.S.: Pentru leasingul auto, preferintele clientilor se polarizeaza in general catre clasa de pret economic si mediu, respectiv catre masini fiablie si practice. La polul opus, exista o tendinta de crestere a achizitiilor de masini de lux, dealerii unor astfel de marci prognozand pentru acest an o crestere de circa 15%.Conform statisticilor ALB, in 2011, cele mai achizitionate marci de masini in leasing sunt Dacia, Volkswagen, Skoda, Opel, Renault, Ford. Dintre clasele superioare, romanii achizitioneaza in leasing in special marcile germane BMW, Audi si Mercedes.

WS.ro: Ce probleme / schimbari sau dificultati au intervenit in leasing in ultima vreme?

F.D.:
Una din dificultatile de ordin legislativ o reprezinta reposesia bunurilor obiect al contractelor de leasing prin intermediul executorilor judecatoresti, ceea ce a redus capacitatea societatilor de leasing de a-si recupera creantele si bunurile in cazul clientilor rau platnici. Trebuie stiut faptul ca toate aceste costuri de recuperare a bunului, deprecierea fizica si morala a acestuia, costuri de mentenanta ulterioara in vederea revanzarii, nu fac decat sa incarce si mai mult datoria ce o au de recuperat societatile de leasing de la fostul utilizator. De aceea, Raiffeisen Leasing recomanda clientilor ajunsi in aceasta situatie sa predea bunul care este proprietatea societatii de leasing in conditii amiabile.

O alta dificultate o reprezinta introducerea unei precizari la normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal ce obliga companiile de leasing sa colecteze TVA pentru bunurile nerecuperate (obiecte ale contractelor de leasing reziliate), marind pierderea societatilor de leasing in conditiile in care nerecuperarea bunurilor nu poate fi imputata acestora.

B.S.: Persista inca un context economic dificil, la nivel global dar si intern, consumatorii sunt prudenti, persista optiunile pentru vehicule second hand, firmele de leasing sunt si ele mult mai selective. Iar schimbarile frecvente ale legislatiei (in privita taxei de poluare, TVA-ului, protectie consumatorilor, procedurii de executare silita, etc.) adauga si mai multa volatilitate pietei, afectand, cel putin pe termen scurt, decizia de cumparare a consumatorului.

WS.ro: Care este situatia din punct de vedere al competitiei pe piata autohtona?

B.S.:
Din perspectiva companiilor de leasing, businessul s-a schimbat in sens pozitiv. Companiile de leasing si-au revizuit strategiile, structurile, resursele si fluxurile interne, fiind acum mai bine pregatite sa sustina o reluare treptata, pe baze mai stabile, a cresterii economice. Pe fondul diminuarii cererii, s-a intetit competitia pentru clientii eligibili si, in mod implicit, a crescut calitatea serviciilor pentru clienti iar oferta de produse a devenit mai cuprinzatoare.

F.D.:
Daca in 2010 preocuparea majora a companiilor de leasing era legata de rezolvarea problemelor generate de dificultatile de plata ale clientilor (rescadentari, reposesia si revanzarea bunurilor obiecte ale contractelor de leasing reziliate), in anul 2011 se manifesta preocuparea pentru reluarea finantarilor, urmare si a presiunii exercitate de comprimarea portofoliilor ajunse la maturitate. Cum in anul 2011 o buna parte din contracte se inchid in mod natural, competitia este acerba in atragerea clientilor cu o buna situatie financiara.

In anul 2010, totalul contractelor semnate (dupa valoarea activelor finantate) de catre membrii ALB si companiile neafiliate insumeaza 1.121 milioane euro. Finantarile acordate s-au indreptat catre diverse domenii, astfel ca 21% (238 milioane euro) din total au vizat echipamente, 16% (171 milioane euro) sectorul imobiliar si 63% (712 milioane euro) sectorul transporturilor.

In domeniul transporturilor, evolutia finantarilor in anul 2010 indica pastrarea unei ponderi constante pe categorii de vehicule, dupa cum urmeaza: autoturismele detin o cota de 61%, vehiculele comerciale grele 23%, vehiculele comerciale usoare 15% din total, iar alte tipuri de vehicule 1%.