Una dintre noutatile cuprinse in legislatia privind asigurarile de raspundere civila auto, recent adoptata, se refera la posibilitatea de adresare directa catre Fondul de Protectie a Victimelor Strazii de catre persoanele fizice care sufera daune in urma unor accidente produse de soferii neasigurati sau necunoscuti. Concret, cei care sunt in aceasta situatie trebuie sa se adreseze Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), care administreaza Fondul amintit.

„Aceasta prevedere ar trebui sa fie cunoscuta de toa-ta lumea pentru ca reprezin-ta o foarte buna metoda de protectie in cazul victimelor strazii“, a declarat Florin Radulescu, sef Serviciu Inmatriculare si Evidenta Vehicule Rutiere din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI).
In prezent, Fondul detine disponibilitati de aproape 1,5 milioane de euro. „Pana la finele anului 2006 preconizam ca vom ajunge la 11,5-12 milioane de euro“, a precizat Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. In prezent, oficialitatile poarta discutii referitoare la necesitatea reasigurarii acestei sume. Contributia asiguratorilor la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii se situeaza la 1% din incasarile aferente politelor RCA.

Drepturile europenilor

Pana acum solicitarile de despagubiri au fost reduse pentru ca persoanele vatamate nu au solicitat acest lucru. De altfel, nici nu ar fi fost posibil pentru ca legea aflata in vigoare pana anul trecut continea un viciu major: nimeni nu putea sa solicite daune decat in cazul in care si soferul era necunoscut, si masina nu era asigurata, ceea ce era aberant. Daca soferul era necunoscut, nu aveai de unde sa stii daca masina era asigurata sau nu. Acesta este motivul pentru care despagubirile pentru va-tamarile corporale nu au depasit, in 2005, 1% din despagubirile acordate de autoritati.

Odata cu aderarea la UE, lucrurile se schimba pentru ca, in situatia in care victima unui accident produs de un sofer roman neasigurat este un cetatean al spatiului comunitar, despagubirile pentru vatamarile corporale vor creste exponential. Este limpede ca, in acest caz, cetateanul strain se va adresa Fondului de Protectie a Victimelor Strazii din tara de origine, care se va indrepta impotriva Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania pentru a recupera dauna.