Razvan Enache, Wall-Street.ro: Avand in vedere faptul ca rata creditelor neperformante a urcat la 16,8% in iunie, cand estimati o stabilizare a cresterii creditelor neperformante in sectorul bancar?


Tibor Pandi
: Este foarte dificil de prognozat cand se va atinge nivelul maxim. Cu ceva timp in urma, estimarile aratau ca pragul maxim al creditelor neperformante va fi de 14,2 – 14,5%. In mod cert, criza financiara prelungita, stagnarea economica pe plan local si abordarea conservatoare a bancilor privind clasificarea portofoliilor de credite au condus la o crestere continua a acestui indicator.

De asemenea, este important de mentionat ca 16,8% este o valoare agregata. Povestea din spatele sau este mult mai complexa. Ponderea creditelor neperformante evolueaza in mod diferit pentru fiecare banca in parte, in mod diferit pentru portofoliile aferente segmentelor de persoane fizice si persoane juridice ale acestor banci si chiar si in cadrul aceluiasi segment exista diferente semnificative in functie de domeniul de afaceri si de produsele pe care le avem in vedere.

In general, s-ar putea afirma ca pe segmentul de persoane fizice, creditele de nevoi personale cu ipoteca s-au comportat foarte bine, comparativ cu imprumuturile de nevoi personale fara garantii (in special cele contractate inainte de declansarea
crizei financiare), a caror calitate s-a inrautatit. Pe partea de persoane juridice, exista diferente semnificative, de asemenea. Acolo, companiile din domeniul imobiliar sau din domenii conexe au fost cele mai afectate.

Razvan Enache: Care este rata creditelor neperformante pentru creditele de nevoi personale oferite de Citi?

Tibor Pandi: La finalul anului 2011, nivelul era de 1,5%, iar pe parcursul acestui an am reusit chiar sa-l imbunatatim usor, insa avand in vedere abordarea noastra foarte conservatoare, probabil ca acest procent nu este reprezentativ in contextul pietei.

Razvan Enache: Avand in vedere campaniile sustinute pentru vanzarea cardurilor de credit, care sunt rezultatele?

Tibor Pandi: Suntem foarte multumiti de faptul ca achizitiile de clienti noi au ramas solide pe parcursul anului 2012 si ca am ramas unul dintre cei mai importanti emitenti de carduri din Romania. Aceasta este o piata dificila si ne asteptam sa vedem o intensificare a competitiei, cu atat mai mult cu cat si acest segment a fost lovit de criza, iar in consecinta, competitia pentru cei mai buni clienti este acerba.

Totodata, vedem in acest context o buna oportunitate pentru a aprofunda educatia financiara la nivelul pietei. Insistam asupra faptului ca un card de credit nu reprezinta doar o modalitate de a obtine un imprumut. Cardurile de credit nu sunt
neaparat un substitut pentru imprumuturile de nevoi personale. In schimb, sunt produse care imbina caracteristica unui imprumut (menita sa raspunda unei nevoi temporare de numerar) cu un set de alte caracteristici utile ce au in vedere
securitatea utilizarii sau usurinta si confortul efectuarii platilor.

De asemenea, cardurile ofera beneficii suplimentare precum recompense de pana la 5% din valoarea cumparaturilor zilnice (cu Citi Value Card), posibilitatea de a acumula si de a
valorifica puncte de loialitate (cu cardul co-brand Citi Vodafone Plus), asigurari si asistenta pe parcursul calatoriile in strainatate, reduceri la comerciantii parteneri etc.

Razvan Enache: Cate carduri de credit ati vandut in perioada ianuarie – iunie 2012?

Tibor Pandi: Aceste date nu sunt publice, insa va pot spune ca nivelul achizitiei de clienti noi este aproximativ egal cu cel de anul trecut sau usor mai ridicat (avand in vedere sezonalitatea), ceea ce reprezinta un rezultat bun in contextul economic actual. In ultimele 12 luni, am depus eforturi sustinute pentru a spori atractivitatea cardurilor noastre. As dori sa mentionez aici: cardul Citi Vodafone Plus, unul dintre cele mai avantajoase carduri co-brand de pe piata, ce permite clientilor sa acumuleze puncte de loialitate Vodafone de fiecare data cand utilizeaza cardul.

Cardul ofera o gama larga de beneficii clientilor Vodafone, precum un bonus de 500 de puncte de loialitate la prima tranzacție cu cardul si cate 8 puncte pentru fiecare 10 lei cheltuiti, la cumparaturile obisnuite.

Citibank World Privileges, o reta globala ce ofera posesorilor de carduri de credit Citi reduceri la plata cu cardul la magazine de imbracaminte si incaltaminte, restaurante, hoteluri, atractii turistice, spa-uri etc din intreaga lume.

Citi Partener, care este cea mai extinsa retea de parteneri din tara, insumand 1700 locatii in care posesorii de carduri Citi
beneficiaza de reduceri de pana la 50% la plata cu cardul.

Satisfaction Guaranteed pentru toti posesorii de carduri de credit Citi, ceea ce presupune ca banca returneaza clientului comisionul anual de administrare in cazul in care detinatorul de card decide, in termen de 60 de zile de la contractare, ca produsul nu corespunde nevoilor sau asteptarilor sale.

Razvan Enache: Care sunt rezultatele pe partea de imprumuturi de nevoi personale pentru jumatatea acestui an?

Tibor Pandi: In primul rand, as dori sa reamintesc faptul ca nu suntem un jucator tipic pe segmentul de credite de nevoi personale. Nu oferim credite in moneda straina si nici credite ipotecare. Citibank Romania concureaza doar pe segmentul creditelor de nevoi persoane in lei. Aici suntem foarte competitivi pe segmentul de piata tinta. Sunt multumit de aceste rezultate, mai ales datorita faptului ca avem o crestere moderata, dar sustenabila.

Rezultatele sunt chiar mai bune in contextul contractiei generalizate a pietei imprumuturilor de nevoi personale in lei cu aproximativ 5,3% in luna iulie, fata de anul precedent. Consider ca aceste rezultate demonstreaza faptul ca din ce in ce mai multi consumatori din randul celor carora ne adresam noi recunosc riscurile unui imprumut in moneda straina. Este, insa, prematur sa afirmam ca aceasta tendinta s-a modificat la nivelul intregii piete, intrucat cererea pentru imprumuturi in euro aproape ca a stagnat, avand o crestere de 0,4% in iulie, fata de anul precedent.

Razvan Enache: Pe partea de corporate, care este cresterea in prima jumatate a anului?

Tibor Pandi: Business-ul corporate este afectat intr-un mod mai direct de efectele crizei, iar anul acesta nu am vazut cresterea pe care am vazut-o anul trecut, mai ales in prima jumatate a anului 2011. Este dificil de generalizat, deoarece portofoliul nostru de clienti cuprinde companii mari locale sau straine, companii de stat precum si companii mici si mijlocii.

In medie, la nivelul bazei noastre de clienti s-a inregistrat o stagnare a activitatii si a investitiilor - companiile au optat pentru
o abordare prudenta sau au fost preocupate de reducerea cheltuielilor si de eforturile de rationalizare.

Citeste si:

Totusi, in ultima perioada am inceput sa observam o schimbare in comportamentul clientilor, care ne abordeaza cu idei de investitii pentru viitorul apropiat. Acest fapt se datoreaza unui cumul de factori: pe de o parte asteptarile lor ca situatia
se va imbunatati pe parcursul lui 2013 si pe de alta parte, faptul ca anumite investitii chiar trebuie facute. Fluxurile, care sunt un indicator important pentru activitatea economica, au ramas de asemenea la acelasi nivel. In timp ce unele companii au avut o crestere moderata, altele si-au contractat activitatea.

Razvan Enache: Ne puteti spune cateva cuvinte despre profitabilitatea bancii? Care sunt rezultatele la finalul primului semestru?

Tibor Pandi: Politicile grupului nu ne permit sa facem publice informatii financiare intermediare, neauditate, insa va pot spune ca in 2011 profitul a crescut cu 25%, pana la circa 117 mil. lei, cea mai mare parte din crestere venind din creditare.
Citibank Romania a inregistrat o rentabilitate a capitalului la un nivel foarte bun – 19,84%, fata de 16,72% in 2010. De asemenea, rentabilitatea activelor a urcat de la 1,95% la 2,25%. Capitalul bancii a crescut anul trecut cu 4%, pana la 606 milioane lei.

La finalul anului trecut, Citibank Romania era a cincea banca din sistem dupa valoarea profitului net.

Razvan Enache: Care sunt factorii care au condus la profitabilitatea/ cresterea Citi in Romania?

Tibor Pandi: Asa cum am precizat si anterior, in primul rand, suntem o banca conservatoare, astfel ca profitabilitatea noastra a suferit intr-o masura mult mai mica ca urmare a impactului creditelor neperformante, prin comparatie cu restul pietei. In al doilea rand, monitorizam foarte atent costurile si incercam in permanenta sa sporim eficienta.

Intr-un context de crestere usoara, aceste aspecte sunt esentiale pentru a mentine nivelul veniturilor pe termen lung, avand in vedere faptul ca nimeni nu poate prezice cat va dura criza. In al treilea rand, noi privim business-ul ca pe un parteneriat cu fiecare dintre clientii nostri, in care acestia obtin cele mai bune produse in intampinarea nevoilor lor, iar noi obtinem veniturile corespunzatoare pentru actionarii nostri. Am imbinat aceste trei practici pentru a ne asigura veniturile pe termen lung si soliditatea bilantului, in timp ce ne mentinem clientii pe deplin multumiti.

Razvan Enache: In ceea ce priveste serviciile bancare de investitii, au fost clientii Citi influentati de deprecierea recenta a leului si de turbulentele de pe scena politica?

Tibor Pandi: Fluctuatiile valutare sunt un aspect normal in orice economie. Uneori monedele fluctueaza mai mult, alteori mai putin, iar acest fapt are la baza o serie de factori, atat interni cat si externi. Daca va aduceti aminte, anul trecut leul era una dintre cele mai stabile monede din Europa Centrala si de Est. Anul acesta situatia s-a schimbat. Este necesar sa privim aceste lucruri in perspectiva si sa le analizam pe un orizont de timp mai indelungat.

In al doilea rand, o moneda usor mai slaba poate avea atat impact pozitiv (de exemplu, o competitivitate sporita a produselor romanesti) cat si negativ. Intrebarea este insa: “In ce punct putem ajunge la echilibru?”. Dar ma indoiesc
ca are cineva vreun raspuns la aceasta intrebare. In mod cert, nu a fost un eveniment fericit ca leul s-a depreciat semnificativ intr-o perioada atat de scurta de timp, insa multe dintre companiile cu care lucram au diferite moduri de a
gestiona aceasta situatie – fie prin intermediul instrumentelor de hedging pe care le oferim sau prin capacitatea pe care o au de a transfera acest impact clientilor lor.

Moneda locala s-a apreciat in ultima luna si putem observa o volatilitate mai scazuta acum. Totusi, riscurile se mentin si participantii de pe piata trebuie sa fie constienti de acestea si sa le gestioneze corespunzator. Acelasi lucru este valabil si pentru volatilitatea politica. Trebuie sa privim evenimentele in perspectiva. Volatilitatea este de asteptat intr-un an electoral, dar o diminuare a acestei volatilitati ar fi benefica. Putem doar sa speram la o solutionare rapida a tensiunilor, la continuarea respectarii obligatiilor internationale fata de FMI si UE, ca ancore importante ale stabilitatii economice, si sa revenim cat mai repede la cursul firesc de desfasurare a afacerilor.

Razvan Enache: Considerati ca economia Romaniei va avea de suferit in continuare din cauza unei zone euro slabite?

Tibor Pandi: Putem spune ca economia Romaniei depinde intr-o mare masura de soarta principalilor sai parteneri comerciali, care sunt tarile Uniunii Europene. In absenta cresterii determinate de factori interni precum consumul (legat in mod direct de incredere),cererea si oferta de imprumuturi (atat pentru persoane juridice cat si pentru persoane fizice), proiectele importante desfasurate pe piata de capital etc, motorul cresterii ramane in mod predominant cererea din UE si investitiile straine directe.

In acest context, da, depindem de soarta zonei euro. In aceasta situatie, este de o importanta capitala pentru Romania sa se concentreze pe acele aspecte care se afla sub controlul sau direct asigurându-se că există o mai mare predictibilitate, stabilitate politică și un avantaj competitiv în productivitate.

Indicatorii macroeconomici nu arata rau deloc, comparativ cu ceea ce se intampla pe plan international, in diferite zone. Sistemul bancar este bine reglementat si bine capitalizat, exista o piata interna de dimensiuni mari. Asadar, ingredientele pentru dezvoltarea unei economii sustenabile exista.

Razvan Enache: Referitor la privatizarile programate, considerati ca Romgaz si Hidroelectrica ar putea deveni povesti de succes, capabile sa puna piata de capital romaneasca pe radarul investitorilor?

Tibor Pandi: Romgaz si Hidroelectrica sunt doua active importante care prin privatizarea prin listare la bursa, ar contribui in mod cert la succesul pietei de capital romanesti, care in prezent sufera de lipsa de lichiditati, pe langa aspectele discutate anterior.

O piata lichida si transparenta intr-un mediu predictibil este esentiala pentru a consolida increderea investitorilor. In al doilea rand, aceste doua listari, daca se vor desfasura cu succes, vor conduce in mod inevitabil la aparitia unor noi companii pe bursa. Toate acestea depind, insa, de reluarea celor doua proiecte si de restabilirea increderii investitorilor cat mai curand posibil.

Razvan Enache: Estimati ca IPO-ul Hidroelectrica s-ar putea finaliza in anul urmator?

Tibor Pandi: As prefera sa evit aceasta discutie deoarece orice raspuns la aceasta intrebare ar avea un caracter speculativ.