Un ingrijorator procent de 25% dintre IMM-urile autohtone nu au dedicat nici o investitie, in ultimii ani, inovarii in procese, produse sau organizare. Potrivit unui studiu realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii, dezinteresul fata de inovare nu este un lucru cu care firmele romanesti ar trebui sa se laude, dat fiind faptul ca in Uniunea Europeana, IMM-urile care nu au realizat investitii in acest sector sunt cu 14 procente mai putine decat cele autohtone.

Nici firmele care au investit in inovare nu au acordat foarte mult credit, din punct de vedere financiar, acestui sector. Astfel, 20 la suta dintre IMM-uri au acordat intre 11 si 20% dintre investitii inovarii, apoi 19,44% din firme au destinat acestui sector intre 6 si 10%, 17,3% au alocat intre 1 si 5 la suta, 11,19% au alocat un procent cuprins intre 21 si 50%, pe ultimul loc situandu-se IMM-urile care au dedicat peste 50% din investitii inovarii, cu o pondere de 7,3% din totalul societatilor repondente.

UE investeste in inovare

Un sondaj similar realizat la nivelul IMM-urilor din UE, releva faptul ca in ceea ce priveste investitiile in inovare, lucrurile stau altfel.

Astfel, se evidentiaza ca firmele respective acorda o atentie sporita inovarii: 11% dintre aceste societati nu au facut investitii cu caracter inovativ; 26% au dedicat inovarii un procent de 1-5% din investitii; in 21% din firme s-au alocat intre 6 si 10% din investitii inovarii; iar 15 % din IMM-uri au alocat acestui segment intre 21 si 50% din totalul investitiilor realizate.

Afaceri cu produse noi

De asemenea, IMM-urile au fost analizate in functie de procentul din cifra de afaceri provenit din produsele si/sau serviciile noi sau reinnoite introduse in ultimul an. In urma studiului s-a constatat ca 21,70 dintre firme nu au facut eforturi de innoire in ultimul an, ceea ce semnifica ca pe ansamblu exista o preocupare notabila pentru introducerea in fabricatie si/sau comercializarea noutatilor.

In 20,55% din firme, 6-10% din cifra de afaceri provine din produse sau servicii noi sau reinnoite; IMM-urile cu procent de 11-20% din cifra de afaceri realizat de pe urma produselor/serviciilor noi/reinnoite au o pondere de 18,68%.

In cazul a 13,30% dintre firme, procentul respectiv din cifra de afaceri este 21-50%; in numai 8% din firme, cifra de afaceri este obtinuta in proportie de 50% din produse noi sau reinnoite.

Citeste si:

Doar 70% dintre firme acceseaza Internetul

Analizand IMM-urile din punctul de vedere al utilizarii tehnologiei informationale, rezultatele sondajului releva ca 82% dintre firme au in dotare computere, dintre care putin peste 70% acceseaza Internetul, aproape 63% utilizeaza e-mail-ul, 24% dintre societati detin site-ul propriu, 12,40% utilizeaza Intranetul si 7,89 din intreprinderi recurg la comert online.

Trebuie evidentiat faptul ca un procent destul de mare de firme, respectiv 13% nu detin calculatoare, site propriu, nu utilizeaza Internetul, e-mail-ul si vanzarile sau cumpararile online.

In acelasi timp 1,45% dintre intreprinderi folosesc alte componente IT cum ar fi telefonia IP, programe de proiectare asistata, Intranetul etc. Si de data aceasta lucrurile stau mai bine in UE in ceea ce priveste dotarea cu tehnologie informationala a firmelor. Astfel, 85,3% dintre firmele micro, 91% dintre cele mici si 95% dintre IMM-urile mijlocii din Uniune au in dotare computere.

De asemenea, 73% dintre microintreprinderile investigate au conexiune la Internet, comparativ cu 62% dintre microfirmele romanesti. E-mail-ul este folosit de aproximativ 68% dintre microfirmele europene si de 54% dintre cele romanesti. "Este un progres faptul ca 75% dintre firmele mici au computere, insa numai 7% dintre firme au site propriu pe Internet.

Handicapul este foarte mare fata de Uniunea Europeana, mai ales in privinta noilor tehnici manageriale si de marketing", a declarat Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIPMMR.

Internetul, instrument de afaceri

In ceea ce priveste scopul in care este utilizat Internetul/Intranetul in cazul IMM-urilor, rezultatele cercetarii au relevat ca din totalul firmelor investigate, 58,73% au in vedere comunicarea cu furnizorii sau clientii, 56,89% urmaresc obtinerea informatiilor despre mediul de afaceri, 27,87% vizeaza facilitarea comunicarii in cadrul firmei; 27,64% efectueaza tranzactii, contracte si plati, iar 3,83% dintre intreprinderi au indicat ca folosesc Internetul sau Intranetul in alte scopuri precum licitatii, promovarea propriului site, divertisment etc.