De asemenea, asiguratorii RCA au obligatia de a practica aceeasi prima de asigurare indiferent de canalul de distributie utilizat; nu pot oferta, promova si comercializa asigurari RCA la alte prime de asigurare decat cele rezultate din aplicarea tarifelor de prima si se interzice modificarea tarifelor de prima mai devreme de 12 luni de la ultima modificare. La acestea sa adauga obligatia asiguratorului RCA de a utiliza tarife de prima astfel incat sa se acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA. Prevederea nu permite acoperirea pierderilor pe RCA din alte forme de asigurare.

"Aceasta prevedere poate avea un impact major asupra vanzarilor online de polite RCA, descurajand dezvoltarea pietei pe acest segment care, in ultima perioada, a cunoscut o crestere remarcabila. Altfel spus, aceasta prevedere ar putea elimina din piata vanzarile online oferite de brokeri", spune Iulia Ebneter (foto), director executiv Raiffeisen Broker de Asigurare.

Noi, brokerii, nu ne vom mai permite sa vindem polite online.

In opinia sa, nu exista multi brokeri de asigurare care isi vor permite sa isi asume riscurile care apar odata cu implementarea noii masuri. "Cand spun riscuri ma refer la faptul ca, in cazul in care prima de asigurare este platita direct in contul asiguratorului, brokerii nu vor mai putea verifica efectuarea si corectitudinea platii. Asadar, daca polita RCA este emisa fara confirmarea de incasare de la asigurator, ea este valabila, iar brokerul este bun de plata in cazul in care clientul nu a achitat corect prima", considera Iulia Ebneter.

Piata asigurarilor RCA din Romania, in ianuarie - septembrie 2014, a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in crestere cu 11% fata de perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013). Prima de asigurare medie anualizata a fost de 515 lei, in crestere cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale anului 2013.

"Este bine sa avem in vedere ca, in general, piata platilor online si cea a achizitionarii online de polite sunt in crestere, nu doar in Romania, ci in intreaga lume. Iar faptul ca noi, brokerii, nu ne vom mai permite sa vindem polite online este un mare pas inapoi pentru clienti, care nu vor mai putea beneficia de oferte comparate si nu vor mai putea economisi timp, asa cum o faceau daca achizitionau politele de pe platformele online oferite de brokeri", mai spune Iulia Ebneter.

Fara avantaje colaterale la incheierea unei RCA

"Interzicerea acordarii oricaror avantaje colaterare la incheiere RCA va avea efecte benefice asupra pietei, pentru ca, alegerea politei nu trebuie sa se faca in functie de beneficii care nu au legatura cu scopul asigurarii, ci in functie de reputatia asiguratorului, de imaginea lui in piata, de modul in care asiguratorul respectiv plateste daunele si alte aspecte care tin de seriozitatea si profesionalismul acestuia", spune directorul Raiffeisen Broker de Asigurare.

Citeste si:

In ceea ce priveste inscrierea comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achizitie pe polita RCA, Iulia Ebneter considera ca, daca piata din Romania ar fi una matura, aceasta reglementare nu ar fi una problematica. "Spun asta pentru ca, pe o piata matura, cel care cumpara o asigurare stie pentru ce plateste si ce este acel comision de intermediere: pentru serviciile de consultanta oferite de broker, pentru conditiile contractuale oferite, pentru ca i se explica, cu plusuri si minusuri ceea ce cumpara si pentru ca i se ofera posibilitatea de a alege dintre ofertele mai multor asiguratori inainte de a cumpara".

In opinia sa, piata din Romania nu este insa una matura. "Si la nivel european, a fost analizata oportunitatea inscrierii pe polite a comisionului de intermediere, iar concluzia a fost ca aceasta practica nu aduce beneficii consumatorului intrucat ii deturneaza atentia de la aspecte importante – respectiv beneficile, termenii si conditiile asigurarii. Conform informatiilor continute in ultimul raport anual al ASF, costurile de distributie a politelor prin intermediul brokerilor sunt mai mici decat cele aferente vanzarii prin reteaua proprie a asiguratorilor.

Ea spune ca "cifrele ne arata ca, atat clientii, cat si asiguratorii prefera canalul de distributie prin brokeri astfel incat acestia au ajuns sa intermedieze peste 50% din totalul primelor de asigurare. Brokerii ofera avantaje atat celor care cumpara o polita, cat si asiguratorilor, iar pentru acest lucru ei percep comisionul respectiv, deja inclus in pretul politei, sau in costurile de achizitie".

Prime de 6 mil. lei pe segmentul de RCA, la 9 luni

"Primele 9 luni ale anului au insemnat pentru Raiffeisen Broker de Asigurare un volum de aproximativ 6 milioane de lei pentru primele de asigurare aferente politelor RCA, dintr-un total de aproximativ 35 milioane de lei. Estimam ca vom mentine acest ritm si pana la sfasitul anului vom intermedia prime RCA de aproximativ 8 milioane de lei", spune Iulia Ebneter.

Persoanele fizice au o pondere redusa in portofoliul Raiffeisen Broker de Asigurare insa compania isi propune de creasca pe acest segment, in special prin intermediul platformei online. Portofoliul RCA, desi este dominat de clientii persoane juridice, este insa echilibrat ca tip de vehicule, autoturismele, autoutilitarele si autotractoarele avand ponderi relativ egale.