"Ne aflam intr-un context de crestere economica, unde se simte nevoia de investitii, care la randul lor trebui sustinute. Leasingul este unul dintre motoarele care pot sustine investitiile si mai departe cresterea economica, de care este atata nevoie. Avem cifrele cu privire la economie pe 2014 si prognozele pe 2015, care se invart in jurul cifrei de 3%, un prag psihologic pe care speram in ca in acest an sa-l depasim. Am inchis la 2,9% in 2014 si sper sa reusim sa demonstram ca industria de leasing a avut o contributie importanta la aceasta crestere", a spus Felix Daniliuc (foto), CEO Raiffeisen Leasing IFN si presedinte ALB Romania.

In opinia sa, sectorul agricol este slab finantat de bancile comerciale, in timp ce IFN-urile considera acest sector ca o nisa de dezvoltare operatiunilor, finantarea agriculturii avand un grad ridicat de multiplicare. "Industria de leasing are un nivel ridicat de convergenta cu tot ceea ce inseamna motor de crestere economica. Ne adresam IMM-urilor care reprezinta sursa de baza a economiei in crearea de locuri de munca".

Avans de 7% in 2014 pentru piata de leasing

"Suntem multumiti de faptul ca piata de leasing continua sa isi consolideze gradual rezultatele, in anul 2014 inregistrand o crestere de 7% fata de 2013. Avansul pietei din acest an trebuie privit in ansamblul anilor de criza. Putem vorbi astfel, despre o stabilizare si consolidare a pietei, adaptata contextului economic existent si impredictibilitatii masurilor fiscale si legislative ale ultimilor ani. Incepand cu 2009, asa cum am observat, volumele finantate s-au stabilizat in jurul unei valori medii anuale de 1.300 milioane euro. Piata are in continuare teren de recuperat si vom vedea, cel mai probabil, continuarea dinamicii de crestere si in 2015 deoarece potential exista, prin nevoia de investitii actuala, de la nivelul economiei.” a declarat Felix Daniliuc.

Piata de leasing financiar din Romania a inregistrat la 31.12.2014 un volum total nou finantat in valoare de 1 324 milioane euro, in crestere cu 7% fata de aceeasi perioada a anului 2013. Distributia pe tipuri de active finantate a fost urmatoarea: 76% (1 001 milioane euro) autoturisme si vehicule comerciale, 21% (282 milioane euro) echipamente si 3% (41 milioane euro) imobiliare.

"Se observa o stabilizare a pietei de leasing. Procentul de 7% crestere raportat la 2013 reprezinta un semnal de consolidare, dar si de crestere sanatoasa in cadenta cu economia. Asa trebuie interpretate si cele din anii precedenti de criza si a unei performante de crestere economica a tarii care se zbate in 1,5%-2,9%, dar nu merge mai departe. In aceste conditii, nu ne putem astepta ca leasing-ul sa aiba alta evolutie", a mai spus Felix Daniliuc.

La nivel de volume noi finantate, vehiculele au inregistrat o crestere de 14% iar ca si pondere in totalul finantarilor se remarca de asemenea o crestere de 5%, fata de aceeasi perioada a anului precendent. Din punctul de vedere al finantarii pe categorii de vehicule se evidentiaza o crestere de 7% in finantarea vehiculelor comerciale grele, in detrimentul finantarii vehiculelor comerciale usoare, in scadere cu 2% fata de aceeasi perioada a anului 2013. Autoturismele reprezinta, inca, o pondere majoritara de 51% din totalul volumului nou finantat in domeniul vehiculelor.

Citeste si:

In comparatie cu aceeasi perioada a anului 2013, la finalul anului 2014 s-a inregistrat o crestere a finantarii echipamentelor agricole de la 23% la 26%, in tendinta similara cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 4% la 5%), cu finantarea echipamentelor medicale (de la 5% la 6%) si cu industria alimentara (de la 5% la 7%). Ponderea finantarii echipamentelor destinate altor industrii este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 17% la 14%, finantarea tehnologiei din domeniul energiei de la 14% la 3% si industria service-urilor auto (de la 3% la 1%).

Cresterea leasing-ului, corelata cu evolutia PIB

Felix Daniliuc a adaugat ca o cresterea leasing-ului pentru echipamente si vehicule este corelata cu evolutia PIB-ului pentru anul urmator, deoarece o crestere a finantarii prin leasing prognozeaza o evolutie pozitiva a economiei. "Merita de asemenea mentionat faptul ca atat leasingul de echipamente cat si cel de vehicule - centura de siguranta a industriei de leasing - inregistreaza dinamici similare, indiferent de evolutia crescatoare sau descrescatoare, inregistrand doar o usoara diferenta de amplitudine", a notat Felix Daniliuc.

Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar, mentine minimul istoric din 2012 si 2013 fiind, in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania. Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, urmati de persoanele fizice (2%) si de sectorul public (1%). Majoritatea persoanelor juridice care apeleaza la leasing financiar ca sursa de finantare a achizitiilor necesare activitatii lor economice o reprezinta IMM-urile. Parteneriatul public – privat inscrie o pondere de doar 1% indicand lipsa de apetit a autoritatilor publice pentru acest model de finantare a proiectelor de investitii la nivel national.

Durata de finantare cel mai des intalnita este de 4-5 ani (31%), urmata de 3-4 ani (23%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (8%), 1 an (4%) si 7-15 ani (4%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 75% din total, urmat de cele captive producatorilor cu 20% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%.

ALB reprezinta 89% din piata de leasing financiar din Romania. ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.