Incepand cu 01.02.2015, aceasta procedura este mult mai complicata si costisitoare. Obiectivul declarat al modificarii este reducerea numarului de companii inregistrate in scopuri de TVA, fiind tintite firmele cu comportament evazionist. La inceputul lunii martie, fostul ministru de finante, Darius Valcov, anunta intr-un interviu primele rezultate: in regiunea Bucuresti-Ilfov numarul firmelor care solicitau lunar inregistrarea in scopuri de TVA a scazut dupa modificarea procedurii de la aproximativ 4.000, inainte 1.02.2015, la 40. Privind doar aceste cifre si presupunand ca o mare parte din cele 3,960 firme erau persoane impozabile de tip “hit-and-run” (emitere de facturi cu TVA, incasarea lor si apoi disparitia firmei), se poate spune ca masura a fost benefica. Ea creeaza insa si piedici pentru mediul de business. Pe de alta parte, scaderea brusca a numarului de cereri de inregistrare poate fi pusa in mare masura si pe seama neclaritatilor aparute atat de partea contribuabililor cat si a inspectorilor fiscali responsabili cu rezolvarea solicitarilor, dat fiind ca vorbim doar de prima luna de aplicare a procedurii modificate.

Noua procedura face mai dificila inregistrarea in scopuri de TVA, afectandu-i astfel si pe contribuabilii de buna credinta. Un prim efect nedorit este acela ca a devenit greu de estimat data la care o societate va avea un cod valid de TVA in Romania, lucru care creeaza dificultati pentru planificarea unei afaceri. Chiar si inainte de intrarea in vigoare a noii proceduri, cand informatiile solicitate pentru inregistrare erau mai putin detaliate, termenul de solutionare a cererilor de inregistrare era depasit cu regularitate. Multitudinea de detalii cerute acum complica situatia atat pentru contribuabil, cat si pentru ANAF, avand impact imediat asupra termenului de solutionare a cererilor. Cu toate acestea, ANAF promite conform noii proceduri o rezolvare mult mai rapida a solicitarilor (1 zi, fata de 3 zile, cat era termenul estimat inainte). Lucrurile stau insa diferit in practica: avem deja cazuri semnalate pentru care decizia de inregistrare a fost emisa in 10 - 15 zile de la data depunerii documentatiei complete. Ne intrebam atunci daca nu s-ar impune totusi reglementarea unui alt termen, rezonabil, care poate fi respectat de autoritatile fiscale.

Sansele de aprobare a unei cereri de inregistrare in scopuri de TVA sunt, de asemenea, dificil de evaluat. In procedura anterioara, formularul utilizat pentru inregistrare permitea calculul unui punctaj pe baza informatiilor furnizate. In cazul noii proceduri, ponderea criteriilor de evaluare este necunoscuta contribuabililor, pierzandu-se astfel din transparenta procesului de inregistrare. Noua procedura presupune furnizarea mai multor informatii, dintre care amintim: veniturile obtinute de administratorii companiei in ultimele 12 luni anterioare declaratiei, studiile/profesia administratorilor si ocupatia din ultimele 12 luni. Avand in vedere lipsa de transparenta in privinta relevantei acestor informatii, ne putem intreba care ar fi sansele de inregistrare ale unei firme cu profil agricol administrata de un absolvent de medicina sau care ar fi sansele de inregistrare in scopuri de TVA ale sutelor de companii din domeniul IT ai caror administratori au renuntat la studii pentru dezvoltarea ideilor proprii. Daca Bill Gates ar porni acum un business ca Microsoft in Romania, ar reusi oare sa-si inregistreze firma in scopuri de TVA, dat fiind ca si-a intrerupt studiile?

Citeste si:

Nivelul detaliat al informatiilor cerute poate crea ideea ca organele fiscale pleaca de la prezumtia ca fiecare solicitant este un potential evazionist. De mentionat este si faptul ca posibilitatile organelor fiscale de a verifica unele informatii (in special cele legate de administratori si asociati nerezidenti) sunt limitate sau necesita cooperarea cu alte autoritati. Daca informatiile solicitate contribuabililor sunt verificate in totalitate, ne putem astepta ca procesul de inregistrare sa intarzie semnificativ. Daca informatiile nu sunt verificate corespunzator, atunci ne intrebam ce utilitate mai au aceste detalii pentru procesul de inregistrare.

In cazul demnitarilor, cel putin, nu pare sa existe o verificare riguroasa din partea autoritatilor a riscurilor si expunerii cu privire la trecutul acestora. Asa se face ca avem, din pacate, fosti ministri sau parlamentari cercetati si arestati acum pentru activitati desfasurate inainte sau chiar in timpul exercitarii mandatului.

Initiativa de triere a persoanelor care solicita inregistrarea in scopuri de TVA pentru eliminarea firmelor cu comportament evazionist este, in sine, un lucru bun. Rolul principal in acest proces ar trebui sa revina insa Registrului Comertului. O verificare detaliata a informatiilor legate de actionari, administratori si sediu, in etapa inregistarii, poate contribui astfel la reducerea numarului de companii infiintate si implicit al celor care doresc inregistrarea in scopuri de TVA avand alte obiective decat o activitate de business corecta.

Sursa foto: Businessman pe plaja / Shutterstock