"Am avut in 2006 doua proiecte importante amanate. Este vorba de rolul de contra-parte pe care trebuie sa si-l asume OPCOM pe Piata pentru Ziua Urmatoare si este vorba de piata contractelor forward. Tergiversarile pe care ANRE le-a facut au produs o intarziere de 8-9 luni in dezvoltarea pietei de energie electrica din Romania", a declarat, citat de NewsIn, directorul general al OPCOM, operatorul pietei de energie, Victor Ionescu.

Potrivit acestuia, OPCOM a depus la ANRE in februarie 2006 toata documentatia necesara lansarii platformei contractelor forward, dar pana in prezent acest nou produs nu a fost autorizat. "Am trimis peste 12 scrisori ANRE, referitoare la produsul pe contracte forward, dar nu am primit un raspuns concludent", a mai aratat Victor Ionescu. El a adaugat ca a primit doar scrisori de amanare si refuz, pentru care nu a existat nicio justificare.

Reprezentantii OPCOM au aratat ca, in cazul in care ANRE va autoriza piata contractelor forward, in maximum trei saptamani aceasta ar fi disponibila companiilor prezente pe bursa de energie. "O alta critica la care trebuie sa raspundem este aceea ca ar exista o criza a contractelor. Cred ca o criza a contractelor de energie a fost indusa. Cred ca responsabilitatea acestei crize pe care tocmai Autoritatea o blameaza este o responsabilitate pe care ar trebui sa si-o asume", a explicat directorul general al OPCOM.

Directorul general al OPCOM a mai spus ca responsabilitatea revine ANRE pentru ca, pe de o parte nu a autorizat PCCF (piata centralizata a contractelor forward), "un instrument mult mai flexibil si necesar actorilor pietei" si, pe de alta parte, pentru ca a stabilit cotele producatorilor pentru sectorul nereglementat de-abia in jurul datei de 19-20 decembrie.

Reprezentantii OPCOM au explicat, joi, ca bursa de energie din Romania functioneaza dupa regulamentelele ANRE si Autoritatea este cea care nu a permis OPCOM publicarea preturilor tranzactiilor pe contractele bilaterale.

Potrivit reprezentantilor OPCOM, ca nivel al lichiditatii, bursa de energie din Romania ocupa locul 4-5 din Europa. intrebati cum vor reactiona daca Ministerul Economiei si Comertului (MEC) va decide ca o parte din tranzactiile de pe platforma contractelor bilaterale sa fie transferate la Bursa Romana de Marfuri (BRM), reprezentantii OPCOM au spus ca societatea lor este disciplinata si ca ei sunt "pregatiti pentru orice hotarare pe care conducerea ministerului o va lua".

In opinia conducerii operatorului pietei de energie, o mare problema pe care o va intampina statul roman in autorizarea BRM ca bursa de energie este faptul ca aceasta institutie nu se subordoneaza nici MEC si nici ANRE.

El a mai aratat ca, pentru 2007, pretul mediu ponderat la nivelul intregii tari stabilit de ANRE este de 156 lei pe MWh. Ionescu a adaugat ca tranzactiile de pe piata contractelor bilaterale pentru energie vanduta in 2007 includ un pret mediu de 155 lei pe MWh, in acest pret fiind inclusa si taxa de injectie in sistem, care este de 7-8 lei pe MWh. "Pretul mediu PPCB (platforma pe care se tranzactioneaza contractele bilaterale - n.r.) este de 148 lei pe MWh. Asta arata ca bursa a dat un pret mai mic decat pretul mediu reglementat de ANRE", a mai aratat Ionescu.

Citeste si:

In opinia lui Ionescu, ANRE ar trebui sa-si asume politica energetica a Guvernului si, in cazul in care i se par prea mari preturile de pe bursa, sa se gandeasca la faptul ca poate nu avem suficiente capacitati de productie electricitate.

Reprezentantul OPCOM a criticat ANRE pentru faptul ca a tergiversat aprobarea pietei contractelor forward si a spus ca "daca le-a trebuit un intreg an sa analizeze platforma forward, inseamna ca acordarea licentei BRM (ca bursa de energie - n.r.) va dura o vesnicie si sper sa dureze o vesnicie.

Implementarea platformelor PCCB si PCCF a costat aproximativ 5,1 milioane de euro. Consultantul angajat pentru implementarea platformelor a costat 1,5 milioane de euro, iar platforma integrata a costat aproximativ 3,6 milioane de euro.

La inceputul lunii ianuarie, BRM si OPCOM au transmis la cateva zile distanta fiecare cate un comunicat de presa in care se criticau reciproc. BRM aprecia ca OPCOM nu poate fi numita "Bursa a Energiei" atata timp cat nu respecta conditiile prevazute de legislatia romana in vigoare si ca tranzactionarea energiei intr-un cadru stabilit prin acte administrative nu poate fi impusa beneficiarilor sistemului. Comunicatul BRM acuza OPCOM de ineficienta. in replica, un comunicat al OPCOM informa ca activitatea sa este integral reglementata de ANRE, in baza legislatiei secundare emise de aceasta, iar efectuarea tranzactiilor cu energie pe BRM ar scoate aceasta activitate de sub incidenta legii energiei electrice.

ANRE: Verificam tot ceea ce inseamna activitatea OPCOM

Autoritatea de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) verifica tot ceea ce inseamna activitatea OPCOM, operatorul pietei de energie din Romania, dar nu are competente pentru aprobarea platformei pentru contracte forward, a declarat pentru NewsIn, presedintele Autoritatii, Nicolae Opris. "Nu este de competenta ANRE sa aprobe infiintarea pietei pentru contractele forward. Aceasta atributie revine unor alte autoritati, mentionate in legea burselor", a declarat Opris, refuzand sa precizeze care sunt aceste autoritati.

In ceea ce priveste rolul de contra-parte pe care OPCOM ar fi trebuit sa il aiba in cadrul Pietei pentru Ziua Urmatoare, Opris a spus ca nici aici ANRE nu avea dreptul sa intervina, ci "OPCOM ar fi trebuit colaboreze cu o banca in acest sens. OPCOM trebuia sa devina contra-parte de mult". De asemenea, el a precizat ca, prin controlul de fond demarat la OPCOM, ANRE va verifica "tot ceea ce inseamna activitatea OPCOM".