Pentru a-si creste baza de clienti, operatorii de cablu mizeaza pe pachetele triple-play, care includ servicii de televiziune prin cablu, Internet si telefonie. Romtelecom creste pe piata de Internet si pregateste lansarea serviciului de televiziune. Concurenta se va simti in primul rind prin scaderea preturilor.

Anul 2006 se anunta important pentru piata telefoniei fixe, dupa ce in ultimii ani cresterea numarului operatorilor de telefonie mobila a dus la scaderea bazei de clienti pentru telefonia fixa. O posibila solutie pentru cresterea apetitului romanilor pentru fix ar putea fi pachetele triple-play oferite de operatorii de cablu. In general, acestia ofera serviciul de telefonie fixa fara plata unui abonament. Mai mult, dupa ce va oferi si televiziune prin reteaua proprie, poate chiar in acest an, Romtelecom va deveni un concurent redutabil pentru cablisti, mai ales ca numarul cererilor pentru serviciile de Internet a crescut spectaculos. Mari dificultati se anunta pentru micii jucatori de pe piata, axati fie pe servicii de telefonie, fie pe servicii de Internet. Oricum, in perioada urmatoare, batalia se va duce pe trei fronturi: telefonie, televiziune, Internet.

Trei in unu

UPC-Astral are o oferta clara de triple-play. Cei care achizitioneaza pachetul beneficiaza de o reducere de cinci dolari, ceea ce reprezinta pretul celui mai ieftin abonament telefonic. Astfel, practic, ei platesc doar abonamentul pentru cablu si Internet, telefonul fiind gratis. Cei de la RCS&RDS nu au o oferta specifica de triple-play, insa promotiile lor arata ca se concentreaza pe cresterea bazei de clienti ai serviciului de telefonie fixa. Astfel, cei care au abonament la televiziunea prin cablu sau Internet beneficiaza de un abonament de telefon, cu minute incluse, care este acordat in functie de tipul abonamentului la cablu sau Internet.

In cazul in care clientul are atit abonament la cablu, cit si la Internet, atunci minutele gratuite se cumuleaza. Tactica s-a bucurat de succes. „La sfirsitul anului 2005, serviciile de acces Internet broadband erau folosite de 200.000 de utilizatori din tara, iar de serviciul de telefonie beneficiau la momentul respectiv peste 350.000 de clienti - persoane fizice si companii“, spune Ovidiu Ghiman, director comercial RCS&RDS. „Astral are 50.000 de clienti rezidentiali, care au ales telefonia fixa si Internetul, iar UPC are 12.000 de clienti, care au optat numai pentru Internet. Numarul clientilor triple-play este de 50. 000“, spune Dinu Malacopol, director in cadrul companiei UPC Romania.

Riposta Romtelecom

Ofensiva celor care domina piata de televiziune prin cablu pe segmentul telefoniei fixe nu ramine insa fara raspuns din partea Romtelecom. Faptul ca principalul operator de telefonie fixa, care are, conform datelor oficiale, aproximativ 4,3 milioane de clienti, intentioneaza sa devina principalul jucator pe piata furnizorilor de Internet, nu mai reprezinta o noutate. Mai mult, Romtelecom incepe sa cistige teren. La sfirsitul anului trecut, avea 12.000 de clienti ADSL (Internet in banda larga), desi se miza pe 10.000 de clienti. In acest moment, numarul contractelor se ridica la peste 20.000, cu mai mult de 500 de contracte semnate zilnic.

„Este o dovada ca romanii sint pregatiti sa consume mai mult Internet si sa treaca la utilizarea unor produse mai sofisticate. Iar pe masura ce numarul clientilor va creste, o alta tendinta va deveni din ce in ce mai vizibila: reducerea preturilor de utilizare a Internetului de buna calitate. Nici in Europa, in urma cu citiva ani, Internetul furnizat prin ADSL nu era ieftin“, afirma Pieter Bakker, director executiv comercial Romtelecom. Daca firmele de cablu lanseaza oferte pe serviciul de telefonie fixa, Romtelecom riposteaza printr-o oferta pentru clientii Internet. Cei care incheie contracte pentru unul dintre cele trei produse de acces Internet prin ADSL pina la sfirsitul lunii februarie beneficiaza de preturi promotionale, constind intr-un abonament lunar redus cu 25% pe durata initiala a contractului: unu sau doi ani. Pentru anul 2006 Romtelecom isi propune sa atinga un numar de 100.000 de clienti pentru serviciile de tip broadband si sa aiba disponibile 900.000 de linii cu acoperire ADSL.

Citeste si:

Surpriza anului

In acest an, probabil ca Romtelecom va oferi si pachete de programe TV. „Pentru a oferi triple-play, Romtelecom are nevoie doar de acordurile cu furnizorii de content, aflindu-se deja in discutii avansate cu o serie de astfel de furnizori. Din punct de vedere tehnic, Romtelecom va fi pregatit sa ofere IPTV in cursul anului viitor“, a spus anul trecut, la „Zilele Biz“, Vasile Voicu, director servicii date si Internet al Romtelecom. In prezent, nu se comenteaza prea mult pe marginea acestui subiect, insa acest lucru se va produce, cel mai probabil, in a doua jumatate a anului viitor. Analistii considera ca succesul depinde de pretul practicat pentru acest serviciu, insa apreciaza ca Romtelecom este o companie puternica si poate lansa serviciul la un pret rezonabil.

Cutremur pe piata

Piata va resimti aceste mutari. „Viitorul apartine operatorilor totali, capabili sa ofere un pachet complet de servicii. Cei care vor reusi sa stringa toate serviciile intr-un pachet au cele mai mari sanse de reusita , deoarece le pot oferi cu costuri mai mici, adica la tarife mici. Consumatorul are avantajul de a avea o relatie cu un singur furnizor, o singura factura, de multe ori cu reduceri substantiale“, spune dr. Nicolae Oaca, consultant in telecomunicatii. Cei care se vor dezvolta vor supravietui. „Intr-o perioada nu foarte lunga de timp, se va concentra numarul furnizorilor. Multi nu vor mai ramine pe piata, deoarece nu-si vor putea permite investitiile necesare“, apreciaza Gheorghe Serban, presedintele Asociatiei Nationale a Internet Service Providerilor.

„Pe termen mediu, prin aceasta intelegind aproximativ cinci ani, operatorii care nu vor reusi sa «impacheteze» cit mai multe servicii, vor avea mari probleme“, mai spune Nicolae Oaca. Cert este ca aceasta concurenta va fi in beneficiul consumatorilor. „Concurenta inseamna servicii de calitate mai buna, la preturi mai mici“, considera Gheorghe Serban. Va mai dura insa ceva pina vom putea vedea micile preturi din comunicatii. •

Piata a scazut in ultimii ani

Regresul pietei telefoniei fixe este vizibil. Conform celor mai recente date facute publice de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si care se refera la prima jumatate a anului trecut, in primele sase luni ale lui 2005 baza de clienti nu numai ca nu a ramas aceeasi cu cea de la sfirsitul lui 2004, cind numarul acestora era de 4,38 milioane, ci chiar a scazut cu 30. 000. Asta in conditiile in care operatorii alternativi au crescut semnificativ. Cum telefonia mobila a crescut spectaculos, a devenit clar ca jucatorii de pe piata telefoniei fixe trebuie sa umble la oferta.

Principalii concurenti ai Romtelecom pe piata telefoniei fixe sint RCS&RDS si Astral, companie preluata de UPC Romania. Numarul clientilor acestora a crescut semnificativ, un rol important fiind jucat de ofertele triple-play.