Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Uniunii și comisar european pe comerț, susține că un duel al taxelor vamale între Marea Britanie și Uniunea Europeană, concentrat mai ales pe mașinile electrice produse de-o parte și de alta a Canalului Mânecii, n-ar ajuta niciuna dintre cele două părți. În schimb, China, anchetată actualmente de Comisie pentru practicile sale comerciale, ar fi marele beneficiar.

Nu este de ajuns că oficialii europeni ar putea să pună la colț China ca umare a unor aparente politici interne ale Beijingului care ar manipula piața europeană, că blocul comunitar se pregătește să izbească și EV-urile făcute în Marea Britanie cu niște taxe vamale de import mărite. Deja am aflat că diferența de preț pentru EV-urile chineze este mare între Europa și piața marii economii asiatice, ea putând să sară de 15.000 de euro per mașină, iar acum aflăm și alte detalii îngrijorătoare.

Pe de-o parte, se pare că un posibil „război” al taxelor cu China ar afecta cel mai mult tot producătorii europeni, dar și americani. Nume grele precum BMW sau Tesla au deja uzine în China, deci modelele acestor mărci care sunt făcute acolo vor trebui să fie penalizate de către UE la fel ca modelele constructorilor chinezi, ceea ce ar lovi puternic în profiturile acestor companii. Pe de-altă parte, relatează Bloomberg, în lupta dintre Marea Britanie, fostă membră UE, și blocul comunitar din care a făcut parte câștigătorul ar putea să fie unul neașteptat.

Astfel, conform lui Dombrovskis, China ar putea să profite de pe urma acestei a doua potențiale răfuieli economice a Bruxelles-ului. Conform unei înțelegeri de după Brexit, o taxă suplimentară de 10% ar trebui să fie aplicată, începând din ianuarie 2024, la orice automobil 100% electric care vine din UE către Regat sau invers, dacă mai puțin de 45% din valoarea sa provine din cele două zone menționate.

În prezent, constructorii auto încearcă să pună presiune pentru a amâna acest termen deoarece aproximativ 40% din valoarea unui EV modern este reprezentată de baterie, iar aceasta este furnizată, cel mai adesea, de companii din China. Materiile prime sunt furnizate, de asemenea, cu preponderență de companii asiatice, la fel ca și cipurile mult-discutate. În termeni reali, noua taxă ar umfla prețurile EV-urilor, ceea ce ar duce la un cost asociat pentru industrie de 4,3 miliarde de euro

Citat de Frankfurter Allgemeine Zeitung, Dombrovskis a spus că „sperăm să putem evita taxele, deoarece nu are nimeni de câștigat. Dacă UE și Marea Britanie ajung pe un câmp de bătălie economic atunci singurul câștigător ar putea să fie China”. Producătorii de mașini și-ar dori să împingă termenul de introducere al taxelor cu trei ani, ceea ce înseamnă că ar intra în vigoare abia în 1 ianuarie 2027. Bruxelles-ul, însă, nu vrea să se abată de la cele semnate în cadrul Înțelegerii de Comerț și Cooperare, deoarece ar putea deschide o cutie a Pandorei în ceea ce privește și alte potențiale schimbări.

Același oficial european a spus, totuși, că s-ar putea renunța la taxe cu totul „fără să se deschidă toată Înțelegerea post-Brexit”, dar nu a oferit detalii despre procedurile legale în acest sens. Tot Comisarul pe comerț a confirmat, de asemenea, că și mărci străine sunt luate în vizor de ancheta împotriva politicilor Chinei care se răsfrâng aspura pieței europene, așa cum am detaliat anterior. Pe scurt, vorbim despre ajutorul oferit de China atât către constructorii de EV-uri cu uzine în țara sa, cât și către dealeri și clienți, toți primind diverse reduceri și înlesniri pentru a grăbi tranziția către electrice, parte a viziunii de reducere a emisiilor. Pe hârtie, China și-ar dori să urmeze UE prin interzicerea majorității mașinilor noi cu motoare cu ardere internă în 2035, dar Președintele Xi nu a luat o decizie finală în această speță.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri