Cine isi doreste cu adevarat sa afle ce s-a intamplat cu gigantii japonezi nu trebuie decat sa faca o plimbare cu metroul din capitala Japoniei.

Reteaua de transport subteran din Tokyo este complet echipata cu receptie de date pentru internet (3G). Chiar si asa, legislatia japoneza nu permite convorbirile telefonice in mijloacele de transport comun, locuitorii orasului rezumandu-se in acest fel doar la a trimite mesaje text sau la a face browsing web.

Dar ce dispozitive folosesc acestia pentru a naviga pe Internet? Un studiu recent desfasurat in capitala Japoniei arata ca un procent de peste 80% dintre utilizatorii de dispozitive mobile foloseau Apple iPhone, ceea ce pentru o tara unde nume grele din domeniu si totodata producatori de astfel de echipamente este o statistica deloc pozitiva.

Daca in urma cu cativa ani aceeasi imagine din reteaua de transport subteran a Tokyo afisa oameni care ascultau muzica la celebrul Sony Walkman, astazi americanii de la Apple – prin dispozitivele lansate sau coreenii de la Samsung au inlocuit cu totul peisajul, chiar si pe teritoriul grupului japonez.

Unde s-a produs declicul: concurenta si revolutia digitala

Gigantii japonezi au fost depasiti de revolutia digitala, este de parere economistul Gerhard Fasol, citat de BBC.

Companiile japoneze, spune el, s-au dezvoltat si au capatat un renume in special datorita complexitatii tehnologiilor si produselor pe care le realizau – precum televizoarele color, radiourile, playerele muzicale, frigidere sau masini de spalat. Chiar daca toate aceste produse aveau in cea mai mare parte a lor componente electronice, acestea nu erau altceva decat dispozitive mecanice.

“Sony Walkman este cel mai bun exemplu. El nu are niciun software inclus, este doar mecanica in el. In ziua de azi, pentru a fi competitiv si creativ este nevoie de mai mult decat atat”, spune economistul pentru BBC.

Revolutia digitala nu doar ca a schimbat felul in care produsele electronice functioneaza, dar a modificat si felul in care acestea sunt produse.

In acest caz, se poate observa ca cele mai multe companii si-au mutat fabricile in tari in precum China sau Taiwan, ceea ce a condus la o scadere a marjelor de profit, in urma unor investitii extrem de costisitoare, chiar daca salariile angajatilor au fost mult mai mici.

“Uitati-va la Apple, spre exemplu. Ei produc asa numitele iPod-uri sau iPhone-uri. Americanii fac cel putin 50% profit marginal de pe urma acestor dispozitive. Pe device-uri scrie ca sunt facute in China, dar de fapt numai 3% din valoare ramane aici, peste 97% ajungand in SUA”, mai spune Fasol.

Desi din punct de vedere tehnologic este posibil ca doar nemtii sa le poata “ridica probleme”, gigantii japonezi se vad nevoiti sa duca o lupta apriga de supravietuire, in fata unor viziuni occidentale a americanilor, puse in practica si de sud-coreenii de la Samsung si LG.

Si-au schimbat strategia si au supravietuit. Exemplul Hitachi

Intr-un interviu acordat postului de televiziune BBC, seful companiei japoneze Hitachi, acum in varsta de 66 de ani a explicat demersurile pe care a fost nevoit sa le faca si strategia pe care a mizat pentru a evita o cadere libera a companiei.

Hiroaki Nakanishi (foto stanga) a preluat sefia grupului japonez in 2010, exact in momentul in care companiei ii era mai greu. A fost nevoit sa gasesca de urgenta o solutie pentru a evita un colaps si atunci a decis sa aplice o practica deloc japoneza – inchiderea diviziilor neprofitabile.

“Revolutia digitala a schimbat totul. In industria televiziunii, spre exemplu, este necesar acum doar un singur chip (componenta hardware – n.red) pentru a reda imagini de inalta calitate, ceea ce a devenit accesibil tuturor si le confera un avantaj serios concurentilor din Coreea sau din China”, sustine Nakanishi.

De-a lungul anilor, Hitachi si-a construit reputatia unei companii care excela cand venea vorba de tehnologie. Competitia de acum insa s-a axat in principal pe cine vinde mai mult si cine beneficiaza de mai mult marketing si detine bugete uriase pentru campaniile publicitare si tocmai de aceea companiile japoneze nu au putut tine pasul cu aceasta tendinta globala.

“Structura intregii industrii s-a schimbat, iar noi nu am putut tine pasul. Asa ca am renuntat la segmentele neproductive si ne-am schimbat abordarea”, a completat CEO-ul Hitachi.

Intoarcerea la inceputuri

Sub conducerea lui Hiroaki Nakanishi, grupul Hitachi s-a intors la principalul segment de activitate care a si consacrat compania: ingineria. Turbine cu gaz, fabrici producatoare de energie nucleara, tehnologie pentru trenuri de mare viteza – toate fiind ariile de activitate in care managerul crede ca este loc de crestere si in care compania se specializeaza si se adapteaza in fiecare zi.

Sub aceasta directie, Hitachi, sub conducerea CEO-ului in varsta de 66 de ani, a revenit pe profit cunoscand o evolutie spectaculoasa in ultimii ani. In prezent, Hitachi deruleaza un amplu proces de inlocuire a flotei de trenuri vechi din Marea Britanie, proiect care ii va detasa fata de competitorii de pe acelasi segment.

Insa nu aceeasi strategie se poate pune in practica si in cazul celorlati giganti japonezi.

Sony sta insa cel mai bine la acest capitol. Dar pana si lor le este mai usor in prezent sa vanda asigurari de viata decat sa concureze pe piata electronicelor, iar despre Panasonic, Sharp sau Toshiba nici nu prea poate fi vorba.

Citeste si:

Economistul Gerhard Fasol considera ca singura sansa pentru ca gigantii japonezi sa isi revina in lupta de pe piata electronicelor este sa urmeze exemplul american, exact asa cum au procedat in anii ’50 si ’60.

“Nu este o imtamplare ca in prezent cele mai de succes companii din domeniu sunt cele din Silicon Valley”, a incheiat economistul

Gigantii sufera: ce strategii au Panasonic, Sharp si Sony

Panasonic, unul dintre cei mai mari producatori de electronice din lume, planuieste renuntarea la divizia producatoare de televizoare, dar nu exclude si un exit din productia de televizoare cu plasma, divizie unde in prezent este concentrata cea mai mare parte a activitatii companiei japoneze, transmitea Reuters la jumatatea lunii martie.

Zvonul, aparut pentru prima data in cotidianul japonez Nikkei, face referire la un posibil exit al producatorului japonez de electronice de pe una dintre cele mai importate divizii ale activitatii Panasonic in urmatorii ani.

Totodata, surse din piata spun ca japonezii ar putea renunta la productia de televizoare cu plasma chiar de la inceputul anului viitor.

Ultimele date financiare raportate de catre compania japoneza arata o scadere a profitului in ultimele cinci trimestre, divizia producatoare de televizoare fiind una dintre cele mai neprofitabile.

Japonezii de la Sharp au raportat la finalul anului trecut pierderi record de peste 5,6 miliarde de dolari, datorat in special cererii scazute pentru LCD-uri.

Campania si-a dublat estimarile de pierderi pentru anul fiscal care se va incheia in martie 2013 – la 5,64 miliarde de dolari (450 mld. yeni), fata de 3,7 miliarde dolari (296 mld. yeni) cat estimau analistii, anunta NY Times in luna noiembrie a anului trecut.

Sharp Corp ar putea sa vanda fabrica de asamblare TV din China grupului Lenovo ca parte a unui plan de restructurare economica, potrivit mai multor surse citate de Reuters.

Producatorul japonez de echipamente electronice Sharp a declarat pentru Bursa de la Tokyo ca nu s-a stabilit pana acest moment niciun acord intre cele doua parti.

Chiar si asa, posibilitatea de a vinde o parte din business-uri este una dintre solutiile care i-ar putea ajuta pe japonezi dupa ce in anul 2012 au raportat pierderi totale de peste 5,6 miliarde de dolari.

Totodata, Qualcomm, companie specializata in dezvoltarea de echipamente de telecomunicatii si producatorul de electronice Sharp au ajuns la o intelegere, americanii fiind pregatiti sa investeasca un capital de circa 120 milioane de dolari pentru a redresa compania japoneza aflata intr-o situatie financiara foarte dificila, scria TechRadar.com la finalul anului trecut.

Intelegerea dintre cele doua companii vizeaza dezvoltarea segmentului de mobilitate, unde Sharp lucreaza in prezent la dezvoltarea display-urilor IGZO, cel mai probabil ecranele care vor fi utilizate pe viitoarele generatii iPhone si iPad.

Grupul japonez Sony a inregistrat o pierdere de 115 milioane de dolari in ultimele trei luni ale anului trecut, marcand opt trimestre consecutive de rezultate negative pe fondul scaderii cererii pentru televizoare, in paralel cu ascensiunea Apple si Samsung in zona tabletelor si smartphone-urilor.

Sony a incheiat al optulea trimestru consecutiv de pierderi

Sony a incheiat al optulea trimestru consecutiv de pierderi

In perioada corespunzatoare a anului trecut, Sony a consemnat o pierdere de 1,6 miliarde de dolari, potrivit raportului prezentat joi de cel mai mare exportator japonez de electronice.

Sony incearca sa se redreseze prin tranzitia catre smartphone-uri, tablete, imagistica digitala si jocuri video. Sub conducerea presedintelui Kazuo Hirai, compania a concediat 10.000 de angajati si s-a angajat sa aduca divizia producatoare de televizoare pe profit in urmatorul an fiscal, dupa noua ani consecutivi de pierderi.

Pentru a finanta restructurarea, Sony a anuntat in ianuarie ca va vinde sediul din New York pentru 1,1 miliarde de dolari.

Sony mizeaza pe produse noi pentru a ramane un nume relevant in competitia de pe piata electronicelor de consum. In ianuarie, la Consumer Electronics Show din Las Vegas, compania a lansat noi modele de televizoare, smartphone-uri performante cu un design atractiv, inclusiv un model rezistent sup apa, si o camera digitala mai puternica.