“Piata de electroIT creste constant, de la an la an, pe aproape toate segmentele, insa o face modest, single digit. Nu a ajuns inca la nivelul anului 2008, dar este peste 2009”, spune el, incepand “in forta”. In acea perioada, inainte de a lovi criza, exisa o sete, un impuls puternic de achizitie, foame de noutati, cresteri determinate si de boom-ul imobiliarelor care dadeau senzatia oamenilor ca isi pot permite, ca nu vor avea probleme.

“Criza a venit si a resetat stilul de consum. Acum asistam la cresteri mici dar constante, de 3%, 8% in cel mai bun caz. Romanii au devenit mai ponderati, mai atenti la ce aleg, mai rezervati. Este un lucru bun sa fii precaut”, puncteaza Lucian care tine sa imi transmita ca, de o luna, Sony Romania nu mai poate oferi cifre despre vanzari. “Este un lucru impus de companie, pentru o comunicare mai buna, aliniata pe plan mondial”.

50% din achizitii, produse “la oferta”

In contextul schimbarilor de pe piata electroIT, retailerii s-au vazut nevoiti sa devina tot mai agresivi in piata, cu oferte noi, o comunicare personificata. Este un lucru bun, intrucat competitia este incurajata si, in final, clientii au de castigat, considera seful Sony Romania.

“Ofertele sunt motor de crestere, nu vor exista insa niciodata clienti care sa cumpere doar la reducere, la fel cum nu vor fi nici clienti care vor cauta doar produse premium, la pret intreg, imediat intrate pe piata. Cred ca s-a ajuns la o pondere de 50-50%, clienti care cumpara la pret intreg si cei care cauta reduceri. Este normal si uneori ai nevoie de un «carlig» pentru a-i prinde”.

Interesant este, de exemplu, ca de Black Friday clientii s-au dus sa achizitioneze un anumit produs, aflat la reducere, apoi au intrebat vanzatorul ce altceva mai au, similar. “Multi nu au mai luat produsul pentru care venisera, ci au achizitionat ceva mai scump, dar mai performant. Sau, pe langa produsul de baza, au cumparat mai multe accesorii”.

Ce ar modifica la piata electroIT

Il intreb pe Lucian ce ar modifica la piata de electroIT din Romania, daca ar putea. Rade si pica putin pe ganduri. Se uita in tavan, apoi raspunde: “Daca as putea schimba ceva, as face din vanzatori, SUPER vanzatori! Sa fie mai implicati in procesul de vanzare, sa nu supravanda, nici sa subvanda. Sa fie motivati sa se implice si sa ofere vanzare consultativa, nu doar sa semneze niste hartii si sa intrebe clientii ce doresc. Sa intrebe clientii ce buget au, pentru ce ar dori sa ii foloseasca”.

Seful Sony Romania puncteaza faptul ca in magazinele cu vanzatori antrenati si motivati, valoarea cosului este, in medie, mai mare decat in celelalte magazine. “Si nu vorbim de cativa lei, ci de sute de lei in plus”.

Un alt factor care duce la cresterea valorii medii a cosului este implementarea corecta a conceptului de omnichannel. “Toti dealerii au lucrat foarte mult in acest sens, si-au unificat oferta astfel incat ce scrie online sa se regaseasca intru totul si in magazin – o problema mare acum cativa ani, rezolvata intre timp. Procesul de achizitie a devenit flexibil si, din nou, presiunea este mare pe retaileri pentru a se alinia dorintelor clientilor, fie ei tineri, fie mai in varsta. La Cluj am vazut, recent, un client probabil trecut de 50 de ani care statea in fata unui raft si facea comparatii de preturi, pe telefonul mobil, intre pretul produselor de acolo si alte magazine, in timp real. Deci diferentele de generatii atunci cand vine vorba de electroIT se dilueaza”, puncteaza Lucian Radulescu.

Televizoare: vrem fara pixeli!

Segmentul de televizoare este unul dintre cele mai importante pentru Sony; compania vede aici mai multe tendinte. In primul rand, cresc diagonalele vandute, odata cu cresterea rezolutiei si tehnologiilor.

“Vanzarile de televizoare 4K au crescut simtitor si, implicit, si diagonalele. Acum, intr-o camera mai mica, poti pune un televizor mai mare, deoarece de la 2 metri nu mai vezi pixelii”, explica el. “Am crescut pe televizoare de 50 de inci de doua ori fata de piata, in schimb nu am crescut pe entry-level, deoarece nici nu ne-am propus acest lucru”.

Anul viitor va fi Campionatul European de Fotbal, iar primul meci va fi Franta cu Romania. “Acest lucru va duce, clar, la o crestere substantiala a pietei televizoarelor si un upgrade al celor deja existente in casele oamenilor. Atunci cand iti cumperi un televizor, automat cauti ceva mai bun decat precedentul. La masini de spalat, nu te intereseaza atat de mult acest lucru. Pana la urma, te intereseeaza sa se roteasca si sa-ti spele rufele, nu stai sa te uiti la ea…”, spune, zambind, Lucian.

Citeste si:

40% din vanzarile de televizoare Sony sunt, in prezent, cu Android, in conditiile in care 70% din televizoarele disponibile ruleaza acest sistem de operare. “Au mai scazut si preturile, este adevarat. Daca acum cateva luni televizoarele 4K le gaseai la circa 10.000 de lei, in functie de diagonala, acum poti sa le gasesti la 6.000 de lei, sau chiar mai ieftin”.

Tendintele de crestere a diagonalelor se regasesc si pe segmentul smartphone-urilor. “Aici tendintele au fost date de Apple si Samsung, care au marit de la an la an display-urile. Ce pot spune despre Sony este ca am crescut in cota de piata. Am o modalitate interesanta si amuzanta prin care confirm acest lucru. Ma duc la diversi retaileri mici sau medii si ii intreb daca au accesorii pentru telefoane Sony. Daca acum cativa ani ridicau din umeri, acum toti au si ma intreaba ce anume doresc – carcase, ecrane de protectie, casti si asa mai departe”.

Oportunitati pentru retaileri pe camere foto

Pe segmentul de camere foto, seful Sony vede doua evolutii diametral opuse. Pe segmentul entry level, vanzarile au scazut, in timp ce pe segmentul mirorless, DSLR, cu preturi mai ridicate, piata creste incet. “Acest lucru nu contrabalanseaza scaderea, cauzata de camere din ce in ce mai performante pe mobile, insa construieste o oportunitate pentru retaileri. Acum nu mai e nevoie sa ai in magazin sute sau mii de modele, ci te poti nisa doar pe ce se cauta si totodata sa ai un business sustenabil”.

Sistemele audio reprezinta o nisa pe care Sony este lider de piata, conform propriilor afirmatii, aparand un trend nou in ultima perioada – sistemele all in one. Cu alte cuvinte, o singura boxa centrala, cu conexiuni full prin Wi-Fi, Bluetooth sau cablu, pentru tanara generatie conectata. De asemenea, se pune din ce in ce mai mult accent pe casti premium, cu preturi pornind de la 400 de lei dar putand si depasi 1000 de lei. “Ca valoare, castile premium reprezinta cam 10% din vanzarile noastre. Normal, cele mai multe vanzari sunt de casti ieftine”.

Totodata, piata de viniluri este in crestere, aratand un interes real pentru muzica de calitate. “Se cheltuiesc multi bani pe acest segment hi-resolution, peste calitatea CD-ului. Vinilul se apropie cel mai mult de nuantele analogice, mai aproape de studio”.

Mai conteaza brandul?

Seful Sony Romania si Moldova nu ezita si spune ca marca produselor electroIT conteaza “mai mult ca oricand”.

“Romanii vor sa se diferentieze din ce in ce mai mult, sa se exprime. Vor ceva fashion, sa se pozitioneze intr-un anumit fel, sa isi exprime statutul social. La raft, acest lucru este cel mai masurabil – vanzatorii recomanda in continuare produsele premium, Sony, Samsung, LG, Panasonic. Am incercat sa vindem produse premium mai ieftin si nu s-au vandut!”, spune el. “Dovada ca romanii asociaza pretul cu o anumita calitate”.

Concurenta pe electroIT si iesirea Domo din piata

La nivel concurential, seful Sony Romania spune ca nu a vazut schimbari majore. “Piata TV este cea mai competitiva; pe telefoane, operatorii telecom pierd din cota, ma astept ca cel putin 50% din vanzarile de telefoane mobile sa se cumpere acum din retail”.

In ceea ce priveste intrarea altor branduri, deja exista concurenti din China, mai ales pe terminale mobile. “Probabil acest trend va fi urmat si pe TV. In anii ’80 erau in special branduri europene, apoi au urmat japonezii, apoi coreenii, acum unii zic ca urmeaza chinezii si, eventual, produse made in India”.

Inchiderea magazinelor Domo nu va fi resimtita puternic in piata, intrucat concurenta este destul de ridicata. “Este chiar mai mare decat in multe alte state din regiune, unde sunt doar 2-3 jucatori. Parte din magazinele Domo inchise au fost inchiriate deja de concurenti, au cam 40-50 de locatii premium, din care cam 15 au fost deja retransformate de concurenti – Altex, Flanco, Media Galaxy. Iesirea lor a creat mai multe oportunitati pentru concurenti si, iarasi, castiga consumatorul final”, considera seful Sony Romania.

Pe langa aceste magazine specializate, o pondere importanta din piata este detinuta de hipermarket-uri dar si magazine online mai mici. “Piata locala este foarte fragmentata, lucru bun. Lucrurile s-au schimbat si in hipermarket-uri, se pune mai mult accent pe profitabilitatea pe raion, nu doar pe intreg magazinul. Este o piata considerabila”.

Cum consideri ca s-a miscat piata electroIT din Romania in 2015? Ce asteptari ai de la Sony, dar si concurentii companiei, in 2016? Te incurajam sa comentezi.