Mai mult de jumatate dintre utilizatorii care provin din cele mai populate tari europene (Regatul Unit, Franta, Germania) au facut cumparaturi online in 2008, arata raportul. In Romania, doar 4% dintre utilizatorii de Internet fac cumparaturi online, in timp ce in Bulgaria doar ponderea este de 3%

In tarile nordice ca Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda si Islanda proportia utilizatorilor de Internet ce au cumparat produse si servicii online a fost anul trecut de 91%, fiind cea mai mare cota de pe continent.

Intre 2006 si 2008 procentajul consumatorilor europeni care au cumparat cel putin un articol de pe Internet a crescut de la 27% la 33%.

Intrebati despre increderea acordata in procesul de achizitii online peste hotare, 37% dintre respondenti au declarat ca au mai multa incredere in a face cumparaturi online de la vanzatori locali, neincrederea fiind principala bariera pentru comertul electronic peste hotare.

Totusi, 34% au declarat ca le este indiferent daca fac achizitii din propria tara sau din alta tara a Uniunii Europene, in timp ce 6% au declarat ca au mai multa incredere facand cumparaturi de la vanzatori din alte tari europene. Consumatorii unde comertul online este dezvoltat sunt prudenti cand fac achizitii din alte tari. De exemplu, consumatorii din Suedia, Finlanda si Danemarca sunt cei mai increzatori in cumpararea online in propria tara. Cei mai putin increzatori consumatori provin din Romania si Bulgaria.

Cel mai invocat motiv pentru a nu cumpara din alt stat membru al UE a fost lipsa de incredere, indemnata de indoielile despre furnizare, despre mecanismul de plata, despre serviciile post vanzare sau despre ce se intampla cand exista un reclamant.

Comisarul european in probleme ale consumatorilor, Meglena Kuneva, cauta modalitati de a subjuga aceasta lipsa de incredere.

“Consumatorii dispun de toate instrumente pentru a face cumparaturi de pe Internet. S-a marit piata in care opereaza si ofera acces pentru mai multi furnizori si pentru mai multe posibilitati. Aceast lucru face posibil ca acestia sa compare produse, furnizori si preturi la un nivel fara precedent”, a declarat comisarul.