Dupa opt ani de la infiintarea companiei cu capital mixt, formata din producatorul japonez de electronice – Sony - si cel suedez – Ericsson -, compania a inregistrat pierderi din cauza declinului abrupt in vanzarile de telefoane mobile, iar cauza acestei probleme nu este doar recesiunea.

Dick Komiyama conduce o companie care nu a reusit sa tina pasul cu dezvoltarile tehnologice din domeniul telefoanelor mobile.

In plus, SonyEricsson nu a reusit inca sa dezvolte un smartphone care sa concureze cu mult apreciatul iPhone de la Apple.

Unii analisti din industrie fac comparatii nefavorabile intre SonyEricsson si Motorola, producatorul american de telefoane care intampina o perioada dificila si care, de asemenea, nu a venit cu o alternativa la revolutia din piata numita iPhone. Analistii sustin ca ambele companii risca intrarea in colaps financiar daca nu vin cu noi modele de telefoane mobile populare.

Komiyama, presedintele SonyEricsson din noiembrie 2007 si un veteran din cadrul Sony, face parte din strategia de revenire pentru producatorul de telefoane mobile care a fost facuta cu mult inainte de schimbarile provocate de recesiunea globala.

“Daca nu ne adaptam noii tehnologii sau noului mediu din piata, riscam sa pierdem”, a declarat presedintele SonyEricsson.

El a declarat ca in momentul in care a ajuns la conducerea SonyEricsson nu exista o strategie efectiva de lansare a smartphone-urilor si niciun plan profitabil de a vinde telefoane mobile ieftine in pietele in curs de dezvoltare.

In schimb, trei unitati de planificare si dezvoltare responsabile pentru telefoanele de preturi medii si mari au ajuns in situatia de a concura una cu cealalta.

Situatia s-a inrautatit dupa ce rivalii producatorului de telefoane au gasit modalitati de adaptare a caracteristicilor din telefoanele SonyEricsson.

Compania s-a bucurat de success in 2005 si 2006 prin lansarea de telefoane mobile cu player-e muzicale si camere care au beneficiat de sprijinul unor marci precum Walkman si Cybershot, dar rivalii sai au copiat destul de repede aceste caracteristici.

Din 2007, anul lansarii iPhone, consumatorii vestici au inceput sa aleaga smartphone-urile in favoarea telefoanelor clasice. Intr-un final, odata cu venirea crizei economice, multi consumatori au incetat sa mai cumpere telefoane mobile.

In viziunea lui Komiyama, rezolvarea problemelor sta in reducerea costurilor de baza la terminalele SonyEricsson.

In compania pe care o conduce are reputatia de “om al reducerilor de costuri”, dupa ce a disponibilizat 4.000 de angajati (n.r. - 30% din forta de munca a SonyEricsson), ca parte a programului prin care urmarea reducerea cheltuielilor anuale ale companiei cu aproximativ 880 milioane euro.

De asemenea, el a centralizat luarea deciziilor, pentru a incerca sa opreasca rivalitatile interne. Dar toate schimbarile interne ale lui Komiyama vor fi fara sens daca SonyEricsson nu va incepe productia de telefoane care sa se bucure de succes.

Anul trecut, smartphone-ul produs de SE nu a reusit sa capteze atentia publicului, iar Komiyama declara ca a fost un fel de experiment.

SE spera sa inceapa sa vanda cel putin doua noi smartphone-uri pana la sfarsitul acestui an si un al treilea la inceputul lui 2010, ce ar putea insemna o relansare pentru companie.

Aceste smartphone-uri vor folosi sisteme de operare dezvoltate de alte companii, Symbian - de la Nokia, Android - de la Google si Windows Mobile - de la Microsoft. Suportul tehnologic venit din afara companiei scoate in evidenta deficientele pe care le intampina SonyEricsson.

Acest lucru subliniaza cum SE a abandonat eforturile de a dezvolta o interfata grafica pentru smartphone-uri bazata pe soft-ul companiei suedeze UIQ, pe care a achizitionat-o in 2006.

Unii analisti sunt de parere ca SonyEricsson isi imparte eforturile ineficient si creste costurile utilizand trei sisteme de operare diferite.

Komiyama a declarat ca SE ar putea sa foloseasca mai putin de trei sisteme de operare, dar este increzator ca multi consumatori vor fi multumiti cu noile smartphone-uri.

De asemenea, directorul executiv al Ericsson, Carl-Henric Svanberg, a declarat ca Sony ar putea fi un “cumparator logic” pentru participatia pe care o detine compania sa in SonyEricsson, potrivit Financial Times.

Pierderile abrupte ale companiei au indemnat investitorii sa le solicite celor doua companii reducerea pierderilor in viitoarele rezultate.

Ambele companii au anuntat ca vor fi pregatite sa injecteze mai mult capital in companie daca va fi nevoie.

SonyEricsson, al cincilea producator de telefoane mobile, sufera pierderi importante din cauza axarii asupra telefoanelor mobile dotate cu camera video si player-e muzicale, sector de telefoane care a fost cel mai afectat in timpul crizei economice.