Decizia bancii centrale de a micsora dobanda cheie la 6,5% este cea de-a treia reducere din acest an, dupa ce in ianuarie BNR a dus dobanda la 7,5%, iar in februarie aceasta a ajuns la 7%.

Astfel, BNR vrea sa incurajeze reluarea creditarii si sa creeze conditiile favorabile pentru relansarea durabila a activitatii economice, au declarat oficialii bancii centrale.

In ce masura va reusi insa aceasta decizie sa influenteze companiile din retailul IT si sa duca la reluarea consumului?

“Masura de revitalizare a creditarii a fost asteptata de intreaga piata, avand in vedere ca reprezinta un vector important de stimulare a consumului. Pentru noi, decizia vine intr-un moment cu atat mai favorabil cu cat ne pregateam de lansarea unor campanii de stimulare a achizitiilor prin programe de creditare noi adresate clientilor nostri. Astfel, vom lansa in curand mai multe programe de creditare flexibile pentru clientii eMAG, care estimam ca vor duce la o crestere a vanzarilor de produse IT, electronice si electrocasnice in perioada imediat urmatoare”, a declarat, pentru Wall-Street, Radu Apostolescu (foto), directorul de marketing al eMag, cel mai mare retailer online de electronice si IT pe piata locala cu afaceri de 64 de milioane de euro in 2009.

Pentru acest an compania estimeaza o crestere a afacerilor pana la 100 de milioane de euro.

Chiar daca dobanda cheie a ajuns ieri la un minim istoric, aceasta masura era anticipata de oamenii de afaceri, care spun ca scaderea dobanzii de politica monetara este unul dintre putinele elemente pentru stimularea consumului si reluarea economiei.

“Era previzibila aceasta masura si in lipsa unor masuri radicale de stimulare a productiei, de sprijin a IMM-urilor si a unei politici coerente vizavi de cei care duc "greul" in momentul de fata. Fiindca, ce producem, ce exportam? Cu putine exceptii, numai materie prima. Nu dezvoltam tehnologii, nu adaugam un plus valoare, doar importam. Aceasta scadere este doar o picatura intr-un ocean. Si singura nu are cum sa influenteze major reluarea consumului. Aceasta masura nu va fi resimtita in vreun fel de piata de IT. Cel putin, nu anul acesta” a afirmat Catalin Mihailescu, managing partner al companiei Kelion Online, care detine magazinul online de IT si electronice MarketOnline, dar si azerty.ro, ghelir.ro si mediadot.ro.

In 2010, Mihailescu isi doreste ca Kelion Online sa ajunga la afaceri de 10 milioane de euro.

Si reprezentantii Domo se asteptau la o astfel de decizie, insa nu au precizat in ce fel va influenta hotararea BNR afacerile retailerului IT cu vanzari de circa 170 de milioane de euro in 2009, dar au spus ca reducerea dobanzii cheie nu va avea un efect imediat.

Pe de alta parte, Mnohoghitnei Alexandru, directorul financiar al Domo, considera ca dobanda de politica monetara de 6,5% nu este indeajuns sa duca la reluarea consumului, dar va fi un semnal de incredere pentru populatie.

Marius Ghenea
, presedintele FiT Distribution, grup cu afaceri de circa 30 de milioane de euro anul trecut si din care face parte magazinul online PCfun, afirma ca preconiza o scadere cu 0,5% a dobanzii de referinta, aceste reduceri succesive fiind “cea mai corecta politica monetara” in actualele conditii de piata.

“In doua, trei luni, in functie de efectul asupra creditarii consumului, se va simti aceasta decizie si intr-un business precum cel al FiT Distribution. Pana atunci insa, e posibil ca BNR sa mai reduca dobanda de politica monetara cu inca 0.5% deoarece cred ca pana la finalul anului exista o probabilitate reala ca aceasta dobanda sa se apropie de pragul psihologic de 5%”, a adaugat Marius Ghenea.

El afirma ca decizia BNR a fost luata la momentul potrivit intrucat in prezent leul are o pozitie stabila si intarita.

“Totodata, exista o rezerva valutara record la BNR, iar necesitatea scaderii dobanzii este in acelasi timp foarte clara daca vrem sa repunem economia in miscare. In Romania, reluarea consumului nu se poate face decat prin marirea substantiala a creditarii consumului, iar aceasta creditare nu se poate realiza decat prin reduceri semnificative de dobanda si prin promovarea mult mai intensa a avantajelor unor credite de consum cu costuri reduse”, spune presedintele FiT Distribution.

Sunt insa si manageri care, desi saluta decizia BNR, nu se asteapta ca efectele acesteia sa se simta mai devreme de toamna acestui an.

“In mod normal ar trebui sa apara niste semne pozitive in ceea ce priveste creditarea, pentru ca aceasta nu a repornit. Si sa speram ca va aduce putin aer pe piata. Dar nu ma astept ca pana in septembrie sa fie o revenire a consumului cel putin pe piata de IT”, afirmat Dana Iorga, directorul general al IT&S, unul dintre principalii distribuitori de echipamente IT cu afaceri estimate sa ajunga la 15-18 milioane de euro in 2010.

Cum comenteaza cititorii decizia BNR: “E singura masura anticriza de cand a inceput declinul”

La realizarea acestui articol a contribuit Alexandra Teodorescu.

eMag, cel mai mare magazin online, vrea 100 mil. euro in 2010

eMag, cel mai mare magazin online, vrea 100 mil. euro in 2010