Dupa ce Apple a vandut in prima zi a lansarii peste 300.000 de tablete si a depasit asteptarile analistilor de pe Wall Street, segmentul a devenit atractiv si ar putea sa devina si mai activ in urmatorii doi ani. De asemenea, multe companii si-au anuntat intentia de a patrunde pe nisa computerelor tableta.

Care vor fi nou intratii in segmentul computerelor tablete?

Un jucator important in acest segment ar putea fi Lenovo cu IdeaPad U1, care este un computer hibrid (poate fi folosit atat ca laptop, cat si ca tableta). Ca laptop foloseste sistemul de operare Windows 7, iar tableta multitouch foloseste interfata Linux. Acesta se dovedeste un jucator important prin functiile sale, cum ar fi operarea independenta a celor doua tastaturi, ecranul care include si conexiune 3G, dar si durata de functionare a bateriei. Totusi, popularitatea U1 ar putea fi impiedicata de pretul destul de ridicat - 1.000 dolari.

Un alt jucator care se va alatura "familiei de tablete" este Dell, care ar putea aduce prima tableta cu sistem de operare Android sub numele Mini 5 sau Streak. Terminalul va avea un ecran tactil cu o diagonala de 5 inci, mult mai mic decat iPad, insa destul de mare comparativ cu majoritatea smartphone-urilor. De asemenea, acesta va avea functiile unei camere video-chat si recunoastere vocala. De asemenea, pe terminalul Dell vor putea fi preinstalate aplicatii Amazon pentru carti, video si muzica.

O tableta care ar putea depasi Apple in inovatia interfatei este Microsoft Courier, un terminal cu doua ecrane tactile cu dimensiuni mai mari decat tableta de la Apple. Potrivit unor zvonuri recente, Courier ar putea fi lansata in a doua jumatate a lui 2010 si va folosi sistemul de operare Windows Mobile 7.

HP, cel mai mare producator de computere, a anuntat, de asemenea, ca va lansa o tableta cu ecran tactil pana la finalul acestui an. Terminalul are o dimensiune asemanatoare cu cea a iPad si va opera in sistemul Windows 7.

Tabletele de la Dell si HP vor suporta soft-ul Flash de la Adobe, ceea ce inseamna ca vor putea accesa multe dintre site-urile populare construite in aceasta platforma si ambele vor integra camere foto-video, functii pe care iPad nu le are.

Voci din industrie anunta ca atat Nokia, cat si Sony sunt interesate de dezvoltarea unor terminale pentru aceasta piata.

De asemenea, compania CrunchPad a inceput sa vanda tableta JooJoo la un pret de 499 dolari. Tableta are un ecran tactil cu o diagonala de 12 inci ce foloseste interfata Ubuntu Linux. Pretul de 499 dolari este destul de ridicat pentru un terminal cu capacitate de stocare de doar 4 GB, considera analistii citati de PC World.

Cum vor evolua vanzarile pe termen scurt?

Veniturile la nivel global provenite din vanzarea computerelor mobile ar putea creste cu 6,4% in acest an, de la 109,9 miliarde dolari in 2009 la 116,9 miliarde dolari, potrivit DisplaySearch. Vanzarile per unitati ar putea creste cu 25,7%, de la 170,7 milioane unitati la 214,6 milioane unitati, scrie InformationWeek.

Aceasta crestere se datoreaza faptului ca vanzarile de computere mobile catre companii vor fi mai mari in 2010, dupa ce anul trecut au fost amanate cheltuielile din cauza recesiunii.

Mini-laptop-urile si computerele tableta vor reprezenta segmentul cu cea mai rapida crestere, de la 34,1 milioane unitati in 2009 la 43,8 milioane unitati in acest an, in crestere cu 28,5%, estimeaza compania de cercetare DisplaySearch. Veniturile vor creste cu 15,6%, de la 11,6 miliarde dolari la 13,4 miliarde dolari.

iPad dar si alte tablete vor musca din cota de piata a netbook-urilor, precum si a cititoarelor electronice, a anuntat compania de cercetare. De asemenea, majoritatea vanzarilor de tablete ar putea sa aiba loc in America de Nord si Europa de Vest, datorita liniilor de distributie ale Apple pentru iPad, dar si a acordurilor incheiate cu furnizorii de continut.

Pretul ridicat al tabletelor este de asteptat sa il depaseasca pe cel al netbook-urilor, care este mai mic de 300 dolari.

Compania preconizeaza ca tabletele produse de alte companii vor fi pozitionate ca terminale de consum al continutului si este nevoie de o axare pe constructia acesteia si pe functii diferite de cele ale netbook-urilor.

De asemenea, computerele tableta care vor copia modelul Apple de distribuire si de continut vor genera mai multe venituri si marje de profit mai mari pentru marcile care le dezvolta, retailerii care le vand si producatorii de componente, mai anunta DisplaySearch.

Ce asteapta analistii de la acest segment?

Deoarece a fost primul care a patruns in piata, iPad reuseste sa defineasca piata. Acum HP, Dell, Nokia, Sony si Samsung Electronics vor sa creeze tablete cu ecran tactil asemanatoare cu iPad. Provocarea pentru companiile IT nu va fi dezvoltarea unui terminal, ci crearea de continut pentru acesta.

"Doar pentru ca producatorii de continut lucreaza pentru Apple nu inseamna ca vor colabora si cu alte companii interesate. Acestea trebuie sa fie pregatite sa incerce ceva diferit", a declarat Shaw Wu, analist Kaufman Bros.

In segmentul tabletelor, ingrijorarile sunt legate de faptul ca Apple va domina din nou in totalitate categoria, iar rivalii nu vor mai fi competitivi. Aceasta este o veste devastatoare, avand in vedere ca piata tabletelor este de asteptat sa ajunga la peste 50 milioane de unitati in 2014, potrivit companiei de cercetare In Stat.

Apple a vandut 300.000 de iPad-uri in primele zile de la vanzare, iar utilizatorii au descarcat mai mult de 250.000 de carti electronice de pe biblioteca digitala iBookstore. Mai mult, este de asteptat ca Apple sa vanda 7,1 milioane de iPad-uri in 2010, potrivit iSuppli.

Analistii considera ca pentru a reusi in acest segment companiile trebuie sa priveasca dincolo de partea hardware catre o industrie de servicii specializate si media, care vor atrage cumparatorii.

Marele dezavantaj al companiilor rivale in fata Apple este iTunes Store, prin care compania IT a acumulat mai multi ani de experieta in colaborarea cu studiourile de film, casele de inregistrare, producatorii de jocuri si dezvoltatorii de aplicatii. "O companie nu poate reusi doar daca va prezenta un terminal. Apple a oferit intreaga solutie care include continut si aplicatii", a declara Jim McGregor, analist In-Stat.

De asemenea, analistii mai avertizeaza ca in loc de a imita iPad-ul, mai bine ar oferi un produs care nu exista. "Producatorii IT trebuie sa gaseasca o nisa pe care sa o dezvolte. Trebuie sa gaseasca spatii libere in segmentele unde domina Apple si sa le dezvolte", a declarat Carl Howe, analist Yankee Group.

Analistii mai spun ca rivalii Apple au asteptat lansarea iPad, pentru a putea vedea cum va fi primit terminalul, care va fi pretul, dar si ce functii vor putea oferi in plus. Acestia mai cred ca tabletele ce vor fi lansate vor beneficia cumva de succesul lansarii iPad, deoacere consumatorii vor fi familiarizati cu aceasta categorie de produse.

Roger Kay, analist al companiei de consultanta Endpoint Tehnologies, crede ca in cazul in care o alta companie isi lansa tableta inaintea Apple putea sa reprezinte un esec total, deoarece Apple detine deja renumele de companie ce stabileste tendintele si care atrage atentia consumatorilor.

Nokia ar putea lansa o tableta ce va rivaliza cu iPad

Nokia ar putea lansa o tableta ce va rivaliza cu iPad