Potrivit informatiilor obtinute de ziarul austriac WirtschaftsBlatt, reprezentantii statului azer si ai investitorilor de la Shah Deniz s-au intalnit joi la Baku, unde au luat decizia finala privind gazoductul preferat pentru a aduce gaze in Europa. Pentru moment, hotararea ramane un secret, noteaza publicatia, scrie Mediafax.

Proiectul castigator va fi anuntat pe 28 iunie, cu o saptamana inainte ca presedintele azer Ilham Aliyev sa se intalneasca, la Bruxelles, cu presedintele Comsiei Europene Jose Manuel Barroso, pentru a discuta despre coridorul sudic de transport al gazelor naturale.

Analistii contactati de WirtschaftsBlatt considera ca sansele sunt 50-50.

Proiectul Nabucco este sustinut politic de UE si vizeaza alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Marii Caspice, pentru a reduce dependenta Europei de gazul importat din Rusia.

Proiectul Nabucco vizeaza alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conducta care ar urma sa transporte gaze din Turcia pana in Austria, prin Bulgaria, Romania si Ungaria.

Citeste si:

Initial, gazoductul urma sa traverseze si teritoriul Turciei, avand o lungime de 3.900 kilometri si un cost estimat la 7,9 miliarde euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut si redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusa la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, Romania si Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.

Partenerii Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Medias (Romania), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) si GDF Suez (Franta).

Azerbaijanul este principalul potential furnizor de gaze naturale pentru Nabucco, mai ales dupa ce Statele Unite si aliatii din Europa au impus sanctiuni economie dure asupra Iranului.

Exploatarea gazeifera de la Shah Deniz, situata in Marea Caspica, este operata de gigantul birtanic BP, in parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franta), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), si TPAO (Turcia).

Proiectul TAP vizeaza transportul de gaze naturale azere din Turcia, prin Grecia, Albania si Italia, traversand Marea Adriatica, cu destinatia finala in Italia. Actionarii proiectului sunt Axpo (Elvetia), Statoil (Norvegia) si E.ON (Germania).