"In timpul ultimelor sase luni, am suspendat 25 de companii aeriene din sistemul de compensare financiara, iar aceasta este cea mai importanta concentrare din toata istoria acestui sistem", a declarat Anthony Concil, purtator de cuvant al IATA, Anthony Concil.

Asociatia, care grupeaza 240 de companii aeriene, a creat un sistem de compensare financiara intre cele mai multe dintre membrele sale, care permite protejarea clientilor, mai ales in caz de faliment.

Cand o persoana cumpara un bilet de avion la o agentie de voiaj, agentia plateste suma catre IATA, care vireaza apoi banii companiei aeriene care efectueaza zborul. In caz de probleme financiare grave, compania este suspendata din sistem, pentru a garanta o eventuala rambursare a pasagerilor.

Companiile afectate de ultimele suspendari sunt din regiuni diferite si de dimensiuni diferite, de la Frontier Airlines (cu sediul in Denver, Statele Unite), la Cameroun Airlines, Air Mauritanie sau Silverjet, companie britanica de calatorii de afaceri, a precizat purtatorul de cuvant al IATA.

Spre deosebire de recordul actual, in decursul celor sase luni consecutive atentatelor din 11 septembrie 2001 doar opt companii aeriene au fost scoase din sistemul IATA, printre care Swissair, compania belgiana Sabena sau Ansett (Australia).

Purtatorul de cuvant al Asociatiei Internationale de Transport Aerian a atras atentia ca si alte companii aeriene ar putea fi scoase din sistem in urmatoarele luni.

Citeste si:

"Pretul ridicat al petrolului are un impact enorm asupra sectorului si ne asteptam ca lista celor 25 de companii sa se extinda", a spus Anthony Concil, care a refuzat sa precizeze care sunt companiile cele mai expuse.

Pretul petrolului s-a dublat, practic, pe pietele internationale, in conditiile in care barilul de petrol Brent, din Marea Nordului, tranzactionat la Londra, a depasit 140 de dolari, iar barilul de kerosen costa peste 170 de dolari. Kerosenul s-a scumpit cu aproape 100% fata de perioada echivalenta de anul trecut.

Scumpirile au determinat o crestere a ponderii facturii de kerosen in cheltuielile generale ale companiilor, de la 13% la 35%, potrivit IATA.

O crestere a pretului petrolului cu 1 dolar/baril inseamna pentru sector costuri suplimentare de aproape 1,6 miliarde dolari, mai arata IATA.

Asociatia Internationala de Transport Aerian se asteapta, totodata, la pierderi considerabile - cuprinse intre 2,3 miliarde si 6,1 miliarde dolari - in 2008 in sectorul aerian.