Cotidianul „Le Monde“ prezinta o analiza a posibilei reconfigurari a industriei energetice europene, dupa deschiderea totala a pietelor de profil.

Ziarul francez considera ca grupul rus Gazprom va fi cel mai important distribuitor de gaze naturale de pe pietele europene - mai ales ca rusii intentioneaza deja sa-si ocoleasca partenerii din diferite tari si sa vanda direct catre beneficiari.

Gigantul Gazprom intentioneaza sa vanda gaze naturale direct companiilor si colectivitatilor locale din Franta, a declarat pentru La Tribune Stanislav Tigankov, director pentru afaceri internationale al gigantului rus. Intentia companiei ruse ar putea bulversa piata franceza de gaze naturale, punand intr-o situatie delicata grupul Gaz de France (GDF). Gazprom este, din 1975, unul din principalii furnizori de materii prime energetice pentru firma franceza. „Obiectivul nostru este sa acoperim 10% din piata franceza“, a afirmat oficialul rus.

Totusi, Stanislav Tigankov a subliniat ca Gazprom nu vrea sa rupa contractele de aprovizionare pe termen lung cu GDF si nici sa vanda direct catre clientii furnizorului francez. „Dar de fiecare data cand un client va dori sa-si schimbe furnizorul, apare o oportunitate pentru noi“, a aprecizat el, inainte de a adauga ca „din experienta, noi suntem interesati de marii clienti industriali“. Oficial, GDF nu a interpretat aceasta propunere ca pe o declaratie de razboi, laudand chiar „binefacerile deschiderii pietei“. GDF detine 80% din piata franceza, devansand companiile Total (10%), Suez (5%), Eni, E.ON, BP si regiile municipale (care au impreuna restul de 5%).

Citeste si:

Rusia beneficiaza de un avantaj enorm: detine un sfert din rezervele mondiale de gaze naturale, dintre care 87% sunt exploatate de Gazprom. Daca ar fi o tara, Gazprom s-ar clasa pe al treilea loc la depozite de hidrocarburi, dupa Arabia Saudita si Iran, apreciaza „Le Monde“.

„Gigantul rus are acces la resurse intr-un moment in care consumul de gaze este in crestere“, noteaza Damien Heddebaut, res-ponsabil pe departamentul energetic la Eurostat, biroul european de statistica. In 2010, Gazprom spera sa vanda europenilor 180 de miliarde de metri cubi de gaz, fata de 145 de miliarde cat a furnizat in 2004.

Interesul afisat de Gazprom pentru Franta confirma ambitiile sale in privinta Vechiului Continent, caruia ii furnizeaza deja 27% din gaze, putand ajunge in urmatorii 15 ani sa acopere 40% din piata europeana.

Extinderea catre Europa se datoreaza preturilor mici pe care grupul rus il incaseaza pe piata interna, unde este constrans sa vanda 1.000 de metri cubi de gaze cu 30 dolari, cand ar putea comercializa aceeasi cantitate in Europa de Est pentru 150 dolari. „In cursul urmatoarelor doua decenii, o companie ar putea modifica echilibrul de forte de pe piata europeana a energiei: Gazprom“, afirma analistii de la Wood Mackenzie. Cu o singura conditie: sa gaseasca in fondurile sale si la partenerii sai 240 miliarde dolari pentru a investi pana in 2020.