Liliana Solomon este, de la 1 noiembrie 2005, CEO Connex-Vodafone. S-a intors in Romania cu scopul de a readuce compania pe primul loc pe piata. Pentru acest an se anunta introducerea de noi pachete de servicii, iar cea mai importanta masura este ieftinirea roamingului.

De ce a optat Vodafone pentru o romanca la conducerea Connex-Vodafone?

Cred ca Vodafone a ales o persoana pe care a considerat-o potrivita si capabila sa conduca operatiunile din Romania, dincolo de nationalitate. Experienta pe care o am in telecomunicatii, intelegerea modului in care trebuie condus un business, poate ca si personalitatea mea sint doar citeva criterii care au dus la aceasta decizie. Sigur ca este un avantaj sa cunosc limba si, nascindu-ma si crescind aici, inteleg si contextul social si cultural, insa cu siguranta ca nu acesta a fost motivul principal pentru care am fost angajata. Cred ca in afaceri multiculturalitatea este la ea acasa si criteriile de competenta si experienta profesionala sint mai importante decit nationalitatea persoanei.

Aveti deja citeva luni de cind lucrati in Romania. Cum vi se pare piata romaneasca?

Este o piata dinamica si deschisa la nou, pentru care inovatia este ceva foarte important. Este greu sa vorbesti despre un profil unic al consumatorului de servicii de comunicatii mobile, deoarece pe piata exista mai multe segmente, determinate de nevoile de comunicatii. De obicei, cind vorbim de consumatori, incercam sa intelegem ce nevoi au si sa dezvoltam produse in functie de nevoile lor. Segmentul de business are alte nevoi decit cel de consumer, de pilda.

Oferta de vacanta

Ce pachete veti aduce in Romania?

Lucram deja la citeva produse devenite clasice in grupul Vodafone. Unul este Vodafone Passport, care se adreseaza in primul rind segmentului care calatoreste si care are nevoie sa comunice cind e in afara Romaniei. Prin Passport, utilizatorul va plati taxa pe convorbire, iar apoi toate minutele vor fi la tariful national. Va oferi transparenta, pentru ca utilizatorul va sti si cit este taxa, si cit este minutul. Asta da un control asupra sumei platite. Va fi mult mai ieftin decit produsul anterior de roaming si astfel vom incuraja utilizatorii sa foloseasca telefonul si cind nu sint in tara. Vrem sa introducem acest nou serviciu in vara, inainte de a incepe vacantele.

Veti lansa oferte si pentru alte categorii?

Da, un alt produs va fi Vodafone Simply, care a fost bine primit pe pietele europene. Se adreseaza celor care folosesc in special serviciile de telefonie pentru voce si este conceput pentru anumite segmente, cum ar fi persoanele mai in virsta, care cauta un telefon cu un ecran mare, usor de utilizat. Este vorba despre terminale simple, fara camere, fara nimic, destinate doar pentru apeluri. Din cercetarile pe care le-am facut, reiese ca sint persoane care vor un astfel de serviciu simplu, pentru a vorbi la telefon cu cei dragi.

Play devine Vodafone Live

Care sint asteptarile de la 3G?

3G este tehnologia viitorului, deoarece costurile de operare sint mai mici, pentru ca este o tehnologie mai eficienta. Pe de alta parte, experienta utilizatorului este mult mai buna, deoarece viteza este net superioara celei oferite prin serviciile 2G. Cred ca pe masura ce reteaua 3G se dezvolta, multi utilizatori vor incepe sa aprecieze serviciile si avantajele noii tehnologii.

Se va diversifica oferta de continut?

Vom introduce si Vodafone Live, o combinatie intre servicii de informatie si de divertisment (infotainment), care vor fi oferite prin portalul Vodafone Live! Utilizatorii vor putea sa-si aleaga servicii precum: informatii de bursa, sport, mobile TV, serviciul radio dj, prin care pot sa-si faca playlist personalizat - un serviciu concurent cu iPod-ul. Vom avea jocuri, o intreaga gama diversificata de continut. Portalul Play va fi migrat spre Vodafone Live, dar va dura citeva luni.

Bani pentru investitii

In momentul de fata, Connex-Vodafone este pe locul al doilea ca numar de utilizatori pe piata de telecomunicatii din Romania, dupa Orange. Aveti fixat un termen pina la care sa reveniti pe primul loc?

Raspunsul la prima intrebare este da. Cred ca pentru a cistiga, mai intii trebuie sa-ti doresti acest lucru. Dorim sa fim cei mai buni. Cred ca si faptul ca acum sintem 100% Vodafone si facem parte din cea mai importanta firma de comunicatii din lume ne va ajuta, si prin brand-ul pe care-l vom introduce pe piata romaneasca, dar si prin suportul pe care-l vom primi de la Grup. Investitia Vodafone in Romania este o pe termen lung, nu pe termen scurt, si asta schimba foarte mult strategia firmei. Avem un termen, dar nu pot sa vi-l spun din motive care tin de confidentialitatea strategiei noastre. Oricum, dorim sa ajungem acolo.

In prezent, pe piata din Romania sint patru companii de telefonie mobila. Considerati ca mai este loc pentru inca un operator?

Teoretic da. Piata romaneasca este o piata mare, cu 22 de milioane de locuitori, a doua din Europa Centrala si de Est, dupa Polonia. Sint insa anumiti factori care trebuie luati in considerare. Este deja concurenta, iar preturile sint printre cele mai scazute din Europa. Pe de o parte, trebuie sa ne uitam la ceea ce se intimpla pe plan macroeconomic, si ma refer la ceea ce se intimpla prin alinierea Romaniei la comunitatea europeana.

Vedem ca preturile la electricitate si gaze au crescut, pretul petrolului a crescut din cauza factorilor geopolitici, pe de alta parte, chiriile, preturile pentru spatiile de birouri continua sa creasca, iar salariile cresc si ele, pentru a tine pasul cu inflatia. Inflatia este 7-8%, iar salariile trebuie sa creasca mai mult decit inflatia, cu 10-15%. In cazul in care comparam ultimii ani, vedem o crestere a costurilor si o scadere a tarifelor. Daca acest fenomen continua, trebuie sa ne gindim in ce masura un nou intrat pe piata, care trebuie sa-si atraga clientii noi si sa investeasca sute de milioane pentru a avea o retea, va avea posibilitatea sa-si recupereze investitia si sa obtina un profit.

Incertitudinea tarifelor

Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii anunta reglementari pentru a creste concurenta pe piata telefoniei mobile, precum roaming-ul national si intrarea operatorilor virtuali. Care credeti ca vor fi efectele?

ANRC isi face anumite calcule si are anumite modele, dar, din punctul de vedere al operatorilor, nimeni nu va investi in Romania daca nu vede o sansa de a scoate un profit. Tarifele de interconectare sint mult mai mici in Romania decit in alte tari europene. Pentru un minut se plateste mult mai putin decit in Germania sau Marea Britanie. Daca reglementarea va fi de asa natura incit aceste tarife sa mearga si mai departe in jos, atunci cifra de afaceri va suferi si intrebarea este daca profiturile vor fi suficient de mari pentru a se investi in retea si in introducerea de noi servicii.

Dupa parerea mea, Romania are mult mai mare nevoie ca acesti bani sa se investeasca in retea, in dezvoltarea infrastructurii. O decizie de a reglementa mult prea mult aceasta industrie ar putea fi in detrimentul dezvoltarii tarii din punct de vedere macroeconomic si cred ca acest lucru trebuie luat in vedere la adoptarea deciziilor in aceasta directie.

Cum credeti ca vor evalua tarifele la convorbiri? Vor scadea?

In Germania, tarifele sint intre 15 si 20 eurocenti pe minut, asta cind cumperi un pachet promotional, iar SMS-ul este 15 eurocenti. In Romania, un SMS costa intre 7 si 10 centi, iar minutele la postpaid sint intre 10 si 14 centi, depinzind de numarul de minute. Sintem mult sub pretul european. Tariful de interconectare este in Anglia de 12 eurocenti pe minut, la noi este 10 centi. Pe partea de interconectare, piata depinde mult de regimul de reglementare, deci de ANRC. Pentru tarifele la convorbiri, piata este competitiva si fiecare companie isi face calcule
si poate sa ofere anumite tarife.

A inceput cu fixul si a ajuns la mobil

Liliana Solomon a intrat in domeniul telecomunicatiilor ca angajat al unei companii de telefonie fixa. A trecut la telefonia mobila in anul 2000, dupa ce Deutsche Telekom a intrat pe piata britanica prin compania T-Mobile.

Liliana Solomon spune ca a ales domeniul telecomunicatiilor in 1994. „Decizia de a intra in telecomunicatii am luat-o in 1994, cind am ajuns la INSEAD. Ma gindeam in ce directie sa merg. Piata de telecomunicatii era inainte de liberalizare si citeva firme mari care se pregateau sa intre pe aceasta piata angajau oameni. Mi s-a parut ca industria de telecomunicatii ofera o sansa fantastica si unica. Mi s-a parut interesant contextul, sa intru intr-o industrie in care regulile jocului se schimba. Primul job a fost in Germania, in telefonia fixa”, spune Liliana Solomon.

In 1998 a fost ofertata de Deutsche Telekom. Cartea ei de vizita spune ca a fost, printre altele, Chief Financial Officer al T-Mobile, vicepresedinte executiv al Deutsche Telekom si CFO al companiei Cable&Wireless.

Sprijin de la familie

Cind vorbeste despre momentele importante din viata, primul pe care-l spune este ca in cariera este foarte important sprijinul familiei. „O alegere foarte importanta a fost cind mi-am ales sotul. Nu poti sa ai o cariera fara sa te sustina familia. A fost cu siguranta un loz cistigator.Un alt moment important a fost decizia de a merge la INSEAD si, daca ar fi sa-mi retraiesc viata, as lua-o din nou de la capat”, mai spune Liliana Solomon. Alte decizii importante, pe care nu le regreta, sint acceptarea postului de la T-Mobile, acceptarea ofertei de la Vodafone si venirea in Romania. „Sint impresionata de nivelul industriei de telefonie mobila, de oamenii care sint aici si de nivelul care s-a atins”, mai spune Liliana Solomon.

Connex se inroseste in acest an

In citeva luni, verdele specific Connex va fi inlocuit de rosul celor de la Vodafone. Campania de rebranding se va incheia in scurt timp. Mai mult va dura schimbarea la fata a magazinelor.

In citeva luni, verdele de Connex va deveni amintire. Procesul de rebranding, demarat inca de anul trecut, se va finaliza o data cu inrosirea tuturor magazinelor din tara. Se asteapta cu interes efectele acestui proces. In urma unei operatiuni asemanatoare, Orange a cunoscut o ascensiune spectaculoasa pe piata din Romania. De aceea, analistii spun ca, in mare masura, sansele Connex-Vodafone de a reveni pe primul loc pe piata telefoniei mobile depind de reusita acestui proces.

Mai e putin

Conducerea companiei mizeaza pe asteptarile clientilor. „Am inceput procesul de rebranding in urma cu citeva luni si in acest an vom deveni 100% Vodafone. Va fi un an foarte interesant. Stim ca clientii si piata asteapta rebrandingul in Vodafone si promitem sa nu-i dezamagim”, spune Liliana Solomon, presedintele Connex-Vodafone. Se mizeaza si pe pachetele Vodafone care vor fi lansate in Romania, precum Vodafone Passport sau Vodafone Simply. Primul pachet Vodafone introdus pe piata romaneasca a fost Vodafone Family.

Litigiu rezolvat

In calea procesului de rebranding a stat litigiul cu compania Telemobil, care detine operatorul Zapp. Aceasta a inregistrat in Romania marca Vodafone si astfel compania engleza nu-si putea utiliza numele pe piata autohtona. S-a apelat la instanta pentru solutionarea acestui litigiu. In cele din urma s-a ajuns la o intelegere, iar termenii sint inca un secret.