FADERE reclama faptul ca de 20 de ani romanii din Diaspora asteapta ca politicienii romani sa se puna de acord si sa promulge o lege care sa inlesneasca dreptul la vot, in contextul in care distantele dintre sectiile de vot din Diaspora sunt foarte mari, uneori ajungand si la 500 de km. Astfel, votul electronic, votul prin corespondenta ar facilita votul cetatenilor de peste granita

„Este o jignire adusa romanilor din afara granitelor de aceea cerem Guvernului Romaniei sa modifice de urgenta aceasta Hotarare de Guvern. Cerem Domnului Victor Ponta si Domnului Crin Antonescu sa caute forme prin care sa inlesneasca dreptul la vot al romanilor din Diaspora „a declarat Daniel Tecu, presedinte FADERE.

El avertizeaza ca ordonanta de urgenta va limita considerabil numarul votantilor din afara Romaniei.

Care sunt prevederile ordonantei de Guvern

Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta privind operationalizarea Registrului electoral si modificarea Legii 33/2007 referitoare la alegerile pentru Parlamentul European, programate pentru luna mai a acestui an, dar nu a transmis inca detalii legate de continutul acestui document.

Citeste si:

Ordonanta prevede, pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, ca acestia sunt inscrisi in Registrul electoral cu nume, data nasterii, CNP, tara de resedinta si numarul si data de eliberare a pasaportului. OUG introduce un alineat nou in Legea 35/2008 la articolul 22 si modifica alte alineate ale acestuia, conform Mediafax.

Alineatul 1, care in forma initiala definea Registrul electoral, prevede, in urma modificarii ca: Autoritatea Electorala Permanenta asigura administrarea si suportul tehnic necesar functionarii Registrului electoral, coordonarea si indrumarea metodologica a persoanelor autorizate sa opereze in Registrul electoral, precum si controlul respectarii dispozitiilor legale incidente in domeniu.
O alta modificare stabileste: "Inregistrarea si actualizarea datelor de identificare a cetatenilor romani cu drept de vot inscrise in Registrul electoral se realizeaza, in mod permanent, de catre persoane autorizate de primari, prin dispozitie, cu sprijinul filialelor si birourilor Autoritatii Electorale Permanente. Persoanele autorizate de primari, prin dispozitie, opereaza direct in Registrul electoral, pe baza documentelor oficiale prezentate de persoana interesata sau comunicate de autoritati, potrivit atributiilor ce le revin conform legii".
Alineatul 5 al articolul 22 este modificat, continand prevederi separate pentru cu alegatorii cu domiciului in Romania si cei cu domiciliul in strainatate.
Pentru cei cu domiciliul in Romania, datele care vor fi inscrise in Registrul electoral sunt: numele si prenumele, precum si numele avut inaintea casatoriei sau a modificarii administrative a numelui; data nasterii; CNP; tara de resedinta, daca e cazul; adresa de domiciliu; adresa de resedinta si perioada de valabilitate a acesteia; seria si numarul cartii de alegator; seria si numarul actului de identitate; data emiterii actului de identitate si data expirarii acestuia.
Un alineat nou este introdus pentru alegatorii cu domiciliul in strainatate, in cazul carora vor fi inscrise in registru: numele si prenumele, precum si numele avut inaintea casatoriei sau a modificarii administrative a numelui; data nasterii; CNP; tara de resedinta, daca e cazul; precum si numarul pasaportului si data eliberarii acestuia.
In legea electorala existau deja si au fost mentinute alineatele 6 si 7 care prevad ca, "odata inscris in Registrul electoral cu adresa de domiciliu, alegatorul poate adresa AEP o cerere pentru inscrierea sa cu adresa de resedinta", precum si ca "cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate, precum si cetatenii romani cu domiciliul in tara aflati temporar in strainatate, la cererea lor, se inscriu in Registrul electoral cu datele corespunzatoare cu datele corespunzatoare ultimei adrese de domiciliu sau de resedinta".