Propunerile Ministerului Finantelor au fost postate pentru consultare pe site-ul institutiei. Dupa o prima faza de consultari preliminare in perioada urmatoare, Ministerul Finantelor va pune in dezbatere publica un proiect de modificare a Codurilor fiscal si de procedura fiscala.

"Scopul acestui nou pachet de simplificare este sa incurajeze plata online a tuturor taxelor si impozitelor, dar si sa reduca povara administrativa pentru persoanele fizice si pentru mediul de afaceri. Totodata, sunt incluse propuneri care vizeaza stimularea investitiilor precum si a formarii profesionale", a declarat Anca Dragu, ministrul Finantelor Publice.

Guvernul se lauda pe YouTube cu masurile de debirocratizare

Guvernul se lauda pe YouTube cu masurile de debirocratizare

Simplificari si facilitati pentru persoane fizice

Platile online

Ministerul Finantelor are in vedere extinderea documentelor acceptate ca dovada a platii in relatia cu institutiile publice, pentru toate modalitatile de plata existente la nivel national (internet banking, mobile banking, terminale de plata si ATM-uri apartinand institutiilor de credit).

Masura isi propune sa incurajeze utilizarea mijloacelor de plata moderne de catre cetateni prin reglementarea acceptarii ca dovada a platii, de catre toate institutiile publice, a documentelor care atesta realizarea tranzactiilor atat la ghiseu, cat si in online.

Exemplu: O persoana care isi plateste taxele de pasaport prin internet banking sau mobile banking, cand merge la ghiseul institutiei pentru depunerea documentelor si ridicarea pasaportului, poate prezenta ca dovada a platii un print de pe telefon sau calculator sau completa o declaratie pe proprie raspundere cu detaliile platii. Daca institutia catre care trebuie sa faca dovada platii are dezvoltate aplicatii interactive, atunci cel care face plata poate transmite electronic dovezi ale platii.

Blocarea/deblocarea conturilor bancare in timp real intre ANAF si banci

Ministerul Finantelor, prin ANAF, propune dezvoltarea metodelor electronice de blocare/deblocare a conturilor bancare in timp real intre administratia fiscala si institutiile de credit la care acesti contribuabili au deschise conturi bancare. In acest fel pot fi inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, intarzieri care, de cele mai multe ori, afecteaza activitatea contribuabililor.

Din toamna, adeverintele de venit si certificatele de atestare fiscala vor putea fi cerute si transmise online catre institutiile publice beneficiare.

Citeste si:

Concret, de la 1 noiembrie 2016, ANAF va pune la dispozitie celorlalte institutii publice, inclusiv primarii, pe baza de protocol de schimb de informatii, parghiile necesare in vederea transmiterii, in format electronic, a documentelor ce atesta situatia fiscala a contribuabililor, in vederea acordarii, de catre institutiile respective, a unor drepturi legale.

Implementarea noului sistem creeaza premisele eliminarii prezentei unui numar semnificativ de contribuabili la ghiseele ANAF tinand cont de faptul ca, anual, administratiile fiscale elibereaza in medie peste 5 milioane de adeverinte de venit si peste 300 de mii de certificate de atestare fiscala.

Introducerea unui regim special de TVA pentru agricultori

Ca urmare a dificultatilor majore pe care le au agricultorii in aplicarea regimului normal de TVA, Ministerul Finantelor propune un regim simplificat. Pentru livrarile de produse agricole/serviciile agricole, agricultorii nu vor avea obligatiile ce revin celor care aplica regimul normal de TVA, respectiv: sa se inregistreze in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire de 220.000 lei, sa colecteze TVA, sa emita facturi, sa tina jurnale de vanzare/cumparare sau alte evidente in scopuri de TVA, sa depuna decontul de TVA, etc.

Masura se aplica atat in cazul persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, cat si a intreprinderilor individuale sau familiale.

Ce spune Ciolos la 2 luni de la adoptarea masurilor de debirocratizare

Ce spune Ciolos la 2 luni de la adoptarea masurilor de debirocratizare

Scutire plata impozitului pe cladiri si terenuri pentru anumite categorii de persoane

La capitolul “Impozite si taxe locale”, propunerile Ministerul Finantelor prevad reintroducerea scutirii (aplicate pana la 31 decembrie 2015) de la plata impozitului pe cladiri si terenuri si pentru sotii/sotiile persoanelor cu handicap grav, accentuat si cele incadrate in gradul I de invaliditate. Totodata, de la inceputul acestui an, beneficiaza de scutire si reprezentantii legali ai minorilor cu handicap, motiv pentru care scutirea este extinsa si pentru sotii/sotiile acestora.

Masuri de simplificare si facilitati fiscale pentru mediului de afaceri

Extinderea perioadei pentru scutirea de impozit a profitului reinvestit

De propunerea pentru extinderea perioadei de aplicare a facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit ar urma sa beneficieze toti contribuabilii care investesc in active precum echipamente tehnologice, calculatoare si echipamente periferice, programe informatice. Masura este propusa pentru stimularea economiei prin sustinerea investitiilor.

Facilitati pentru pregatirea profesionala a tinerilor

Ministerul Finantelor propune acordarea de facilitati societatilor interesate de programe de calificare profesionala. Este vizata introducerea in Codul fiscal a unor prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate de agentii economici cu pregatirea teoretica si/sau practica a elevilor si studentilor si a altor categorii de persoane care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare intr-un cadru institutionalizat. In prezent, exista doar reguli care permit scaderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu burse private acordate de persoanele juridice elevilor, studentilor si doctoranzilor, in anumite limite.

Renuntarea la regim impozitare pentru microintreprinderi

Ministerul Finantelor si-a indreptat atentia si spre societatile care fac investitii si care, desi nu au inca venituri, sunt obligate sa aplice un regim ce nu le permite recuperarea pierderilor fiscale. In acest sens, in pachetul de masuri propuse, Ministerul Finantelor introduce posibilitatea de a renunta la aplicarea regimului de impozitare pentru microintreprinderi prin reducerea plafonului capitalului social la infiintare de la 25.000 euro la 10.000 euro (echivalentul a 45.000 de lei).

Acordarea de beneficii contribuabililor care si-au pierdut temporar condul de TVA

Ministerul propune facilitati pentru cei care isi redobandesc codul de TVA in sensul acordarii beneficiilor pierdute in perioada aferenta anularii codului. Astfel, le acorda dreptul sa refactureze cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA. Beneficiarii lor vor putea sa deduca acest TVA pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat.

Masuri de simplificare destinate mediului de afaceri

Propune eliminarea obligatiei de inregistrare in Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectueaza operatiuni intracomunitare (livrari intracomunitare, achizitii intracomunitare s.a). Este o prevedere existenta acum care presupune prezentarea a numeroase documente, in conditiile in care au fost dezvoltate alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale.

Eliminarea obligatiei de a depune trei declaratii

Totodata, institutia are in vedere suspendarea pana la data de 31 decembrie 2019 a obligatiei depunerii a trei declaratii informative (cod 392A, 392B si 393) prin care se reduc sarcinile administrative ce revin contribuabililor cu o cifra de afaceri mai mica de 220.000 de lei sau care presteaza servicii de transport international.

Comerciantii de produse accizabile la care acciza a fost platita nu trebuie sa se mai inregistreze

In ceea ce-i priveste pe comerciantii angro si en detail de produse accizabile pentru care accizele sunt deja platite, acestia nu vor mai avea obligatia de inregistrare la autoritatea competenta. Masura conduce la simplificarea activitatii lor nu doar prin eliminarea obligatiei de inregistrare, ci si prin eliminarea posibilelor sanctiuni pecuniare (amenda) sau a suspendarii activitatii pe o perioada de la 1 la 3 luni.

Antrepozitarii autorizati pentru productia de vin linistit nu vor mai avea obligatia de constituire a garantiei minime si nici obligatia de respectare a conditiei referitoare la existenta unui capital social minim, stabilit in functie de nivelul productiei.

In prezent, producatorii de vin trebuie sa constituie o garantie minima, care sa acopere riscul de neplata al accizelor si sa faca dovada detinerii unui capital social minim stabilit in functie de nivelul productiei. Acest lucru presupune indisponibilizarea nejustificata a unor sume. Ministerul Finantelor vine in sprijinul acestora - nu vor mai trebui sa garanteze si, implicit, sa-si blocheze sume in contul acestor accize.

Sursa foto: Agerpres Foto