Strainii care au ajuns in Romania nu au rezistat in fata unui paharel de horinca maramuresana sau a unui bulz cu branza de burduf, ducand cu ei amintirea unei Romanii pline de savoare. Ar putea acestea cuceri piata occidentala ca brand? Probabil, daca romanii ar fi mai agresivi si mai insistenti in promovarea lor, apreciaza expertii. Cu ce produse se poate asocia Romania?
Specialistii guvernamentali sau din mediul privat nominalizeaza cultura, IT-ul, mobila, textilele, vinurile si produsele alimentare ca domenii importante pentru realizarea unor produse romanesti cu un brand puternic in afara granitelor, scrie Rompres.

Cand vine vorba de imaginea Romaniei, apare un mare semn de intrebare. Romania e un mare zero, porneste cu o farfurie curata, in schimb, si e bine ca nu are o imagine negativa, declara anul trecut Jack Trout, un guru al marketingului mondial.

In opinia lui Iuliu Winkler, ministrul delegat pentru comertul exterior, un produs de export, relativ cunoscut, este vinul. 'Acum, este adevarat, nu constituie o mare afacere, dar are potential '. Pe de alta parte, numarul mare de romani specialisti in IT care s-au raspandit in lumea larga arata ca si acest domeniu are o imagine deosebita in afara tarii.

'Ne-am putea face o marca din acest domeniu', este de parere ministrul Winkler. Sursa eventualelor diferente trebuie cautata in viziune si expertiza, nu intr-un specific local. in acest moment, pretul redus este cea mai importanta caracteristica a unei parti importante din IT-ul exportat. Cu toate acestea, nu se exporta produse proaste, pentru ca in IT exigenta clientului e maxima.

Cititorii Wall-Street prefera masina si banca

Produsele IT romanesti sunt cel putin egale calitativ cu cele de pe pietele externe, dar au preturi mici in incercarea de a supravietui pe pietele externe. Dar, fara o strategie clara, coerenta si in concordanta cu evolutia Romaniei in contextul economiei mondiale, ea ramane doar un nume legat de cel al lui Dracula sau, mai nou, al Daciei Logan.

Dintre cele mai relevante branduri romanesti oferite pe piata romaneasca, dar si in exterior, cititorii Wall-Street prefera Dacia Logan a fi cel mai puternic. Astfel, la intrebarea "Care credeti ca este brandul romanesc cu cel mai mare impact?", 48,18% dintre respondenti eu preferat brandul Logan. La o distanta foarte mare se claseaza BCR cu aproape 20% si Ursus cu 8,66%. Constatam ca, in total, din cei 4275 de respondenti inregistrati, aproape jumatate mizeaza pe unul dintre cele mai "proaspete" marci din Romania: vedeta Logan

Romania a negociat cu Uniunea Europeana aproximativ 120 de produse alimentare si bauturi traditionale romanesti, cu denumiri de origine recunoscute. Acestea au mari sanse sa promoveze imaginea Romaniei in afara granitelor. Este vorba, de exemplu, de branduri de origine , ca salamul de Sibiu, carnatii de Plescoi sau lactatele, care cuprind 20 de tipuri de branza, 27 de feluri de cascaval si opt tipuri de telemea. Unul dintre pasii facuti pentru promovarea produselor autohtone a fost si recunoasterea si protejarea denumirilor de origine geografica.

39 de marci toponomice

In momentul de fata, lista cu denumiri geografice pentru bauturi spirtoase are 39 de marci. Printre acestea, tuica de Valea Milcovului, cea de Buzau, de Arges sau de Zalau, palinca de Bihor, de Ardeal sau de Maramures. De asemenea, tara noastra ar putea fi promovata ca tara produselor alimentare bio, care sunt foarte cautate in Vest.

Privita ca tara traditionala si putin industrializata, deci putin poluata, Romania ar putea exporta cu succes pe piata comunitara produsele alimentare organice. Dintre tarile europene, ea are cea mai mare suprafata de pamant pe care nu s-au folosit niciodata pesticide. si, trebuie sa recunoastem, mana de lucru este foarte ieftina. De exemplu, rosiile sunt deja apreciate pentru savoarea lor, pierduta de mai multe decenii in Europa occidentala.

Produsele mestesugaresti pot deveni si ele 'un brand' de nisa, cu conditia de a promova traditii autentice, pastrate neschimbate de sute de ani, pe o piata care si-a uitat propriile traditii si obiceiuri sub imensa presiune a societatii tehnologice si informationale.

Organizatia internationala Superbrands, fondata in anul 1995 in Marea Britanie, a condus recent si in Romania un studiu de caz asupra brand-urilor de succes, alegand din peste 2000 de brand-uri consacrate pe piata interna, circa 500 care au fost votate si validate pentru programul Superbrands. Dintre acestea, 30 la suta sunt nascute si crescute in Romania. Printre numele aflate in top se afla Borsec, Dacia, Petrom, Murfatlar, Algocalmin, Mobexpert, Gerovital, Sensiblu, Flamingo, Ana Aslan, Rompetrol, Arctic si Dorna.

IT-ul romanesc - un brand puternic

Cum se vede, un brand romanesc poate fi definit mai mult decat prin tara de origine, cat si prin faptul ca reprezinta o solutie creativa sau o solutie de design a produsului, care este autentic romaneasca. Eventual, o personalitate. Recent, Brand Academy a realizat pe Internet un studiu referitor la brandurile romanesti, luand in calcul brandurile produse, servicii si personalitati, branduri care s-ar putea constitui in elemente identitare ale brandului Romania.

Primele doua locuri au fost ocupate de branduri produse, BitDefender si Dacia, dar 19 din cele 25 de pozitii ale clasamentului au fost ocupate de branduri personalitati, de la Ana Aslan, situata pe locul 3 ( exemplu de brand personalitate & produs, respectiv spa & produse cosmetice), trecand prin Mircea Eliade, Mihai Eminescu, Angela Gheorghiu, George Enescu, Constantin Brancusi, Sergiu Celibidache, Gheorghe Hagi.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri