Actele de caritate facute de persoanele publice sau de catre companii ar trebui promovate, pentru ca astfel de exemple ii pot determina si pe altii sa actioneze la fel, a declarat pentru wall-street.ro, Despina Andrei (foto), private fundraising and partnerships manager in cadrul UNICEF Romania.
“Categoric este bine ca o personalitate sa spuna cand face o donatie, pentru ca este un exemplu, iar la noi este nevoie de alti cativa zeci de ani pentru ca societatea sa se mobilizeze si un lucru obisnuit sa intre in normalitate. Acum vorbim despre cateva exemple pozitive si, pentru ca sunt putine, se vorbeste mai mult decat in alta parte despre ele. Dar, daca intra intr-o uzanta, nu se va mai vorbi despre acest lucru la acelasi nivel. Da, este foarte bine ca oamenii care fac astfel de gesturi sa vorbeasca despre ele. Cred ca este mai putin potrivit sa spui public cand ajuti un prieten sau pe cineva intr-o situatie foarte delicata. Dar daca ai facut un eveniment, ai facut ca un proiect o idee sa supravietuiasca… aceste lucruri ar trebui spuse”, explica Despina Andrei.

Managerul se ocupa de strangerea de fonduri pentru UNICEF Romania din 2006, anterior lucrand peste 12 ani pentru Alsa Boutiques, cel mai mare retailer de lux de pe piata locala, care are in portofoliu branduri precum Max Mara, Emporio Armani si Ermenegildo Zegna. Ultima functie ocupata in companie a fost cea de director de marketing si vanzari.

Buget de 3,5 milioane de dolari pentru UNICEF Romania

UNICEF Romania a avut in 2011 un buget de 3,5 milioane de dolari, organizatia actionand in patru zone: educatie, sanatate, protectia copiilor si monitorizarea drepturilor acestora. Din 2013, UNICEF Romania va actiona si pentru sustinerea adolescentilor vulnerabili.

“Anul acesta vom continua campania <<Hai la scoala>>, pe care am inceput-o in 2010 si pe care vrem sa o desfasuram cel putin patru ani ca sa putem evalua rezultatele pe un ciclu scolar, dar vom adauga si o alta directie de interventie, cea in beneficiul adolescentilor”, afirma managerul UNICEF.

In ultimii doi ani, peste jumatate din bugetele UNICEF Romania au mers catre zona de educatie, aceasta fiind urmata de proiectele pentru sanatate.

“La companiile cu care am lucrat noi am vazut ca este mai mult interes de a investi in educatie. Daca ar fi facut insa un studiu la nivel national, probabil ar reiesi ca este vorba de sanatate, pentru ca sanatatea este mult mai mediatizata, iar oamenii sunt mai sensibili la problemele de sanatate”, spune Despina Andrei.

Companiile doneaza, in general, intre 20-100.000 de euro anual

Domeniile din care provin cele mai multe companii cu care lucreaza UNICEF sunt din zona bancara, retail si bunuri de larg consum (FMCG). Pe de alta parte, organizatia lucreaza pentru fiecare campanie de strangere de fonduri prin SMS sau apel telefonic cu operatorii de telecomunicatii Orange, Vodafone, Cosmote si Romtelecom, precum si cu BRD – Groupe Société Générale pentru donatiile bancare ale persoanelor fizice.

In general, companiile ofera sume intre 20.000 - 100.000 de euro anual catre initiative si proiecte.

Pe de alta parte, companiile pot sprijini UNICEF prin organizarea unor evenimente in parteneriat. De exemplu, in 2008, compania Sofmedica a organizat un eveniment care a dus la strangerea a 150.000 de euro, fondurile fiind folosite pentru infiintarea unui sectii de dializa la domiciliu la Spitalele Fundeni si Grigore Alexandrescu din Bucuresti si pentru imbunatatirea conditiilor dintr-o maternitate din Resita. Evenimentul a dus la strangerea celei mai mari sume la o gala UNICEF.

La nivel global, CSR nu inseamna sponsorizari. O companie poate face mai mult decat o donatie

„Eu cred ca o companie face mult mai mult pentru societate decat o donatie. La nivel global, CSR nu inseamna sponsorizari. In Romania inca inseamna asta si va mai fi asa inca trei - cinci ani. Pe de alta parte, daca in anii 2006 si 2008 primeam donatii de la multinationale si companii medii si mari romanesti, de cand s-a instaurat criza, lucram aproape numai cu companii multinationale”, afirma Despina Andrei.

Reprezentata UNICEF adauga ca oamenii de afaceri romani vor sa faca donatii si isi dau seama ca organizatiile non-profit au nevoie sa primeasca sume pe perioade mai lungi de timp pentru ca proiectele dezvoltate de acestea sa fie sustenabile.

“Ei sunt bombardati cu cereri de sponsorizare primite de la toate organizatiile si isi doresc sa raspunda pozitiv. Dar, in acelasi timp, vor sa ajute la crearea unor mecanisme de strangere de fonduri, pentru ca le este foarte greu sa spuna <<da>> la 50 de cereri de finantare in fiecare luna. Un om de afaceri care are notorietate si care a ajutat foarte mult in zona aceasta este Camelia Sucu”, spune Despina Andrei.

Din bugetul de circa 3,5 milioane de dolari al UNICEF pe 2011, aproximativ doua milioane au provenit din fonduri stranse de comitete nationale si donatii guvernamentale. Restul de 1,5 milioane de dolari au fost stransi la nivel local, banii provenind de la companii si persoane fizice in urma campaniilor derulate.

UNICEF si-a inceput activitatea in Romania in 1991, iar pana in 2006 toti banii pentru dezvoltarea de proiecte in tara noastra au provenit din fonduri internationale. Practic, strangerea de fonduri pentru UNICEF Romania a inceput in 2006.

40% din fondurile stranse de UNICEF Romania sunt de la persoane fizice. In strainatate procentul este dublu

Daca in alte tari in care UNICEF este activ in strangerea de fonduri, in jur de 80% din suma donata provine de la persoane fizice, iar restul de la companii, in Romania procentul este la jumatate.

“La noi inca predomina donatiile companiilor si vrem sa dezvoltam o baza de donatori care sa ofere contributii lunare. Acum toate organizatiile care strang fonduri in Romania deruleaza campanii de strangere de fonduri punctuale, pentru anumite proiecte. In felul acesta organizatia nu are niciun fel de sustenabilitate si predictibilitate pentru perioade mai lungi. Dupa care va trebui sa faca o alta campanie. La fiecare inceput de an trebuie sa ne reinventam si sa o luam de la capat, sa facem un plan de campanii cu care sa strangem fondurile necesare. Nu stim 100% pe ce ne putem baza in 2013, pentru ca inca nu avem foarte multe astfel de donatii lunare”, afirma Despina Andrei.

Ea adauga ca romanii prefera sa faca donatii punctuale pentru ca inca nu suntem obisnuiti sa facem promisiuni pe termen lung.

Cand vrei sa sustii o cauza, investesti in ea pe termen lung

“Noi vedem caritatea, ajutorul, ca pe ceva punctual. Nu avem inca aceasta educatie a ajutorului pe termen lung. In celelalte tari, oamenii sustin pentru mai mult timp o cauza. Cand vrei sa sustii o cauza iti alegi zona cu care ai cea mai mare afinitate si investesti in ea pe termen lung. Si, astfel, organizatia respectiva poata planfica si atinge rezultatele dorite. Este ca atunci cand esti angajat si iti primesti salariul luna de luna sau esti consultant si ai o suma foarte mare intr-o perioada scurta si apoi nu mai niciun venit. Daca noi aducem intr-o scoala doar banci sau doar doua calculatoare, nu facem nicio diferenta. E nevoie de sustinere pe minim patru ani cat sa inchei un ciclu educational si sa poti evalua impactul”, afirma cea care se ocupa de strangerea de fonduri pentru UNICEF.

Astfel, cei care vor sa faca donatii lunare pentru organizatie o pot face in doua moduri: prin optiunea “plati programate” daca sunt clienti ai BRD – Groupe Société Générale sau online, pe www.unicef.ro, indiferent de banca care a emis cardul.

Cum poti face donatii lunare catre UNICEF

Colaborarea dintre BRD si UNICEF a inceput in 2008, in prezent peste 4.000 de clienti ai bancii fac donatii lunare catre initiativele in beneficiul copiilor vulnerabili si marginalizati din Romania si din intreaga lume.
Pe de alta parte, de cateva luni clientii altor banci decat BRD pot face donatii lunare prin card bancar pe site-ul www.unicef.ro. Platile sunt procesate de PayU, cel mai mare procesator de tranzactii online cu cardul de pe piata locala.

Si in anii anteriori UNICEF strangea fonduri online, insa donatiile nu erau unele programate, lunare. Acest mecanism de strangere de fonduri este disponibil in Romania din luna iulie 2012.

“Daca facem o campanie sau un eveniment, promovarea este mereu facuta pro bono, dar productia evenimentelor inseamna intre 5 si 15% din suma stransa”, spune managerul UNICEF.

Din bugetul de 3,5 milioane de dolari pe 2011 al UNICEF, cheltuielile administrative au reprezentat in jurul a 7% din suma.

Pentru UNICEF Romania lucreaza 20 angajati, toti aflandu-se in Bucuresti.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri