Peisajul global al cotidienelor separa inca o data Estul de Vest, potrivit raportului anual realizat de Asociatia Mondiala a Ziarelor (WAN). Rindurile cititorilor se inmultesc in Asia, Africa, America de Sud si estul vechiului continent, in timp ce veniturile din publicitate cresc in SUA si Europa de Vest. De altfel, corolarul media al anului 2005 este urmatorul: cel mai mare volum de publicitate din ultimii patru ani, la o crestere subtila a tirajului global, salvata de cumparatorii asiatici.

China depaseste planul la presa scrisa

Vinzarile mondiale de presa scrisa au crescut anul trecut cu doar 0,5%, in timp ce veniturile din publicitate au fost cu 5,7% mai mari decit in 2004, mentinind ziarele pe pozitia a doua dupa televiziune, ca buget alocat pentru promovare. Cel mai mare interes pentru lectura s-a inregistrat in America de Sud, Asia si Africa, in timp ce Europa, America de Nord si Australia au pierdut din cititori, lansarea de noi publicatii sau disparitia lor urmind acelasi parcurs geografic.

Pe vechiul continent, interesul cel mai mare pentru presa scrisa s-a manifestat in Turcia, Croatia, Cehia si Polonia, in timp ce pierderile cele mai mari de cititori s-au raportat in Norvegia, Elvetia, Slovacia, Olanda si Portugalia.

Cele mai mari piete de presa scrisa de pe glob sint China - cu 96 de milioane de ziare vindute zilnic, India - cu 78 de milioane, si Japonia - cu 69 de milioane. La o diferenta mai mare de zece milioane urmeaza Statele Unite si Germania, tari care au cunoscut, de altfel, un declin al cititorilor de presa scrisa. In ceea ce priveste publicitatea, 21 de tari au inregistrat o marire a veniturilor din reclame, cele mai mari cresteri petrecindu-se in Statele Unite, Irlanda, Belgia si Danemarca.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5615&art=13640&cHash=51c761288c