Nu iti face blog de companie daca nu ai ce sa comunici. Aceasta a fost una dintre concluziile la care s-a ajuns in cadrul unui seminar organizat de Evensys, la conferinta Toolbox Online Communication. Daca, in schimb, compania ta are informatii interesante de transmis, timp pentru a o face si curaj pentru a aborda metode inovatoare de comunicare, blogul corporate poate deveni un instrument care sa fidelizeze consumatorii, sa imbunatateasca relatiile cu angajatii si chiar sa creasca vanzarile.

“Primul pas in lansarea unui blog de companie este sa inveti cum functioneaza blogurile in general”, a spus Sorana Savu, Senior Partner al Premium Communication, companie care si-a lansat blogul in urma cu un an. Ca pentru orice nou produs lansat pe piata, trebuie studiat cu atentie mediul in care blogul va functiona – temele abordate de bloggerii independenti cu cel mai mare trafic, ce ii incanta si ce ii dezgusta pe acestia.

Exista sase tipuri diferite de bloguri de companie, potrivit Mironei Iliescu, Managing Partner al companiei Artemis. Acestea se impart in doua categorii: bloguri corporate externe si interne. Blogurile externe sunt universal accesibile, continutul este furnizat de manageri sau angajati si se adreseaza tuturor categoriilor de “stakeholders”: public, parteneri, angajati, jurnalisti, actionari. Blogurile corporate externe sunt orientate, de obicei, spre trei directii principale: stimularea vanzarilor, formarea si mentinerea de relatii externe si imbunatatirea imaginii de brand a companiei.

La randul lor, blogurile de companie interne au ca scopuri transmiterea de informatii catre angajati, colaborarea in interiorul firmei si dezvoltarea culturii organizationale. Ele sunt accesate, de obicei, in sistem de Intranet si pot tine locul unor intalniri sau al unor discutii prin e-mail.

In prezent, 8% din companiile care se regasesc in topul Fortune 500 au bloguri. De asemenea, exista 276 de bloguri sustinute de CEO din peste 25 de tari. Un raport prezentat de Mirona Iliescu arata ca, in Marea Britanie, 50% din companiile cu mai mult de 250 de angajati sunt implicate in blogging, detinand un blog corporate sau incurajandu-si angajatii sa-si creeze bloguri proprii sau sa scrie comentarii pe altele. Blogosfera s-a aglomerat puternic in ultima vreme, dat fiind ca 64% din blogurile de companie existente in prezent au fost lansate in ultimele sase luni.

Printre cele mai accesate si apreciate bloguri de companie se numara cele ale gigantilor Google, Microsoft sau Boeing. Mai aproape de noi, firmele romanesti nu sunt reprezentate cu prea mult profesionalism in blogosfera. “Blogul de companie e un instrument esuat la noi, inca de la inceput, si unul din motive e ca, pe blog, companiile au inceput sa vorbeasca exclusiv despre ele”, a declarat Ionut Oprea, Managing Partner, Blog Agency. Compania fondata de Ionut Oprea realizeaza proiecte si ofera consultanta in domeniul marketingului si PR-ului online, cu accent pe bloguri.

Citeste si:

Potrivit lui Ionut Oprea, o sintagma care merita atentie este “blogul personal de specialitate al unei companii ”. Astfel, corporatistii care scriu pe blog ar trebui sa foloseasca forma, stilul si tonul unui blog personal, continutul unui blog de specialitate si mesajele unui blog de companie. Alte cuvinte cu talc: “utilitainment” si “interestingness”.

Continutul publicat pe blogurile corporate poate fi realizat de CEO-ul companiei, de un alt manager, de o echipa special desemnata pentru asta, de diversi angajati sau de un specialist exterior firmei, care sa fie contactat exclusiv pentru a scrie pe blog. In cazul din urma, este recomandat ca firma sa declare ca blogul ii este sustinut de o persoana din exterior, altfel risca o scadere puternica a credibilitatii. Un alt pericol al blogurilor corporate este scurgerea de informatii din interiorul companiei.

“Nu trebuie in nici un caz folosit jargonul de management, cu atat mai putin la sectiunea comentarii”, a precizat Sorana Savu. De asemenea, in cazul in care blogul este scris de persoane diferite, tonul discursului trebuie pastrat unitar, fara nuantari in functie de pozitia autorului in ierarhia companiei.

In relatia obiectiv-subiectiv, autorul postarilor pe blog trebuie sa gaseasca o cale de mijloc. “Chiar daca este un blog personal, e nevoie de o nota de subiectivitate, pentru a-i da savoare”, este de parere Mirona Iliescu. Utilitatea unui blog se demonstreaza pe termen lung, iar specialistii cauta modalitati de masurare exacta a succesului blogurilor corporate, una din ele fiind deja realizata de Forrester Research.

Chiar daca alege sa nu isi creeze un blog propriu, o companie trebuie sa monitorizeze permanent informatiile vehiculate in blogosfera. “Nu trebuie sa avem neaparat blog. Dar trebuie sa stim ce se scrie pe bloguri despre noi”, a conchis Mirona Iliescu.