Wall-Street: Cum a luat nastere agentia webitpr? Va numarati printre fondatori?

Stephen Davies: Nu, eu lucrez pentru webitpr doar de sapte luni. Agentia a fost fondata in anul 2000 si a pornit de la ideea unui student de 18 ani. El a identificat si a analizat media online cu mult inainte ca acestea sa devina target-ul celorlalte agentii de PR. Era doar un pusti de 18 ani, nu avea prea multi bani, dar a inceput sa-si dezvolte afacerea, si-a gasit un CEO si iata-ne acum, dupa sapte ani. Suntem inca o echipa mica formata din 14 oameni, dar crestem repede, intr-o directie buna. Acum, toate agentiile de PR din Marea Britanie si Europa tind sa se arunce spre domeniul nostru – media online, deci suntem bine orientati.

Wall-Street: Sunteti specializati in realizarea de comunicate de presa pentru media sociale. Mai acoperiti si alte arii din domeniul PR-ului?

Stephen Davies: Media sociale inseamna media online, iar media online e formata din oameni care scriu pentru publicatii pe Internet, care se intretin exclusiv din publicitate. Noi ne adresam acestor oameni. Avem o baza imensa de date a media online, care acopera domenii ca business, financiar, IT, securitate, telecom. Din punct de vedere geografic, toate aceste media sunt amplasate in diferite parti ale lumii.

Lucram cu media online globale. Daca unul din clientii nostri vrea sa trimitem un comunicat pe securitate IT unei publicatii online din Europa de Est, putem face asta. Comunicatele de presa pentru media sociale sunt modalitatea noastra de a imbratisa lumea mediilor sociale, fara a parasi insa in totalitate PR-ul traditional.

Wall-Street: Din acest punct de vedere, functionati ca o agentie clasica de PR, care are un portofoliu de clienti. Cine sunt clientii vostri, companiile sau agentiile de PR?

Stephen Davies: Noi nu suntem o agentie de PR in adevaratul sens al cuvantului, nu ne aflam direct intre companie si jurnalisti. Noi oferim un serviciu altor oameni de PR. Deoarece media online este un domeniu atat de mare, imens, global. Avem oameni care studiaza si analizeaza continuu media online si pastreaza legaturile cu jurnalistii. Avem o baza de date de aproximativ 6.000 de media online si incercam sa pastram legatura cu toti acesti jurnalisti. Este greu, dar avem oameni care se ocupa exclusiv de asta – intretinerea relatiilor cu jurnalistii.

Wall-Street: Lucrati si cu retele internationale de PR, cum ar fi McCann Ericsson, Ogilvy?

Stephen Davies: In Marea Britanie, lucram cu Bite Communication, o agentie foarte mare cu multe birouri, am lucrat cu Edelman, care este o agentie imensa, de nivel global. Dar lucram si cu multe agentii mici. Sediul nostru este in Londra pentru ca de acolo am pornit si caolo ne-am gasit, pana acum, foarte multi clienti. Dar am inceput sa ne indreptam spre Statele Unite. Primim cateva proiecte de acolo si stiu ca seful isi doreste sa ne extindem in Statele Unite, la momentul potrivit.

Wall-Street: Acopertiti un domeniu foarte nisat. Mai exista si alte agentii ca webitpr in Marea Britanie?

Stephen Davies: Avem competitori, dar ei nu lucreaza in acelasi fel ca noi. Noi ne bazam pe propria echipa pentru a dezvolta relatii, folosim comunicarea de tipul “one-to-one” cu editorii, jurnalistii si blogger-ii din baza noastra de date. Exista, in Marea Britanie, un flux de comunicate, pe care jurnalistul il acceseaza si isi alege ce doreste, dar noi avem relatii adevarate cu oamenii carora ne adresam. Eu cred ca spre asta se indreapta media sociale, spre crearea unei platforme de relatii reale si ca modelul nostru de business este mult mai potrivit pentru a se acomoda unei astfel de platforme. Deci pot spune ca, din acest punct de vedere, suntem unici pe piata.

Wall-Street: Ati lucrat inainte pentru Edelman, o companie internationala de PR. Ce a insemnat trecerea spre webitpr?

Stephen Davies: Edelman era imensa si presupunea multe training-uri, erau multi oameni deasupra ta in ierarhie. Mi-a placut foarte mult sa lucrez acolo, dar cred ca atunci cand faci parte dintr-o agentie mai mica iti permiti sa fii mai creativ, nu esti nevoit sa treci prin mai multe randuri de superiori pentru a-ti face cunoscute ideile. Provocarea este mai mare intr-o companie mica, trebuie sa te misti repede, sa te acomodezi instant la toate schimbarile. Este si mai riscant deoarece nu ai sustinerea financiara de care dispune o companie mare, globala.

Citeste si:

Wall-Street: Intentionati sa va deschideti propria agentie de PR?

Stephen Davies: Este foarte foarte incitant pentru mine tot ceea ce fac acum, In acelasi timp, stiu ca nu va dura o vesnicie si ca peste cativa ani o vom lua fiecare in directii diferite, probabil in momentul in care ne vom vinde compania. Pe termen lung, da, as vrea sa-mi deschid propria agentie si sa ma intorc spre PR-ul clasic.

Wall-Street: Lucrati si cu bloggeri. Cu ce difera modul de abordare a acestora fata de cel al jurnalistilor?

Stephen Davies: Este foarte diferit. In general, bloggerul nu este platit pentru ceea ce face. Abordarea trebuie sa fie cu mult mai personala. Jurnalistii se asteapta sa primeasca un comunicat de presa picat din cer, fara prea multe explicatii, e parte din meseria lor. Blogger-ii au o rezerva fata de comunicatele de presa, ei nu au spus niciodata ca sunt dispusi sa publice vreunul. Trebuie sa ajungi sa cunosti bloggerul, sa dezvolti o relatie cu el. Nu trimitem niciodata un comunicat unei persoane cu care nu am incercat sa stabilim initial o legatura. Ii contactam inainte, le explicam cine suntem si ce facem, le citim blogurile si daca, avem ceva relevant pentru ei, ii abordam.

Colaboram cu multi bloggeri, cateva mii. Sincer, la inceput eram sceptic, credeam ca multi vor refuza sa ne publice comunicatele, ca va fi 50% vor accepta si 50% vor refuza. Proportia este insa 90% “da”, 10% “nu”.

Wall-Street: Sunteti, la randul dumneavoatra, blogger. Ati fi dispus sa publicati pe blog comunicatele primite de la o agentie de PR?

Stephen Davies: Si eu primesc comunicate de presa din cand in cand. In general, daca vine din senin, fara ca expeditorul sa ma fi sunat sau contactat inainte, il sterg instantaneu. Dar daca este ceva relevant pentru cititorii mei – eu scriu despre PR, Internet si alte subiecte de tocilari – daca e relevant, voi scrie pe acest subiect.

Wall-Street: Va adresati si blogurilor corporate?

Stephen Davies: Nu la slujba actuala. Pe cand lucram la Evelyn, am dezvoltat niste bloguri corporate pentru cativa dintre clientii nostri. Dar nu eram noi cei care scraim pe ele, le cream, si le ofeream clientilor, le dadeam cateva sfaturi, dezvoltam o strategie, ii supravegheam in primele luni si apoi ii lasam sa se descurce singuri. In general, daca gasesti un om pasionat sa faca asta, ii arati doar ce sa faca si dupa aceea il lasi sa se exprime singur.

Wall-Street: Ce se va intampla cu webitpr de acum in cinci ani?

Stephen Davies: Exista mari sanse sa fim cumparati de un competitor mai mare. Cred ca asta este directia spre care ne indreptam, deoarcece facem lucrurile cu pasiune si crestem intr-o directie buna.

Wall-Street: Care ar fi valoarea de vanzare a webitpr acum?

Stephen Davies: Cred ca s-ar vinde pentru doua milioane de lire sterline, echivalentul a patru milioane de dolari. Dar daca nu vom fi cumparati, ne vom extinde pana atunci in Statele Unite. Probabil ne vom extinde si gama de servicii. Ideea e ca noi cunoastem foarte profund media online, avem mii de contacte si cu siguranta vom gasi noi moduri de a le intrebuinta. Putem face mult mai mult decat comunicate de presa, ne putem extinde in advertising, in online advertising, posibilitatile sunt multe.