Daca primele doua subiecte sunt punctuale si mai usor de evitat (nu te obliga nicio lege, nu este asa, sa fii prezent pe Facebook), legea cookie-urilor (aici explicata succint) va afecta mare parte din companiile online, de la Google la Yahoo sau Microsoft, si pana la IMM-uri si publisheri locali ce “traiesc” preponderent de pe urma vanzarilor de publicitate online.

Practic, multi jucatori mici “vor fi rasi” de pe piata in timp ce corporatiile majore, desi vor supravietui, vor trebui sa isi modifice (uneori radical) strategiile de atragere a veniturilor, daca “legea cookie-urilor” va fi promulgata in forma actuala.

De ce?

Imaginati-va ca peste un an de acum incolo de fiecare data cand intrati pe un site (precum Wall-Street.ro) veti fi intrebat(a) daca sunteti de acord ca respectivul portal sa colecteze sau nu informatii despre dumneavoastra, prin cookie-uri. Pana in prezent, acest lucru se intampla “by default” – sunt stocate informatii privind site-urile vizitate, preferinte, click-uri etc. Practic, urmare a acestei legi, la fiecare vizita pe care un utilizator o face pe un site, acesta trebuie informat ca “este urmarit” prin cookie-uri si este necesara obtinerea acordului sau pentru fiecare cookie.

Aceste informatii sunt ulterior folosite de advertiseri pentru o targetare mai eficienta, mai corecta, sunt oferite analize catre companii pe baza lor si se iau in calcul strategii diverse ce conduc la vanzari.

Implementarea acestei legi va duce fara indoiala la o scadere (uneori drastica) a numarului de persoane care vor fi de acord sa participe la colectarea de informatii identificabile despre sine - istoric de navigare si preferinte exprimate.

Parcursul legii

In ianuarie 2012, CE a prezentat propunerea de reglementare pentru protectia datelor. Comitetul responsabil cu revizuirea directivei si redactarea raportului parlamentar este LIBE (Committee for Civil Liberties).

Acesta va adopta raportul in martie-aprilie 2013, dupa care il va inainta Parlamentului spre aprobare sau amendare. Ulterior, textul este trimis la CE (Consiliul de ministri) care va avea, eventual, propriile amendamente.

Jucatorii din online iau atitudine – adio “Silicon Valley de Romania!”

Chris Sherwood, director public policy, Yahoo!, a venit in Romania pentru a-si exprima un punct de vedere oficial privind posibilele implicatii negative ale proiectului de lege.

“Stiu ca Romania este unul dintre statele care anunta ca va crea «noi Silicon Valley» pe teritoriul sau. Aplicarea unei astfel de legi va incetini sau va opri astfel de investitii, acestea urmand a fi demarate in state non-UE, care nu intra sub incidenta acestei legi”, considera el.

El continua si spune ca noul “drept de a fi uitat” (care va ajuta oamenii sa gestioneze mai bine riscurile privind protectia datelor online, acestia putand sa stearga datele care ii privesc, in cazul in care nu exista motive intemeiate pentru pastrarea lor) va duce la complicatii foarte mari pentru companii.

“De exemplu Facebook va trebui sa urmareasca, in teorie, fiecare fotografie downloadata de utilizatori de pe reteaua sociala si, la cerere, sa depisteze persoana/IP-ul dupa care a fost copiata poza, pentru a putea aplica acest drept (de a fi uitat – n.r.). Practic, nu vor fi noi drepturi ci noi obligatii pentru companii”, sustine oficialul companiei americane.

O alta problema a legii ar fi faptul ca utilizatorul va fi intrerupt des din browsing de anunturi privind acordul sau (sau nu) de a fi “urmarit” prin cookie-uri.

Vor fi avantajate companii mari, cu o baza mare de utilizatori inregistrati, in timp ce firmele de mici dimensiuni, inclusiv cele ce inoveaza in mod activ, vor fi impiedicate/stopate, subliniaza Sherwood.

IAB Romania incepe mobilizarea “anti legea cookie-urilor”

Asociatia industriei de marketing si publicitate online din Romania IAB se opune activ proiectului de lege, atat in Romania cat si pe plan international.

Citeste si:

Pe plan local, IAB considera ca noul text introduce reglementari foarte stricte existand riscul de a diviza industria, marile companii telecom initiind abordari proprii de extindere a propriilor reguli si in online.

“Obiectivele IAB privind noua lege sunt de a limita daunele foarte probabile in domenii esentiale care privesc membrii IAB Europe si a industriei online in general”, a declarat Alain Heureux, CEO si presedinte al organizatiei.

IAB Europe conclucreaza deja in acest sens, mai mult sau mai putin “oficial si vizibil”, cu playeri din piata precum Google, Yahoo!, Orange, Nielsen sau Gemius. Se incearca cooptarea principalilor directori executivi din industrie dar si reprezentanti ai IMM-urilor si organizarea unui eveniment la Bruxelles cu acestia

Organizatia va incerca limitarea scenariilor prin care se solicita consimtamantul explicit precum si “relaxarea” definitiei actiunii de profilare si introducerea unor exceptii in cazul unor activitati esentiale pentru publicitatea online. Pe plan local se va incerca introducerea unor exceptii generale pentru “web analytics” si masurari de trafic si audienta in cadrul SATI sau/si Trafic.ro precum si alti jucatori similari.

Cristi Petriceanu, presedinte IAB Romania, a subliniat pentru wall-street.ro ca intr-o prima faza organizatia va incerca sa puna la punct un comitet de lucru format din cei direct interesati de mersul pietei de publicitate online din tara (publisheri, advertiseri etc.) si va conlucra cu Ministerul Justitiei si europarlamentari pentru ca Romania sa aiba un cuvant de spus la masa parlamentarilor din CE.

“Vom contacta acei factori din CE care ar fi mai favorabili fata de industrie si care ar putea influenta LIBE. Vom distribui lor materiale redactate de IAB Europe – un text alternativ la propunerea de lege, o serie de amendamente si un document de luare de pozitie”, spune Petriceanu.

Reactii adverse, inca de la inceputul anului

La inceputul acestui an, in ianuarie, Comisia Europeana (CE) a propus reforma protectiei datelor personale, urmand sa intre in vigoare anul viitor, in toamna, cel mai probabil.

Executivul european motiveaza ca normele adoptate in 2005 au fost puse in aplicare in mod diferit de statele membre, ceea ce duce la divergente de aplicare a legii pe teritoriul UE. O legislatie unica ar elimina fragmentarea si sarcinile administrative, realizandu-se economii de circa 2,3 miliarde de euro pe an, in conditiile in care traficul pe internet, de pilda, a avut o crestere uriasa din 1995 incoace. De asemenea, se instituie si „Dreptul de a fi uitat” – acesta va ajuta oamenii sa gestioneze mai bine riscurile privind protectia datelor online: acestia vor putea sa stearga datele care ii privesc, in cazul in care nu exista motive intemeiate pentru pastrarea lor.

Romania si-a exprimat inca de la inceputul anului rezerve privind noua lege – obligatorie, odata ce va intra in vigoare, pentru toate statele membre UE.

„Am salutat initiativa Comisiei, dar am exprimat, in acelasi timp, si serioase rezerve in legatura cu impactul pe care il va produce regulamentul in ceea ce priveste exercitarea drepturilor persoanelor vizate. Din punctul meu de vedere, este neclar de ce exista doua instrumente juridice pentru aplicarea aceluiasi drept fundamental recunoscut de Tratatul de la Lisabona", a explicat Georgeta Basarabescu, presedinte ANSPDCP.

Regulamentul este mai potrivit activitatilor din politie si justitie, in activitatea antiterorista, decat pentru cetatenii de rand, considera Basarabescu. „Regulamentul nu este o forma adecvata ca instrument juridic pentru protectia datelor cu caracter personal. De ce este nevoie ca pentru civili, ca pentru indivizii umani din UE sa existe un regulament cu aplicabilitate directa in toate statele membre, in timp ce in domeniul politiei si justitiei trebuie sa existe o directiva prin care fiecare stat membru sa poata sa aplice in mod diferentiat regulile privind protectia datelor?”, a intrebat presedintele ANSPDCP.

Pentru o mai buna intelegere a “legii cookie-urilor” puteti citi intregul proiect aici.

Cititi de asemenea articolul initial publicat de wall-street.ro ce trateaza “legea cookie-urilor” precum si cateva comentarii ale jucatorilor din piata.

Legea cookie-urilor aprinde spiritele: Proteste vehemente intampina noua obligativitate impusa de UE [VIDEO]

Legea cookie-urilor aprinde spiritele: Proteste vehemente intampina...