In viitorul nu foarte indepartat pasionatii de muzica vor primi melodii “servite” in functie de starea lor de spirit, in live streaming de pe terminale mobile, dezvoltandu-se deja gadget-uri pentru ca acest lucru sa fie posibil. Unul dintre principalii jucatori de pe piata locala de muzica on demand, Deezer, dezvaluie informatii despre piata, numar de utilizatori si planuri de viitor. Citeste un interviu amplu cu Mircea Marza, seful Deezer Romania.

Mircea Marza are un parcurs profesional foarte interesant: a plecat din timpul liceului in Brazilia, lucrand ca intern la Banco do Brasil, apoi full time la operatorul telecom Brasil Telecom, in 2003-2008, ocupand mai multe functii in cadrul companiei. Dupa aproape un an in cadrul A.T. Kearney, Mircea a activat timp de aproape trei ani in cadrul Romtelecom, in perioada 2010-2012. A urmat o perioada la Vodafone si, in final, in 2013, a fost cooptat de Deezer.

“Practic, am trecut din partea de device-uri la Brasil Telecom la marketing de servicii in cadrul Romtelecom. Mai departe, in Vodafone, am fost lead pe aplicatiile promovate de companie, si atunci am extins portofoliul. In cadrul serviciilor de valoare agregata am ales sa merg pe aria de muzica – sunt pasionat desi nu am ureche muzicala -, dar chiar vad un viitor in asta”, povesteste el.

Operatorul telecom este critic intr-un astfel de serviciu

In momentul in care francezii de la Deezer si-au aratat interesul de a intra in mai multe tari din Europa Centrala si de Est, Orange, actionar de altfel in cadrul grupului, a inceput promovarea produsului. Deezer era disponibil inca din 2010 in Romania, prin Web, din 2012 incepand insa dezvoltarea locala a produsului si pe platforme mobile.

Una dintre problemele si intrebarile pe care si le pun utilizatorii, atunci cand acceseaza un serviciu de streaming muzical online, este daca nu “mananca” din planul tarifar de date prea mult, ajungand sa nu renteze. “Daca ai un abonament de la Orange cu Deezer inclus, atunci traficul in Deezer este gratuit. Mai mult, daca vrei sa asculti muzica streaming, melodiile sunt formatate astfel incat sa consume mult mai putin decat daca le-ai copia. Multi utilizatori aleg insa sa salveze melodiile dorite, prin WiFi, si sa le asculte mai apoi de oriunde, offline”, subliniaza managerul pe Romania al serviciului Deezer.

Statisticile companiei arata ca doar 35% dintre utilizatori il folosesc in mediul offline, restul ascultand “on the go”, si, spune Mircea Marza, traficul “nu da peste cap consumul normal”. “Eu prefer sa salvez offline, am playlist salvat, restul ascult la munca prin wireless”. Melodiile salvate offline sunt protejate prin DRM, astfel incat daca renunti la abonament/serviciu, nu le vei putea asculta in continuare.

In ceea ce priveste ponderea device-urilor de pe care se acceseaza Deezer, Android domina, cu circa 82%, urmat de iOS, cu 18%. “Windows Phone sau BlackBerry au deocamdata ponderi nesemnificative”, mai spune el.

Monetizare

Pana de curand, Deezer avea doua tipuri de abonamente pentru clientii non-Orange – premium, 3,49 euro si varianta Premium Plus, care iti permitea sa salvezi offline melodiile, 6,99 euro. “Am eliminat in primavara varianta Premium de 3,49 si acum este un singur abonament, de 6,99 euro. Am eliminat abonamentul de 3,49 pentru ca in prezent, daca asculti pe tableta cu mai mult de 7 inci sau de pe desktop, oferim Deezer gratuit. Deci poti sa asculti on demand toate melodiile, faci playlist-urile si asa mai departe, gratis. Nu poti sa salvezi offline, dar poti face streaming”, spune el.

Plata se face luna de luna, clientii putand rezilia contractul in orice moment. Varianta free este monetizata in prezent prin reclame care incearca sa convinga utilizatorul sa faca upgrade la varianta platita. “In Romania este inca in dezvoltare, o sa vindem insa spatiul. Avem o echipa speciala pentru ad sales, centralizata in Franta, totul se face din sediul central”, spune Mircea Marza.

“Tine de deciziile din Franta cand vom incepe monetizarea variantei gratuite a Deezer. Exista interes local, in mod clar, am vorbit deja cu cateva companii de advertising pentru externalizarea vanzarilor. Nu vom forma echipa locala de vanzari”, explica Marza.

Mai mult, in viitorul apropiat/mediu compania ar putea incheia parteneriate cu companii de taximetrie (cel mai probabil Clever Taxi, companie cu care Orange deja are parteneriat – n.r.) pentru ca clientii din taxi-uri sa poata asculta muzica in timpul calatoriei.

Echipa din Romania este formata din doi oameni – Mircea Marza si un editor de muzica care selecteaza, manual, melodii jazz pentru toate tarile in care Deezer este prezenta. “Practic, Alin face selectii din toate melodiile incarcate zi de zi, vede ce este interesant, le alege, face playlist-uri, selectii punctuale, care apar pe homepage, fiind recomandate clientilor care apreciaza acest gen muzical. Ca Alin sunt si altii, din alte tari, care fac selectii pe genuri diferite. Astfel, incercam sa imbinam partea automata a recomandarilor cu factorul uman, oferind astfel o selectie cat mai potrivita fiecarei persoane in parte”, explica Mircea Marza. In prezent, pe plan global, sunt 50 de editori care ofera selectii pentru toate cele 182 de tari in care este disponibil servicul de muzica.

Deezer va mai angaja in Romania inca un om in urmatoarea perioada, specializat pe marketing. Responsabilitatea sa va fi incheierea de parteneriate in cadrul anumitor festivaluri sau concursuri.

Ce asculta romanii si cat castiga artistii

Cele mai ascultate melodii de catre romani sunt dance si electro, in general melodii promovate in media. Pe langa acestea, sunt ascultate si sugestiile editorilor sau cele automate, ale algoritmului. Circa 51% dintre utilizatori sunt de sex feminin, media de varsta fiind de 24-35 de ani. In medie, acestia asculta 33 de ore de muzica pe luna.

Mircea Marza nu a dorit sa ofere informatii privind numarul de utilizatori Deezer din Romania sau ponderea utilizatorilor prin Orange. “Vorbim oricum de mult mai mult de «zeci de mii» de utilizatori”, spune el. “La nivel mondial avem 5 milioane de utilizatori platitori si, in ultimele sase luni de zile, am evoluat de la 12 milioane de utilizatori activi – platitori si neplatitori – la 16 milioane”.

Seful Deezer vine insa cu o statistica interesanta – 30% dintre utilizatorii de smartphone-uri din Romania asculta muzica printr-un serviciu de streaming – fie Deezer, fie concurentii de la Zonga, fie un alt serviciu disponibil in tara. La finalul lui 2013, circa 30% dintre romani detineau un smartphone, echivalentul a circa 6 milioane de locuitori. Acest lucru inseamna ca circa 1,8 milioane de romani folosesc servicii de streaming de muzica.

Principala provocare in prezent este cresterea popularitatii serviciului, alaturi de Orange. Spre deosebire de managerul companiei concurente, Zonga, seful Deezer subliniaza ca si in Romania casele de discuri sunt deschise catre parteneriate. “Sunt foarte deschise, mai ales ca Deezer ofera deschiderea catre piata internationala. In momentul in care artistul isi incarca melodia, el nu este ascultat doar de cei din tara, ci si international, primind deci bani si de acolo. In medie, 30% din ascultari ale artistilor nationali cunoscuti, se asculta afara!”, subliniaza seful Deezer. In top se numara Spania, Franta, Italia sau Germania. Unii artisti romani, precum Inna, se asculta foarte mult in Mexic intrucat are concerte des acolo.

In ceea ce priveste ponderea din venituri pastrate de Deezer, aceasta variaza de la teritorii si contracte cu case de discuri. In general insa, ponderile sunt similare cu cele pe care le pastreaza Google sau Apple, de exemplu, din vanzarea de aplicatii realizate de terte entitati – undeva in jurul a 30%. Restul de bani se duc catre case de discuri, artisti.

Deezer are in prezent peste 30 de milioane de melodii, incluzand trupe mai putin cunoscute, indy, artisti care au scos la un moment dat doar un CD. “Inca un avantaj al acestui tip de serviciu”, spune el. In viitor, seful Deezer Romania considera ca muzica se va asculta din ce in ce mai mult “on the go”, urmand sa fie influentata si de starea de spirit/oboseala utilizatorului. “Avand in vedere numarul de device-uri ce sunt purtate in prezent, nu m-ar mira ca in viitorul apropiat o bratara sa iti ghiceasca starea de spirit, in functie de puls de exemplu, si sa-ti serveasca muzica potrivita”, incheie Mircea Marza.

Ce parere ai de serviciile de muzica on demand? Ce ai adauga/modifica? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri