In 2005, 42% din utilizatorii de internet din mediul urban accesau internetul de acasa, in timp ce 26% de la un internet cafe. In prezent, 89% utilizeaza internetul de acasa si doar 8% de la internet cafe. Evolutia aceasta poate fi explicata si prin dublarea numarului posesorilor de calculator in ultimii 10 ani, acesta ajungand la 70% in mediul urban in 2015, dar si prin evolutia spectaculoasa a posesiei de laptopuri, de la 1% din populatie in 2005, la aproximativ 35% in prezent, in mediul urban.

Dezvoltarea tehnologiei a explodat in ultimii 5 ani, impactul in randul populatiei fiind pe masura. In prezent, 40% dintre posesorii de telefon mobil din mediul urban detin un smartphone, numarul acestora fiind de 4 ori mai mare prin comparatie cu 2011. Si in cazul altor dispozitive care permit accesul facil la Internet cresterea este similara: in 2011 doar 2% din populatia oraselor detinea o tableta, in prezent numarul acestora depaseste 14%, in timp ce penetrarea Smart Tv-urilor atinge deja 12% din populatia urbana.

Odata cu dezvoltarea device-urilor mobile care permit accesul la internet a crescut si numarul oamenilor care folosesc mai multe tipuri de device-uri in acest scop. Peste 75% din populatia oraselor folosea un singur dispozitiv in urma cu 5 ani. In prezent acestia reprezinta mai putin de jumatate din utilizatorii de internet. Cei care foloseau inainte un singur dispozitiv au migrat catre doua si chiar 3 tipuri de dispozitive diferite. Utilizatorii care acceseaza Internetul folosind 3 sau mai multe tipuri de dispozitive a crescut in mediul urban de 5 ori din 2011 pana in prezent, de la 4 la 20%. In Bucuresti aproximativ 33% din populatie foloseste cel putin 3 tipuri diferite de dispozitive pentru accesarea Internetului.

In mediul rural 21% din utilizatorii de Internet folosesc minim 3 dispozitive diferite de acces, media fiind de 1,7 tipuri de device-uri folosite de catre un singur utilizator, comparabila cu media din mediul urban, care este 1,8 per persoana. Doar Bucurestiul si orasele foarte mari depasesc ruralul din acest punct de vedere. Mediul rural acceseaza Internetul cu precadere prin dispozitive mobile, aceasta fiind ”poarta de acces” a internetului la sate, datorita ofertelor operatorilor de telefonie, ofertelor integrate de internet si cablu tv, accesibilitatii dispozitivelor mobile sub aspectul pretului de achizitie.

Un client unic este un om, dar un om nu este un client unic

Diversificarea dispozitivelor care faciliteaza oamenilor accesul la internet a venit ca un raspuns la interesul publicului fata de internet, fata de multiplele lui oferte de divertisment, educatie, stiri, servicii, etc. Dar, odata cu invazia noilor tehnologii, internetul se confrunta cu o noua realitate: peste 80 de milioane de clienti unici in medie pe luna in Romania in 2015, fata de doar aproximativ 7 milioane de oameni care acceseaza internetul intr-o luna. Cea mai mare parte a acestor clienti unici, 70% dintre acestia, este generata de dispozitivele mobile, restul fiind generati de utilizarea calculatoarelor de tip desktop sau laptop.

Daca raportam aceleasi cifre la nivelul unei zile, observam ca in medie in 2015 se inregistreaza un numar de aproximativ 7 milioane de clienti unici online, si aproximativ 6,5 milioane de vizitatori, de oameni ce utilizeaza internetul. Raportul devine mai usor de inteles si explicat la nivelul unei zile, dar diferenta dintre clienti unici si vizitatori creste exponential cu perioada de timp raportata. Explicatia este data in cazul perioadelor mai lungi de timp de cresterea numarului dispozitivelor pe care o persoana le utilizeaza pentru a accesa internetul, de cresterea numarului de browsere diferite utilizate de pe acelasi dispozitiv, de particularitatile diverselor browsere si de stergerea cookie-urilor. De la inceputul anului 2015, cresterea numarului de clienti unici s-a accentuat din cauza aparitiei unor noi browsere de mobil care sunt setate automat pentru stergerea frecventa a cookie-urilor.

Citeste si:

Fenomene similare exista si pentru mediile traditionale, chiar daca explicatiile si interpretarile sunt total diferite: o copie vanduta a unui ziar nu este egala cu un cititor, ea poate insemna 0 sau 10 cititori in functie de multe aspecte, un televizor in functiune poate avea 0 sau 100 de telespectatori, daca un post radio incepe sa emita intr-o zona, nu va avea implicit si un numar mai mare de ascultatori. Aceste realitati au fost intelese si acceptate, au fost integrate in sistemele de masurare ale mediilor si utilizate in modul de livrare al publicitatii in aceste medii. In cazul internetului intelegerea fenomentului este ingreunata de complexitatea tehnica a mediului, dar si de faptul ca online, publicitatea este livrata, tehnic, clientului unic.

Particularitatea internetului consta in dificultatea evaluarii numarului de oameni ce acceseaza un site sau sunt atinsi de un mesaj publicitar. Fara a lua in considerare problema robotilor si a spiderelor de pe internet, clientii unici reprezinta, la momentul accesului, un om, un vizitator cu gen, varsta, interese si opinii, intentii de cumparare certe. Niciun mesaj, nicio informatie nu este livrata in gol. Chiar si profilul acestui om-client unic poate fi estimat la momentul livrarii publicitatii online. Dificultatea apare atunci cand incercam sa evaluam numarul total de oameni atinsi cu mesajul, pe o perioada ce depaseste 1 zi sau cand se doreste calculul frecventei contactului cu mesajul. Pentru ca online, un om poate fi 1, 2, 3 sau chiar 10 clienti unici, in functie de perioada de timp raportata.

Exista abordari alternative care fac inutila rezolvarea problemei din aceasta perspectiva: solutii de livrare a publicitatii online care incearca sa urmareasca clientul unic pana la momentul achizitiei, unificarea clientilor unici generati de o persoana prin crearea unui cont general si oferirea de facilitati pentru utilizarea permanenta a respectivului cont sau evaluarea publicului unei campanii oferite de adserverele publicitare. Toate aceste solutii sunt insa afectate de imposibilitatea realizarii deduplicarii intre clienti unici si vizitatori, oameni care sunt atinsi de mesaj.

In masura in care mediul online va fi evaluat in comparatie cu celelalte media, el va trebui sa ofere si raspuns la intrebarea: cati oameni si de cate ori i-am atins cu mesajul meu? Cine sunt ei?