Sondajul care sta la baza studiului a fost derulat in randul a 163 de investitori institutionali si a identificat principalele tendinte in procesul de adoptare in raportarile companiilor a informatiilor corporative de natura non-financiara.

89% dintre investitori considera ca informatiile privind performanta de natura non-financiara au jucat un rol esential in procesul de luare a deciziilor cel putin o data in ultimele 12 luni. Doua treimi dintre acesti investitori utilizeaza deja o metoda prin care evalueaza informatiile de natura non-financiara si, dintre acestia, doar jumatate au un sistem structurat de evaluare sau un proces implementat. Raportul EY evidentiaza faptul ca multi dintre investitori se bazeaza pe judecata personala in evaluarea datelor de mediu si sociale disponibile pentru a determina impactul acestor factori asupra crearii de valoare si a profilului de risc al companiei.

In ceea ce priveste principalele surse pentru informatii de natura non-financiara, investitorii mentioneaza rapoartele anuale, rapoartele integrate si site-urile companiilor, mai degraba decat datele colectate de la terte parti. Acest aspect subliniaza, o data in plus, ca a devenit crucial pentru organizatii sa ia in considerare modul in care prezinta informatiile de natura non-financiara catre diferite parti interesate si de aspecte financiare.

Cele mai importante tipuri de informatii non-financiare

Multi dintre investitori au subliniat, de asemenea, ca este o adevarata provocare gasirea unor modalitati eficiente de a compara performanta companiilor, chiar si intre cele care activeaza in aceeasi industrie. Lipsa de informatii privind factorii de impact asupra randamentelor pentru actionari reprezinta o frustrare comuna, multi dintre investitori mentionand ca nu au reusit sa cuantifice legatura intre performanta de natura non-financiara si cea financiara a companiilor.

Citeste si:

Investitorii au identificat astfel deficiente in modul in care raporteaza in prezent companiile, prin urmare acestea ar trebui sa aiba in vedere o abordare mai structurata. Prin utilizarea unui model integrat, companiile ar putea raporta ceea ce este semnificativ pentru ele, furniza informatii suplimentare si mentiona unde investitorii sau echipele de evaluare a investitiilor pot gasi detaliate aceste informatii pe care le-ar putea considera utile.

Sondajul a identificat, de asemenea, diferente geografice in privinta ratei de utilizare a informatiilor de natura non-financiara. Peste 70% dintre respondentii din pietele emergente utilizeaza frecvent sau ocazional informatii de natura non-financiara, in comparatie cu doar 49% dintre cei din pietele dezvoltate.

„In Romania, influenta pozitiva a investitorilor institutionali inca nu se face resimtita, dar cu siguranta in urmatorii ani aceasta situatie se va schimba, mai ales prin prisma cresterii importantei investitiilor realizate de acestia (chiar in ultimele zile au fost anuntate investitii record de 1,2 miliarde RON atrase de fondurile mutuale in primul trimestru al anului 2014). De aceea, rezultatele studiului EY pot reprezenta pentru companiile si analistii investitionali romani nu numai o lectura interesanta de moment ci si o privire valoroasa in viitor, spre evolutiile ce vor avea loc in piata romaneasca”, concluzioneaza Anamaria Cora, partener si lider al departamentului de audit financiar, EY Romania.