O combinatie intre revenirea dorintei de extindere a unor retaileri, intrarea pe piata a unor noi nume, competitia redusa din oras, dar si cea generala din lumea mallurilor, putine proiecte fiind in constructie, dar si salariile bugetarilor. Toate acestea au adus micul mall din Botosani in atentia marilor nume chiar si intr-o perioada de turbulente economice si politice.

Ce i-a convins pe retaileri sa vina in mall-ul din orasul lui Mihai Eminescu, cum s-a produs reintalnirea cu ei, mai ales in conditiile in care salariul mediu in judet este printre cele mai reduse din Romania, intr-o zona care se plaseaza in topul Eurostat al celor mai sarace din UE? „Jumatate din cei care muncesc in oras sunt bugetari, ceea ce presupune o stabilitate a locului de munca. In plus, sunt multi care lucreaza in afara tarii si care trimit bani in tara”, spune omul de afaceri Danut Prisecariu (foto text) , cel care a dezvoltat si proiectul Moldova Mall, din Iasi, proprietate pe care a vandut-o in boomul imobiliar pentru peste 30 mil. euro.

Sa-i aduca nu a fost usor, asa cum el insusi recunoaste, dar contra unor chirii mai mici in prima perioada, si a fit-out-urilor magazinelor, retailerii au venit in oras, mai ales ca nivelul concurentei este redus.

„Prefer o chirie mai mica un an sau doi, iar in acest rastimp, asa cum mi-a fost intelegerea cu mai multi retaileri, ei sa faca promotii astfel incat sa aducem produsul in piata”, a mai spus Prisecariu. El asteapta venituri de circa 2 mil. euro in primul an de functionare, adica o medie de circa 11 euro pe mp.

Prisecariu mai spune ca un avantaj al proiectului sau, singurul centru comercial tip mall din Botosani (in oras mai exista o galerie comerciala, Botosani Shopping, si un retail park Family Center-n.r.), este faptul ca stocul de retail modern de aici este mult mai mic decat cel din orasele vecine, dar si faptul ca populatia municipiului depaseste 100.000 de locuitori.

„Era nevoie de un mall, nu exista un multiplex in oras, un bowling, un loc de joaca mare pentru copii. In weekend-uri, Botosaniul pleaca la Suceava”, spune Prisecariu, care a facut prima investitie in oras in 2006-2007 cand a cumparat hotelul Rapsodia. In ciuda exodului de final de saptamana al botosanenilor la Suceava, centrele comerciale din orasul vecin nu o duc prea bine, in Galleria Suceava, spre exemplu, mai existand doar cativa chiriasi. Pe de alta parte, spre deosebire de Botosani, Suceava are cel mai mare stoc de spatii de retail moderne raportat la mia de locuitori din Romania.

„La acea vreme, era o vorba aici: Botosaniul are doua malluri, unul in Suceava si altul in Iasi”, povesteste omul de afaceri.

Acum orasul din Moldova se bucura de o situatie fericita in comparatie cu Suceava, ca urmare a stocului mic. Astfel, in Botosani celelalte doua centre comerciale din oras sunt pline si au chiriasi complementari. Daca galeria comerciala Botosani Shopping are magazine ca Orsay si New Yorker, langa un hipermarket Carrefour, dar si un coridor de insulite pe care se vand de la fructe si legume, la posete, haine si cosmetice si care iti da senzatia ca te afli intr-un bazar. Pe de alta parte, mult mai ordonat si aerisit, Family Center are chiriasi ca Deichman sau Takko. Uvertura vine in completare cu alte branduri de fashion, insa miza si punctul de atractie vor fi zona de divertisment, singura din oras si imprejurimi.

Chiriile atractive si investitiile in fit-out nu sunt o noutate pe piata locala, criza determinand unii dezvoltatori sa apeleze la astfel de variante.

Despre traficul estimat al mallului, omul de afaceri nu doreste sa faca declaratii, mentioneaza insa ca se asteapta ca in primele cateva zile de la deschidere curiozitatea sa mane in mall in jur de 30.000 de persoane zilnic.

De altfel, botosanenii au asteptat mallul circa 5 ani, criza incetinind pentru o perioada lucrarile de constructie. „Criza ne-a prins cu 30% precontractat, evident retailerii in 2009 au anulat contractele, iar eu am incetinit lucrarile. De stopat, nu le-am stopat niciodata. In 2011, apetitul retailerilor a mai revenit si am reinceput sa lucram mai rapid”, isi aminteste omul de afaceri. Tot in 2011, la finalul anului, s-a implicat in proiect si Banca Transilvania, finantatorul unei parti din proiect.

In acesti 5 ani si investitia s-a modificat, astfel ca de la cele 21 mil. euro estimate initial in 2008, s-a ajuns la 27 mil. euro.

Ce planuri mai are omul de afaceri?

Dupa ce in ultimele luni, omul de afaceri stabilit de peste 10 ani in Canada, a locuit in Botosani, urmarind indeaproape ultimele lucrari in cadrul constructiei, acesta spune ca pentru urmatoarea perioada nu mai are in plan investitii noi, dorind doar o vacanta si sa petreaca timp cu familia, aflata pe continentul american.

Omul de afaceri care detine televiziuni locale, hoteluri si mai multe active imobiliare si terenuri nu isi doreste implicarea intr-un alt proiect in urmatoarea perioada in Romania.

Citeste si:

Are afaceri si in Canada? Prisecariu spune ca nu are afaceri in Canada, acolo doar locuieste. „Din Romania iau bani din chirii si stau in Canada. Am facut-o gandindu-ma la faptul ca vreau un viitor mai bun pentru copii mei”, spune Prisecariu.

Cand ar putea fi posibila o vanzare a Uvertura? Prisecariu spune ca nu a construit mallul pentru a-l vinde si ca in primul an cel putin nu poate fi vorba de asa ceva.

Cum arata acum piata din Botosani?

Potrivit DTZ Research (compania care se ocupa si de property managementul Uvertura Mall-n.r.), stocul de retail modern la mia de locuitori in Botosani s-a situat la 119 mp in 2012, cea mai mica valoare comparativ cu stocurile judetelor din regiune: de cinci ori sub media de 562 mp din judetul Suceava, de aproape trei ori sub media de 339 mp din judetul Iasi si de doua ori sub media din Bacau.

Sigur concurenta redusa poate ajuta retailerii sa prinda un "vad" bun in oras, insa in ciuda potentialul de crestere economic al judetului (PIB-ul pe cap de locuitor a fost in crestere in ultimii ani), totusi discutam de o zona in care veniturile salariale nete sunt printre cele mai mici din Romania, potrivit datelor Comisiei Nationale de Prognoza. Pe de alta parte, aceleasi date, arata in judet o rata a somajului mult mai redus decat in alte zone. Prin urmare, punand cap la cap datele, Botosaniul ar putea rezulta intr-un poem economic reusit pentru investitor, mai ales daca tinem cont de lipsa competiei, suprafata adaptata a centrului comercial si faptul ca mallul a atras retaileri importanti si este inchiriat aproape integral..

Ce cuprinde mallul?

Uvertura Mall se deschide publicului pe 29 martie, cu un grad de inchiriere de 91%.


Printre retailerii care au unitati deschise la inaugurare se numara Carrefour, H&M, Go Sport, Lee Cooper, Kenvelo, Eponge, Jolidon, Sabrini, Beauty Mania. In decursul lunii aprile urmeaza deschiderea cinematografului digital Cine Grand, a clubului de bowling si biliard Chicago Club, a locului de joaca Trombi Jungle, a magazinului de jucarii Noriel si a brand-ului de incaltaminte CCC.

Suprafata de 15.000 mp inchiriabili ai Uvertura Mall este distribuita pe sase niveluri – demisol, parter si patru etaje.

Parterul va fi ocupat de Carrefour Market, H&M, Kenvelo, Lee Cooper, Atlantis Gold, Orange, Beauty Mania, Pechora, punctul de distributie presa Monitorul si un punct de schimb valutar.

Primul etaj gazduieste sectiunea de moda masculina si copii a magazinului H&M, brandurile de fashion si lenjerie Old School, Essenza, Eponge, Jolidon si magazinul de bijuterii Sabrini.

Etajul 2 va cuprinde magazinele Dovani, Go Sport, Pandora, Optipalas, Charisma, CCC, Sense, Steilmann si Coax.

La etajul 3 se vor regasi retaileri si servicii pentru copii: Mischa Kids, Noriel, Trombi Jungle, Sweets Shop, retailerii de moda si accesorii Moon Light, Ego Boutique, Next Level, Vertigo.

In zona acvariului, situat la etajul 3, se afla Navia Caffe si cinematograful multiplex Cine Grand. Al patrulea nivel al mall-ului va fi dedicat exclusiv divertismentului, cu o vasta zona de food court, ocupata de restaurante cu specific: romanesc, grecesc, turcesc, mexican si chinezesc, clubul de bowling si biliard Chicago Club si Play Station Corner.

Dezvoltarea unei zone ample de divertisment se incadreaza in strategia adoptata de Uvertura Mall de a se pozitiona drept locatie cheie in regiune, aducand permanent atractii noi si nume recunoscute pe segmentul de fashion si entertainment. Multiplexul care se va deschide in Uvertura se adreseaza atat locuitorilor din Botosani, cat si celor din Suceava, dat fiind faptul ca, in cele doua orase, optiunile de petrecere a timpului liber sunt destul de restranse si nu exista in prezent sali de cinema de ultima generatie.