Din punct de vedere al afacerilor, o abordare etica poate oferi beneficii semnificative, precum: atragerea de noi clienti care impartasesc aceleasi valori, atragerea partenerilor de afaceri sau a investitorilor si, nu in ultimul rand, atragerea si mentinerea unor angajati dedicati si loiali. De asemenea, exista si partea morala a subiectului, care dicteaza anumite conduite aplicabile nu doar in viata de zi cu zi, ci si in mediul corporate. Toate acestea creeaza busola morala care ghideaza fiecare activitate desfasurata.

Exista cateva companii la nivel mondial care se mandresc cu abordarea pe care o au in ceea ce priveste etica si care ar trebui sa reprezinte modele reale de urmat pentru fiecare manager. Acestea sunt companii in care etica nu este privita doar ca un set de reguli de comportament impuse, ci este o stare de spirit asumata, pentru fiecare angajat in parte. Sunt exemple de bune practici care vor rezista de-a lungul timpului si care vor pozitiona companiile respective ca lideri etici in domeniile in care activeaza.

In fiecare an este publicat un top al celor mai etice companii din lume, iar revistele de afaceri sunt foarte interesate de aceasta tema. Spre exemplu, cele mai recente topuri claseaza Marks&Spencer, Swiss Re, John Lewis sau BBC, drept lideri in acest domeiu. Etica este un subiect adesea dezbatut si in domeniul constructiilor- de exemplu, Skanska este recunoscuta drept unul dintre liderii industriei, avand ambitia de a se clasa pe primul loc la acest capitol.

O abordare etica ar trebui sa porneasca de la cel mai inalt nivel al management-ului companiei, sa fie directionata catre angajati si sustinuta de partenerii de afaceri. Au existat chiar cazuri binecunoscute in care s-au creat sau atras noi oportunitati de business datorita abordarii etice ale furnizorului. In multe cazuri, companiile creeaza manuale de etica in care sunt declarate in mod clar valorile si convingerile pe care le respecta. De exemplu, acestea se angajeaza sa actioneze in mod etic si la un nivel inalt de integritate, sa respecte legile internationale pentru drepturile omului, cat si legile nationale ale tarilor in care isi desfasoara activitatea.

Citeste si:

Aceste companii organizeaza training-uri si programe personalizate care ajuta angajatii si, uneori, chiar si partenerii si clientii, sa inteleaga mai bine ce inseamna cu adevarat un comportament etic, ce ar trebui sau nu ar trebui facut si care sunt valorile de baza ale companiei. Aceste tipuri de cursuri sunt menite sa faciliteze crearea unei culturi organizationale deschise, cat si pregatirea necesara pentru a rezolva problemele inerente impreuna si deprinderea angajatilor cu un anumit mod de gandire.

Comportamentul etic nu este realizat prin ceea ce publica o companie pe site-ul sau, ci prin actiunile din fiecare zi ale fiecarui angajat. In plus, angajatii se confrunta in mod frecvent cu probleme sau dileme etice in viata de zi cu zi si rareori situatia este alba sau neagra, putand exista mai multe solutii „corecte”. Intr-un mediu de lucru potrivit, angajatii pot discuta deschis pentru a gasi cele mai bune solutii. Acest mediu este creat de lideri dedicati, care servesc drept modele si incurajeaza deschiderea si transparenta.

Angajatii trebuie sa gandeasca in mod etic pentru a lua cele mai bune decizii. Astfel de lucruri nu se intampla peste noapte, insa adevarul este ca etica si integritatea stau la baza oricarui succes de lunga durata.